Annons

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

Köpte ett 50mm 1.4 USM i fredags. Och i lördags så testade jag den lite vid Kungsträdgårdens t-bane station.

Men jag tycker att det blev lite väl mycket kromatisk avvikelse? Eller är detta normalt?

Syftar på lysrören. Fick inte bort det i Camera Raw heller. Bilden är tagen med bländare 2.0.

http://www.m224.net/Dela/_MG_6951.jpg

Tack på förhand

Daniel

Tack, jag har läst i stort sett alla foruminlägg om det objektivet, men jag har inte sett att någon klagat på CA vid f 2.0.

/Daniel

Hur e vitbalansen inställd? såg det stog 1 på infon på bilden ..... tänkte om det kunde va det ?

Denna bild är förstorad till 100% och sedan beskuren. Jag har aldrig sett något liknande.

test.jpg

/Daniel

Bilden ser bra ut. Tar du en bild som innehåller ljus och lampor på ett mörkt ställe blir det så. Det blir inte bättre med ett 85/1,2 som är mycket dyrare. De flesta ljus-starka objektiv är känsliga för CA på stora bländare.

Bilden är bra och där är inget fel på objektivet vad det gäller CA

Du kan ta hem en gratis action som lätt tar bort det i PS eller andra program

Tack Lars

Jag kanske borde försöka fota med lite mindre bländare? Typ f/2.8 till 4.0?

Du råkar inte ha någon länk till något bra program som man kan använda till CS2?

Tack på förhand.

/Daniel

Jag kommer inte ihåg var det finns att hämta. Men jag tror där redan är en i CS2 raw converter. Titta på de olika flikarna i den så hittar du nog det.

Nej du behöver inte ta med mindre bländare, men normalt så plåtar man inte så ofta rakt mot rör-ljusen i mörkret

Den i camera raw har jag testat, lyckades dock inte få bort det.

Nej, precis. Men nere i tunnelbanan där jag fotar mycket (är tågmupp) så är det ofta oundvikligt ibland.

/Daniel

Den tredje fliken i raw convertern hos CS2. Den heter lens. Där är olika reglage att rätta till CA. Du får prova dig fram hur mycket du ska ändra dem

ANNONS
Götaplatsens Foto