Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon ef 70-200 med eller utan IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala75

Ny medlem
Hej

Jag är på jakt efter ett 70-200 2,8. Mitt dilemma är dock hur mycket det ger att köpa IS eller om det skulle funka lika bra om man lägger pengarna på ett Mono pod istället. Tacksam för tips.

MVH; Magnus

Vill inte vara elak.
Men den här frågan har diskuterats åtskilliga gånger tidigare.
Använd sökfunktionen så får du svar på din fråga :)

Skall jag vara riktigt elak, om du inte vet skillnaden mellan bildstabiliseringens fördelar kontra att använda stativ, skall du inte fundera lite mer kring vad och hur du fotograferar innan du köper något av objektiven? Annars är tipset alltid att köpa med IS om du har råd, det ångrar du inte. Har du inte råd så köp det utan.

200 mm är kanske den svåraste av alla brännvidder att handhålla för det är en lång brännvidd men en relativ kort glugg som ger obalans. Jag tror inte det finns något objektiv som MER behöver IS än just ett 200:a.
Mvh Rolf

Stabiliseringen i ett IS-objektiv går att stänga av. Det är mycket svårare att sätta på den i ett objektiv där den inte finns.

Så har man inte ekonomiska begränsningar är valet enkelt. Har man inte råd med IS är valet lika enkelt.

ANNONS
Götaplatsens Foto