Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z6 och Sigma 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneJo

Aktiv medlem
Har en Z6 och FTZ II adaptern, skulle gärna vilja använda mitt Sigma APO DG 70-200 F2,8 II Macro HSM EX men får inte autofokus att fungera. Objektivet är uppdaterat till senaste mjukvara hos Sigma, kameran har FW 3.6.

Någon som har erfarenhet av denna kombination?

Janne
 

larsol

Aktiv medlem
Hittade detta i ett forum.
fnjufri skrev:

Jag har den äldre versionen (HSM, inte HSM II) och den är kompatibel med min Z6. AF fungerar, dock inte i hypersonisk hastighet. Fotograferar i AF-C är det ganska brusigt eftersom objektivet' AF-motor arbetar kontinuerligt för att få fokus. Inte för videoarbete med allt det bruset. I övrigt inte mycket att klaga på. Jag skulle tro att alla HSM Sigma-objektiv borde vara kompatibla med Z's.
intressant, jag har samma objektiv men autofokusen fungerar inte, har du gjort några uppdateringar av objektivet? eller en speciell inställning?
 

Micke_O

Aktiv medlem
Du har väl inte råkat ställa om switchen på gluggen från AF till MF? Menar inte att idiotförklara dig utan har bara egen erfarenhet av att råka missa de första enkla stegen i felsökning.
 

JanneJo

Aktiv medlem
Hade möjlighet att testa med den första generationen FTZ, läste någonstans att det finns skillnader på modellerna, tyvärr funkade inte autofokus ..
Köpte ett begagnat Nikon 70-200mm F2.8 VR2 på Götaplatsens foto istället så nu blir Sigmat antagligen till salu.
 

JanneJo

Aktiv medlem
Misstänker att det är mer än bara den biten som skiljer.
För att hantera FTZ2 behöver Z6 ha en nyare mjukvara.
Det är inte samma mjukvara i FTZ och FTZ2, Nikon säger att FTZ2's mjukvara 1.0 är samma som FTZ's 1.10.
Jag gissar att det är någon produktutveckling/skillnad som egentligen inte ska påverka funktionen.
Anledningen till att jag ville testa var ( som så ofta..) en googling av problemet med sigmaobjektivet;)
 
ANNONS