Annons

Canon EF 300mm f/4L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

henkrikroos

Aktiv medlem
Hittade ingen egen tråd om detta objektivet utan endast "vs" så här får bli en egen tråd!

Anledningen till att jag från början ville skriva lite, är att jag köpt mig ett sådant här objektiv, och är väldigt exalterad av att ha inhandlat det.
Dock tycker jag att det ger lite suddiga bilder. Som att motivet förskjuts lite, nästan som den dubbelexponering. Dels att det blir nästan tvärrandiga streck i förgrunden när det är mycket skärpedjup.
Hur upplever ni som haft den i några år?
Det jag läser är att det ska vara det skarpaste utav dem osv. Men jag är inte riktigt helt övertygad.
Jag har den tillsammans med ett 500d hus.

Har fotograferat med ett 70-200 f/4.0 som jag känner att jag kan croppa betydligt mer för att få skärpa.

Är det så illa att det måste lämnas till intervision för kalibrering? Kommer väl kosta skjortan :(

Här är två bilder, endast sparade till jpeg.
http://i239.photobucket.com/albums/ff310/ferwann/IMG_1034copy.jpg
http://i239.photobucket.com/albums/ff310/ferwann/IMG_1026copy.jpg

Senast ändrad:
jag antar att du menar den gamla versionen utan IS? Den är lite skarpare på full öppning än IS-versionen, den ger nästan identisk kvalitet på full öppning som nedbländad ett par steg. IS-varianten har en lite sämre upplösning på full öppning, om än väldigt bra.

Jag har sedan några månader den gamla versionen och har plåtat rätt mkt med den. Den är utan tvivel enormt skarp och bra, Jag har aldrig sett något annat än eventuell skak-oskärpa som påverkar resultatet. Ger lika bra resultat som med mitt 135/2 och 70-200/2.8IS II . Det verkar som något är fel på ditt objektiv om du får dåligt resultat, du måste ju köra på ganska korta slutartider också, eftersom din crop-kamera ger 1,6 x 300, nästan 500 mm.

Det verkar som något är fel på ditt objektiv om du får dåligt resultat, du måste ju köra på ganska korta slutartider också, eftersom din crop-kamera ger 1,6 x 300, nästan 500 mm.

Jes det är den versionen utan IS alltså.

Onekligen verkar det som att jag haft en jävla otur o fått ett dåligt objektiv. :(
Jag ligger på slutartider som 1000 och uppåt dessa dagarna. Förrgårdagens sol gjorde att 4000 var ständigt gäckande.

Men som du säger, har jag endast läst oerhört oerhört bra om detta objektiv.
Skakoskärpan tycker jag mig inte borde komma fram när man på frihand (sittandes på huk) fotograferar med över 1000 i slutartid..
Änsålänge(har haft det i 3 dagar med fotograferat en hela helgen med det) kan det bara vara att jag är ovan med hur det fungerar.
Det jag mest funderar på är de jobbiga tvärränderna som syns bla på dalmatinen. Är det bara jag som inbillar mig?

Lite märkligt. Ser ut lite som sån där roterande oskärpa, som somliga får när de trycker ner avtryckaren för kung och fosterland, så kameran vrider sig runt optikaxeln.

Ja, ser lite märkligt ut onekligen - jag har samma objektiv och har kört det på fem olika canon kameror och aldrig fått bilder som ser ut som dina. Testa med en annan kamera innan du dömer ut objektivet - testa också stativ och focusera med liveview och ta bilden med 10s självtimer och spegeluppfällning så att du utesluter allt kamera och användarrelaterat - blir det inte skarp när du gör så då är det något fel på objketivet.

Objektiv C 300 / 4 L

Tittar på din fågelbild, och där verkar skärpan ligga bakom fågeln. Hade tidigare detta fina objektiv, och det var skarpt till tusan. Det är väl inte AF som ställer skärpan fel. Prova med M oxå. Använd alltid stativ vid prov. Prova oxå med andra kamerahus. / Hans

Testa med en annan kamera innan du dömer ut objektivet....
Såklart! Tänkte inte så långt. Ska se om jag kan se hur den beter sig med en 40D med stativ o allt! Tack för påminnelsen!

Tittar på din fågelbild....s
Ska prova detta. Jag tog 3-4 bilder på skarven, eftersom jag skulle testa hur det blev dels med att se hur fokuseringen blev på ett såpass "enkelt" motiv där inget runt om kunde störa fokuseringen, och sen hur mycket jag kunde cropa i efterhand.
Eftersom jag tyckte det var svårt att fokusera på den lilla svarta skarven, satte jag mittpunktfokus mitt på stenen. Men som du säger, ser det ut som att fokus hamnat bakom!

Kalibrering annars. Sista utvägen?

Objektiv C 300 / 4 L

Hej igen. Åkte själv på en kalibrerig av ett av mina telen. Felet syntes bättre på den största största bländaröppning, givetvis. Men efter kalibrering blev allt OK. Det kan vara svårt i början, att använda längre telen, då man behöver snabbare slutartider, än med vanliga " objektiv " , som ofta körs handhållna. / Hans

ANNONS
Götaplatsens Foto