Annons

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM eller EF 24-105 f/4L IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikSundstrom

Ny medlem
Hej!
Jag vet att det redan finns en del trådar runt 24-70 2,8L vs, 24-105 4.0L IS, men jag tar gärna emot synpunkte på vad ni tycker jag bör väla i just mitt fall.

Saken är den att jag har idag Canon 20D med 17-85 som standard objektiv. Jag har för avsikt att på sikt gå till en fullformats kamera Canon 5D eller liknande. Jag funderar därför på att köpa antingen 24-70 2.8L eller 24-105 4L IS. En del har sagt mig att 24-70 ger bättre skärpa och jag är förtjust i ljusstarka objektiv. Så jag va på väg att välja det objektivet. Sen kom jag emellertid att tänka på att med en fullformatare så kommer nog min 20D förbli min andrakamera. Då jag har båda med mig så kommer nog mit 70-200 sitta på min 20D vilket kommer motsvara 112-320 m.m. på fullformat. Det gör ju att jag kommer att ha ett glapp i brännvidd på mellan 70 till 112 m.m. vilket jag är rädd för att jag kommer reta mig på. Dessutom är 105an en del billigare vad jag sett och bör väll vara en del lättare ocksp vilket man uppskattar om det är ett objektiv som sitter på kameran mest hela tiden.

Har sett både dom som sålt 24-70 för att gå till 105 och tvärt om. Så vad säger ni, vilket bör jag välja?
 
Senast ändrad:
Välja? Kan man ha för mycket prylar när man dör? Har du båda kan du välja det som passar bäst just för dagen, när du ska ut och fotografera.
 
Jag har själv 24-105 och är väldigt nöjd med den, även om det extra bländarsteget saknas i bland.

Men här kommer en liten övning till dig. Montera ditt 17-85 och testa hur stor skillnad det är mellan 44mm och 70mm. Det är precis det område du kommer att mista om du har 24-70 på en 5D och 70-200 på en 20D. När du vet om du kan leva uten det området så vet du vilket objektiv du skall köpa.
 
Jag skulle nog inte sakna det glappet mellan kamerorna.
Det är ju bara att ta ett steg framåt eller bakåt.

Har bara erfarenhet av 24-70 och är supernöjd.
Skulle nog bara överväga att byta bort den om den släpptes med IS.

Har den på en 30D och har bara någon enstaka gång saknat vidvinkeln men det beror ju på vad man fotar.
På en 5D uppstår ju inte det problemet.
 
Jag har prövat det och det va lite som Johan sa, kanske inte fick ta ett steg men inte mera än två steg. :) Verkar som om båda objektiven är riktigt bra.
 
I värsta fall får du ju montera ditt 70-200 på din FF kamera, om du tycker dig sakna området mellan 70-112 i vanliga fall. Om inte prisskillnaden är avgörande så skulle jag i din situation valt 24-70 helt klart.
 
Har haft båda objektiven (24-70L, 24-105L) på 5D under lång tid. De är mycket bra gluggar, men skulle ja välja en så skulle det lätt bli 24-70L.

24-70L känns som ett objektiv med mindre kompromisser. Den är i klass med fasta objektiv som 50/1.4, 100/2.8macro.

Fördelar med 24-70L:
-Ljusstyrkan
-Macro egenskaperna
-Distortionen
-Motljusegenskaperna
-Skärpan
-Chromatiskaberation
-Motljusskyddet är betydligt mer effektiv.
-Med motljusskydd på behåller objektivet sin storlek.
 
Vilket man väljer är såklart beroende på vad man ska ha det till. Är det så att man vill ha ett mer allaround objektiv och inte vill byta objektiv så ofta och kanske endast ha en glugg med sig med riktigt bra prestanda kan 24-105 vara ett bättre alternativ än 24-70 pga av ett större omfång och IS.

Båda gluggarna är grymt bra och har båda sina fördelar och nackdelar. Jag har själv en 5D med ett 24-105 och är supernöjd. Skärpan är grym och IS är superanvändbart. Jag tar sällan, aldrig bilder då jag behöver kunna få en riktigt kort slutartid för att frysa objektet så därför passar 24-105 mig bra. Skulle jag behöva kortare slutartid kan man alltid använda ett fast 50 eller 85 som båda är betydligt ljusstarkare än 24-70. Jag gillar också att det sträcker sig till 105, 70 är något kort anser jag.

Erik, du får helt enkelt se till vilka egenskaper som du mest "behöver" och välja utifrån det. Oavsett tror jag att du kommer att bli nöjd.

Jonas
 
Glöm inte bort att väga in storlek och vikt. Jag har en 24-70 och jag är väldigt nöjd med den. En fantastisk optik som bara har ett fel. Den är för stor och tung. Önskar att den var ca 200-300 gram lättare och mindre rent fysiskt. Då hade den varit perfekt. Jag är mycket förtjust i måtten på Nikons 17-55 2,8, den 'är perfekt i storlek o vikt. Nu är det ju en DX-glugg som också skall vara lättare att göra små. Måste bara tillägga att just bländare 2,8 är värdefullt för mig. Bländare 4 är i nuläget inget alternativ.
 
ANNONS