Annons

Canon EF 24-105 L med extender på 5D Mk 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hembygdsfotografen

Aktiv medlem
Tycker denna combo är som gjord för varandra men saknar ibland längden som jag hade med min 40Ds cropfaktor. Har någon provat denna kombination med extender typ Canon eller Sigma på fullformat?

Är ingen fågel- eller sportfotograf utan snarare almänfotare inom miljö, arkitektur och landskap.
Visst funkar datorn att beskära 5Ds filer med men jag föredrar att komponera vid fototillfället.

Erfarenheter efterfrågas

/krister

Det låter som en dålig idé som jag dock aldrig kommit på tanken att prova. Till att börja med så passar inte Canons extendrar på gluggen. Med en piratförlängare kan du nog få det att fungera, men jag tvivlar på resultatet. Du kan få en begagnad 70-200 för 4-5 tusen och det blir perfekt resultat.

Det låter som en dålig idé som jag dock aldrig kommit på tanken att prova. Till att börja med så passar inte Canons extendrar på gluggen. Med en piratförlängare kan du nog få det att fungera, men jag tvivlar på resultatet. Du kan få en begagnad 70-200 för 4-5 tusen och det blir perfekt resultat.

Snabbt o bra svar. Nyfiken på varför en extender inte passar? Ett EF är väl ett EF?

/krister

Canons teleförlängare (ext. ) fungerar bara från EF135L och uppåt i teleoptik-listan. De sticker ut en bit framåt in i optiken som den paras ihop med. Kolla på Canons hemsida.

Tycker denna combo är som gjord för varandra men saknar ibland längden som jag hade med min 40Ds cropfaktor. Har någon provat denna kombination med extender typ Canon eller Sigma på fullformat?

Är ingen fågel- eller sportfotograf utan snarare almänfotare inom miljö, arkitektur och landskap.
Visst funkar datorn att beskära 5Ds filer med men jag föredrar att komponera vid fototillfället.

Erfarenheter efterfrågas

/krister

Här hittar Du vilja Canonobjektiv som kan ha extendrar utan mellanring:
http://web.canon.jp/imaging/l-lens/spec/lens_spec.html#26

På en 5D2 måste den resulterande maxljusstyrkan vara f/5,6 eller bättre för att AF ska fungera.

Du kan montera extendrar även på objektiv som inte är avsedda för extender med hjälp av mellanring men då kanske Du inte kan fokusera på oändligheten.

ANNONS
Götaplatsens Foto