Annons

Canon EF 70-300/4-5,6 vs. Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro till Canon AF

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Canon EF IS 70-300/4-5,6 vs. Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro till Canon AF

Står i begrepp att köpa ett nytt teleobjektiv.
Vikten, priset och IS talar väldigt mycket för Canon.

Vad tror ni om skärpan? Båda objektiven har ju fått bra recenensioner.

Det som talar för Sigmat skulle då vara möjligheten till kortare skärpedjup samt möjligheten till kortare slutartiden vilket kan vara nödvändigt om man vill frysa rörelser.

Angående skärpedjupet så hävdar Canon att den runda bländaröppningen på deras objektiv möjliggör just ett trevligt skärpedjup som är lämpligt för porträtt etc. Hur ställer ni er till det påståendet?

Senast ändrad:
Hej,
Jag har en Sigma 70-200 2,8. Är väldigt nöjd med den vad beträffar byggkvalitet, skärpa, AF och bokeh. Fungerar också bra med 1,4 Extender från Sigma.
Fast livet är ju fullt av kompromisser. Detta objektiv är en klump och mycket glas att bära på. På resor önskar jag ofta att det varit en 70-200/4 istället.
IS saknar jag ibland eftersom jag har det på flera av mina andra objektiv. Å andra sidan skall man frysa rörelse så hjälper inte IS.
Hur du nu än gör så kommer du nog sakna det andra alternativet ibland.
Tror att Sgiman också är skarpare. Skall vara lika eller bättre än Canon 70-200 utan IS.
Vad inte många känner till är att IS stjäl lite av skärpan. Finns tester av gamla objektiv utan och ny modell med IS. Generellt är den utan IS skarpare. Testet gjort med stativ förstås.

Jag har ett 70-300/4-5,6 IS (till salu!)
Jag kan säga att det är mkt användbart obektiv. Jag har använt det t.ex inomhus (Fjärilshuset,Haga) ISO 200 och får riktigt skarpa bilder med det. Det väger ca 600 gram vilket gör objektivet lätt att bära med sig. MEN det är lite halvtaskig byggkvalité vilet man inte kan säga om Sigma. Sigma är betydligt tyngre och byggt som ett kassaskåp dessutom har det en fin närgräns.
Här får man n0og ta och ge lite.
Sigmat har jag inga opitiska erfarenheter av.
Canonobjektivet dock ger mkt fina bilder...bättre än man kan tro!

Köp en 70-200 2,8 med HSM motor. Har haft en sådan och rekommenderar den mycket starkt!
Anledningen till att du hellre ska köpa en sådan är för att 2,8 alltid är bättre än IS med en vandrande bländare!
Kan också tillägga att 70-200 är skarp rätt igenom brännvidden. Kan inte säga så mycket mer om 70-300 an eftersom att jag inte har någon erfarenhet från den.

ANNONS
Götaplatsens Foto