Annons

Canon EF 24-70 2.8 L USM - Fel på objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Akerstedtskan

Ny medlem
Köpte nyligen ett EF 24-70 2.8 L USM begagnat. Är ingen proffsfotograf men på hyfsad hobbynivå och vill börja fokusera mer på porträtt etc.

Har testat objektivet lite under helgen och upplever att det har svårt med fokus samt att jag inomhus (dagtid) behöver gå upp till ISO 800-1000 vid bländare 2.8 för att få en hyfsad bild. Känns lite väl mycket?

Använder en Canon 6D för övrigt.

Ni som har betydligt mer erfarenhet än vad jag har - låter det som en indikation på att något är fel med objektivet eller är det helt enkelt bara fotografen som behöver bli bättre?

Fotar även en del med EF 100 2.8 Macro 1:1 och i jämförelse med det så känns macroobjektivet både ljusare och klarare?

Tacksam för er kunskap!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
ISO och bländare stämmer nog bra utan att vara något trasigt.

Jag hade själv ett sådant objektiv där fokusmotorn blev utsliten. Den satte fokus lite hur som helst.

Lägg gärna upp några exempelbilder så får du lättare bra bedömningar
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att gå upp till ISO 800 inomhus är inget konstigt alls, särskilt inte under vintertid.

Lägg upp några exempelbilder för att visa vad du tycker är fel.

Om bilderna känns murriga, prova att exponeringskompensera mot plus, så blir de ljusare.Sånt brukar inte ha med objektivet att göra utan exponeringsmätaren i kameran.
 
ANNONS