Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 300 mm f/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Igår löpte senaste satta leveranstiden ut på det "Canon EF 300 mm f/2,8 L IS II USM" objektiv jag beställde 2011-04-15.

Min leverantör, sedan många år, är Dustin och de är verkligen snabba med leveranserna så dettä är Canon som tydligen saknar logistisk styrning i koncernen. Det är inte leveranstiden som så jag klagar på men utlovar man en leveranstid så ska den hållas.

Fabrikerna som tillverkar långa telen blev förstörda i tsunamin, du och många fler får nog vänta ytterliggare en tid
 
Fabrikerna som tillverkar långa telen blev förstörda i tsunamin, du och många fler får nog vänta ytterliggare en tid

Ja, det är en godtagbar förklaring men det motiverar inte oförmågan att logistiskt bedömma när man kan leverera. Det är djupt oseriöst att bara slänga ur sig löften som man uppenbart inte avser att hålla.
 
Gluggen ska ju finnas i lager på B&H i staterna, du får väl skicka efter den därifrån?
Canon har väl världsgaranti på sin gluggar, och även de finare kamerahusen?

Dock vet jag inte när de fick in den, kanske är så att dustin får in den under veckan?

EDIT:
Här har du länken.
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=&A=RetrieveSku&IC=CA30028LIS2&Q=
Edit 2
Såg att Amazon.com hade 2st kvar oxå. Dock till ett högre pris.
http://www.amazon.com/gp/product/B0040X4PRW?tag=thedigitalpic-20
 
Osäker men det borde vara Svenska Canon:

"Vi har varit i kontakt med våran distributör angående leveranstiden.
Den estimeras komma till oss 2011-09-19"

"Estimeras" uppfattar jag inte som ett löfte, utan som en uppskattning. Jag förstår att det är frustrerande, men jag har varit med om samma sak massor av gånger inom olika områden. Det görs en uppskattning av leveranstid - som ofta är en förhoppning.

Objektivet finns i lager i Holland:
http://www.cameranu.nl/en/Objectiev...anon-EF-300mm-f28L-IS-USM-II/H125_477_120074/
Pris: EUR 6499:- inkl VAT

Canon har såvitt jag förstått frångått världsgaranti och gått över till Europagaranti på objektiv. Kamerahus har de inte haft världsgaranti på tidigare. Däremot verkar Intervision (=Canon) vara hårdare med att kräva uppvisande av inköpskvitto för att garantin ska gälla.
 
Fortsatta förseningar.

Kan fortfarande inte få någon leveranstid angiven.
Objektivet kommer väl förmodligen inte i år.

Såhär svarade Canon på en fråga:
Hej Henry

De första leveranserna till Sverige skedde i september och därefter har fortlöpande leveranser skett. Dock inte i sådan mängd att vi täckt hela back-order situationen.
Då Dustin handlar genom distributör (XXXXXXXXXXXXX) har vi här på Canon Svenska svårt att definitivt säga vem slutkunden är.

Mitt råd till dig måste bli att fortsätta ligga på Dustin som i sin tur får ligga på distributören för snabbast möjliga leverans.

Med vänlig hälsning
XXXXXXXXXXXXX
Canon Svenska AB


Hej Henry,

Tack för erat mail.

Vi har varit i kontakt med våra leverantörer samt med Canon.
Men tyvärr så har dem inte några estimerade datum att uppge. Det är väldigt stor brist på detta objektiv hos alla leverantörer.

Vi beklagar detta.

Vill ni göra några ändringar på eran order?

Best regards
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Dustin
Sales

Bara att vänta. Ändringar av ordern törs man ju inte göra, då hamnar man ju sist.
 
Det finns tre stora distributörer i Sverige som fotohandlarna beställer igenom. Handlaren är därför beroende av hur många enheter som distributören beställt och fått.

Vissa fotohandlare är mer på och har hela tiden beställningar ute och kan därför vara bättre att leverera.
 
Det omöjliga testet.

KALAS :)
Kliar i fingrarna här.. sparar så fort det går.
/Niclas (som håller på att nyinvestera..)

Tog en bild till ikväll. Bilden är på en grannes fönsterluckor mellan två fönster med råglas.

Det är med x2,0 Mark II + x2,0 Mark III. Brännvidden är alltså 1200 mm. Något som inte rekommenderas. Autofokus fungerar naturligtvis inte. Det går med x2,0 + x1,4 men inte med 2 st. 2,0.

Exponeringstiden är 6 sek.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/74/749ef82e5d28168240d2aae40c24686c.jpg

Det måste vara en enorm grundskärpa i objektivet för att hamna här.
 
Wow, extremt fin skärpa med 2x ext! Och dessutom älskar jag bilder på svartmesar eftersom dom är så svåra få på bild :)

Skärpan har nog aldrig så mycket att göra med extendern. Canons extendrar verkar vara knivskarpa. Men de förstorar oskärpa lika bra som skärpa så objektivet blir helt avgörande.

Dessutom så blir rörelseoskärpan ett problem med fördubblad brännvidd.
 
Nu hänger jag inte med riktigt. Hur kan rörelseoskärpan ha med brännvidden att göra? Är det inte skakningsoskärpan som påverkas av brännvidden?
 
ANNONS