Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Ef 24-70/2,8 eller Sigma Ex 24-70/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte hur det är med Sigma, ny eller gammal, men Canonobjektivet ändrar väl längd när man zoomar och är som längst vid 24mm? Jag har lite svårt för såna objektiv. Det ska skötas undangömt inne i tuben =)

Jag vet inte hur det är med Sigma, ny eller gammal, men Canonobjektivet ändrar väl längd när man zoomar och är som längst vid 24mm? Jag har lite svårt för såna objektiv. Det ska skötas undangömt inne i tuben =)

problemen med sådana konstruktioner och speciellt Canon 24-70m är att hela främre paketet är mycket tungt och glapp, hängning förekommer efter ett tag,objektivet får därför tightas till beroende på hur mycket det används , Intervision har fått göra detta ett antal gånger på mina gluggar under de tre år jag har använt Canon.
Prova efter ett tags användning att sätta en 24-70 på stativ och fotografera rakt upp, gluggen glider i zoomområdet.

Senast ändrad:
Nu finns testbilder från Sigma EX 24-70/2,8 DG HSM på Cyberphotos webbsida (tagna med 5D MkII). Är det någon som har hittat en mer ingående test?

Nu har jag även beställt ett motljus skydd från denna sidan, får väl se om den kommer.
Tack för tipset!

Prova även Tradera om du tycker det tar för lång tid..

Köpte en kina-tillverkad EW-83J kopia där på Tradera från svensk säljare för hela 84 kr inkl frakt. När det kom så var det i inplastad "original"förpackning. Lite "rep-känsligt" i plasten men det kanske alla piratskydd är, fast stör det mig? - nja, inte mycket..

Nu finns testbilder från Sigma EX 24-70/2,8 DG HSM på Cyberphotos webbsida (tagna med 5D MkII).
Jisses, vad det vinjetterar "skarpt". Visserligen kan man bli lite lurad av den blå himlen, eftersom sådan verkar ge mer vinjettering än vid andra motiv, kanske för att just blått vissnar fortare utåt kanterna? Skärpan ser rätt kass ut i kanterna vid full glugg, och dessutom värst till höger. Ocentrerat tro? I mitten ser det riktigt fint ut från full glugg.

Tillägg: Förresten är deras testmotiv inget vidare eftersom det i vidvinkelläge är för stor skillnad i avstånd mellan det man fokuserat på (skyltarna antar jag) och kanterna. Oskärpan kan alltså bero på det, inte att objektivet är oskarpt.

Tillägg: Förresten är deras testmotiv inget vidare eftersom det i vidvinkelläge är för stor skillnad i avstånd mellan det man fokuserat på (skyltarna antar jag) och kanterna. Oskärpan kan alltså bero på det, inte att objektivet är oskarpt.

Jag håller med, men en bra sak är de stora kontrasterna i motivet. Den mycket begränsade kromatiska abberationen imponerar.

Gamla 24-70/2.8 Sigma EX DG är faktiskt mycket bra för sitt pris. Jag har ett till en Sony A900 FF 24,6 mp. Avsåg inte att lägga några direkta pengar på en zoom till den kameran. Jag använder den som ett hyfsat alternativ till MF tillsammans med 3 fasta gluggar annar, bl a Zeiss.

I övrigt kör jag huvudsakligen Canon och äger numera, efter 7 sorger o 8 bedrövelser ett bra ex av EF 24-70/2.8L usm.

Största skillnaden förutom priset är att Sigman är lite känsligare för ströljus, har aningen mer distorsion (dock inte mer än Nikons 24-70/2.8 som är riktigt bra annars). Den väger något hekto mindre än Canons. Jag har inte märkt några större skärpeskillnader om jag jämför.

Men det gäller att få ett bra exemplar så ska man hndla hos någon med full returrätt om det skulle felfokusera med kalibrerad kamera.

Jag har även ägt Nikonvarianten av Sigmaoptiken och den var väldigt bra på en D3.

Däremot som många skriver här ska man kanske inte välja 24-70 till en aps-c sensor. Sigma 18-50/2.8 EX DC är en fruktansvärt bra och prisvärd optik isåfall.

Tyvärr kan jag inte rakt av rekommendera Canongluggen för 13000:- då jag haft så många exemplar i min hand som inte varit bra justerade från början. Vill man ha den optiken bör man nog ge sig av till ett ställe som har några ex på lager och välja efter att testat i affären åtminstone. Jag känner fler som haft problem med denna glugg. Mikael Risedal bl a fick testa ett par ex innan han hittade rätt.

Men hittar man ett bra ex så är det den bästa normalzoom Canon tillverkar.

Tjenare!
Jag ville bara slå ett slag för Canons 24-70, är sjukt nöjd med min och den är grymt skarpt redan vid f2.8 på alla brännvidder. Antar att jag haft tur och har ett bra ex.. men jävlar va fint objektivet presterar.
Här är lite bilder för den som orkar

OBS Stora filer!
http://bazzflyfishing.com/1Dmk3/1Dmk3sharpness3.jpg
http://bazzflyfishing.com/1Dmk3/1Dmk3Sharpness5.jpg

Tjena,

Är bilderna Rätt ur Kameran? JPG eller RAW?

Shit va skarpa dom var iallafall. Det var detta jag sökte och hoppades på med min 24-70:a Min är inte i närheten, är nu på RCC ihop med min 5D mark II.

mvh
Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto