Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EF 70-200 f/2.8 L USM Glappar
- Trådstartare Dockland
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Glappar det radiellt, axiellt eller rotativt?
NiklasÖ
Aktiv medlem
Sedan är det ju dessutom ren och skär mekanik. Om man gör spelet FÖR litet räcker det med ett litet sandkorn av de finaste slaget eller en pytteliten grad efter att man råkat stöta i någon stans för att allt skall skära ihop och kräva våld alt. demontering i detalj för att få isär vilket lär bli dyrt (oavsett vilken metod man använder).
Det optimala rent optiskt (skärpa mm.) borde dock vara ett till 100% helt glappfritt system där avståndet till filmplanet/sensorn och den bakre linsen i opjektivet är fast (utan glapp). Men så kommer användarvänligheten in i bilden (också ibland kallad verkligheten ;-) och då blir det som så många gånger förut en kompromiss.
Frågan är dock befogad, naturligtvis, för hur mycket glapp är ok då? Hur mycket behövs och när (vid hur många 1/10 mm) anser Canon själva att det är FÖR mycket glapp och skall åtgärdas? En fråga jag kommer ta upp när jag lämnar in kamera samt 2 objektiv för kontroll/service (kraftig felexponering vid enstaka tillfällen i en serietagning).
Mvh!
// Niklas
Det optimala rent optiskt (skärpa mm.) borde dock vara ett till 100% helt glappfritt system där avståndet till filmplanet/sensorn och den bakre linsen i opjektivet är fast (utan glapp). Men så kommer användarvänligheten in i bilden (också ibland kallad verkligheten ;-) och då blir det som så många gånger förut en kompromiss.
Frågan är dock befogad, naturligtvis, för hur mycket glapp är ok då? Hur mycket behövs och när (vid hur många 1/10 mm) anser Canon själva att det är FÖR mycket glapp och skall åtgärdas? En fråga jag kommer ta upp när jag lämnar in kamera samt 2 objektiv för kontroll/service (kraftig felexponering vid enstaka tillfällen i en serietagning).
Mvh!
// Niklas
NiklasÖ
Aktiv medlem
Glappar det radiellt, axiellt eller rotativt?
Mitt glappar radiellt en aning (svårt att säga hur mycket, har inte mätt upp det). Inget som stör mig men jag har lagt märke till det på åt minstånde två av mina objektiv (båda Canon-gluggar)!
För övrigt, upplys mig, vad är/innebär rotativt?
Mvh!
// Niklas
apersson850
Aktiv medlem
Rotativt glapp är om du kan snurra på objektivet, trots att det är fastlåst i kamerans bajonettfattning. Ett litet glapp där är helt normalt. Det är ingen större precision på spärrstiftet och motsvarande hål i objektivet.
Jag kände på några av mina objektiv. Samtliga glappar en aning rotativt, men inget känns glappigt i någon annan led.
Jag kände på några av mina objektiv. Samtliga glappar en aning rotativt, men inget känns glappigt i någon annan led.
NiklasÖ
Aktiv medlem
Rotativt glapp är om du kan snurra på objektivet, trots att det är fastlåst i kamerans bajonettfattning. Ett litet glapp där är helt normalt. Det är ingen större precision på spärrstiftet och motsvarande hål i objektivet.
OK, då förstår jag vad du menar!
// Niklas
danieljansson
Aktiv medlem
Både mitt 70-200/2.8 IS och mitt 100-400 IS glappar minimalt rotativt på min 5D. Skulle tro att detta är ganska normalt och ingenting att oroa sig för. Kan inte tänka mig att de skulle kunna prestera bättre än de redan gör i alla fall =)
apersson850
Aktiv medlem
Då spelar det ingen roll. Det viktiga är att optiken sitter centrerad, rakt och på rätt avstånd från sensorn/filmen. Om den kan snurra runt en aning har ingen betydelse.