Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 4.5-5.6/100-400L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Jag hade båda versionerna och version 2 var påtagligt bättre än ettan. Tyvärr finns inget riktigt motsvarande för RF, men med en EF/RF-konverter fungerar det utmärkt. Som svar på frågan: ja, version 2 gör det.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag hade båda versionerna och version 2 var påtagligt bättre än ettan. Tyvärr finns inget riktigt motsvarande för RF, men med en EF/RF-konverter fungerar det utmärkt. Som svar på frågan: ja, version 2 gör det.
Håller med om att version 2 är påtagligt bättre, även om man kan sakna skjutzoomen på version 1. Å andra sidan får man betala gissningsvis dubbelt så mycket för en fin beg version 2.
Men visst finns det en motsvarighet för RF: 100-500. Samma fysiska storlek som EF100-400, några hekto lättare (!) och samma maxbländare. Men 100 mm längre brännvidd. Och minst lika bra optiska egenskaper.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det påstås att Mk 1 hade ganska stor individspridning på hur skarpa de var. Till Mk 2 skärpte Canon upp kapabiliteten i sin produktion så de lär vara betydligt jämnare skärpemässigt. Men enstaka mk 1 var nog lika bra..
Jag är jättenöjd med mk 2, har 1.4x teleconverter monterad nästan jämt och det blir bra skärpa ändå (5d3) :) Den korta närgränsen är väldigt användbar till det jag fotar.
 

ArneB

Aktiv medlem
Håller med om att version 2 är påtagligt bättre, även om man kan sakna skjutzoomen på version 1. Å andra sidan får man betala gissningsvis dubbelt så mycket för en fin beg version 2.
Men visst finns det en motsvarighet för RF: 100-500. Samma fysiska storlek som EF100-400, några hekto lättare (!) och samma maxbländare. Men 100 mm längre brännvidd. Och minst lika bra optiska egenskaper.
Nu ska detta inte handla om RF-objektiv, men visst har RF 100-500 samma maxbländare som EF100-400, men gissningsvis används zoomarna mest i maxläget och då tappar man ett tredjedels bländarsteg vid 400mm.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag är jättenöjd med mk 2, har 1.4x teleconverter monterad nästan jämt och det blir bra skärpa ändå (5d3) :) Den korta närgränsen är väldigt användbar till det jag fotar.
Mk 2 lär funka bra med 1.4 på full frame, men med APS format sjunker kvaliten för mycket. Jag har 1,4 mk 1 och den är inte användbar på min 7D mk 2, då funkar det bättre att beskära bilden.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Bra att tänka på om man köper den begagnad är att Canon har ingen service längre för den första versionen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu ska detta inte handla om RF-objektiv, men visst har RF 100-500 samma maxbländare som EF100-400, men gissningsvis används zoomarna mest i maxläget och då tappar man ett tredjedels bländarsteg vid 400mm.
Om vi ska räkna med att man oftast använder maxläget, så är det där 1/3 bländarsteget nog helt försumbart jämfört med att man tappar 100 mm i maxbrännvidd med EF-objektivet …
 
ANNONS