Annons

Canon EF 70-300 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

solrac

Aktiv medlem
Jag är som sagt väldigt nöjd med hur den presterar när det gäller skärpa och kontrast över hela zoomomfånget. 100% crop är ju inget naturligt sätt att betrakta bilder men ger väl någon slags fingervisning om den optiska prestandan. Nackdelen med detta objektiv som jag ser det är autofokusen som är för långsam när det gäller sport utomhus och andra snabba förlopp. Inomhussporter göre sig icke till besvär när det gäller detta objektivet men det är väl de flesta medvetna om.
 

Zoso

Aktiv medlem
Fotos tester har jag tappat förtroendet för helt !

Det var lika illa när dom testade Nikons 17-55/2.8, då sa dom att gluggen var soft fullt öppen när det i själva verket är dess starkaste sida !
 

Karlsson

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Fotos tester har jag tappat förtroendet för helt !

Det var lika illa när dom testade Nikons 17-55/2.8, då sa dom att gluggen var soft fullt öppen när det i själva verket är dess starkaste sida !
Fast i det här fallet så är det ju flera som anmärkt på att objektivet beter sig märkligt upp mot 300mm, troligtvis beroende på en ranglig konstruktion.
 

solrac

Aktiv medlem
Nu har jag också läst Fotos test och jag har ingen anledning att ifrågasätta deras test. Jag kan ha haft tur med mitt exemplar eller så har jag inte lyckats att provocera fram problemet. Jag får återkomma om jag stöter på problemet.
 

Karlsson

Aktiv medlem
Är det någon som vet om Canon har "ryckt upp" kvaliteten på de 70-300 IS USM man skeppar nu och man är kvitt problemet med stående bilder på full tele?

Offtopic:
I ett sånt här fall hade det vart trevligt med lite anonymitet här på sidan så lite skvaller kunda läcka ut från huvudkontoret i Sverige.
 

Enicar

Aktiv medlem
Karlsson skrev:
Är det någon som vet om Canon har "ryckt upp" kvaliteten på de 70-300 IS USM man skeppar nu och man är kvitt problemet med stående bilder på full tele?

Offtopic:
I ett sånt här fall hade det vart trevligt med lite anonymitet här på sidan så lite skvaller kunda läcka ut från huvudkontoret i Sverige.
En person i UK lär ha fått följande mailsvar från Canon Support idag

"Dear Customer,

Thank you for your query regarding the Canon EF 70-300mm f5.6 IS USM lens.


As I advised you when we last communicated, Canon Inc is investigating this issue of distortion when using this lens in portrait mode.

Unfortunately this is still the case, although I have been advised that a statement on this issue will be issued very shortly (within the next week) and I will inform you as soon as the statement is released.

I can only apologise for the delays you have incurred whilst this problem has been investigated.



Yours sincerely,

Canon Customer Support


Det här blir väl intressant att följa
 

pecci

Medlem
Passar på o slänga med en bild från dagens utflykt i Sigtuna =)

Oj!
Den tycker jag såg mycket bra ut!
Han du inte skriva till slutartid/bländare?
Jag är i köptider för ett tele och funderar på 70-200/4L eller annat och blev ganska imponerad av 70-300/4-5,6 IS USM.
L eller inte, vad säger ni?
 

Bass

Aktiv medlem
Re: Passar på o slänga med en bild från dagens utflykt i Sigtuna =)

pecci skrev:
Oj!
Den tycker jag såg mycket bra ut!
Han du inte skriva till slutartid/bländare?
Jag är i köptider för ett tele och funderar på 70-200/4L eller annat och blev ganska imponerad av 70-300/4-5,6 IS USM.
L eller inte, vad säger ni?

Tjenare =)

Slutare: 1/200
Bländare: F8
ISO: 200

Jag gillar verkligen linsen, men ska erkänna att jag inte riktigt lärt mig den. Är även snuskigt ny inom foto (ett par månader) så jag bör nog inte ge råd inom detta =)
Men kolla gärna på www.bassel.se/photo där i princip alla bilder är tagna med denna lins.
 

Enicar

Aktiv medlem
Från slöskitarna på Canon endast tystnad

Slöfockarna på Canon Sverige bemödar sig inte med att bemöta en kunds klagomål. Det har om några dagar gått 2 månader sedan jag lämnade in min 70-300. Först var den på verkstad och efter det så skickade Schönherrs Foto den till nån ansvarig på Canon Sverige.
Respons? Nada
Ringde själv idag till Canon och bad att få prata med produkt/säljansvarig för optik till kameror. Ingen hemma , telefonsvarare som bad om meddelande men jag har inte blivit kontaktad. Tror att även Schönherrs Foto har svårt att få fatt i någon på Canon.
Är dom skräckslagna?
Har dom tagit livet av sig?
Är dom egentligen bara springpojkar åt Canon Europe som i sin tur skiter på sig när Canon Japan talar?
Vilka jävla nollor.
 

hostklint

Aktiv medlem
Jag funderar trots problemen på detta objektiv.

Är det någon som vet hur stor del av objektiven som är drabbade? 10, 20, 99% ?

Om jag handlar i butik, hur gör jag bäst för att kolla på plats att det är en schysst glugg?
Är felet tillräckligt stort för att se det i inzoomat läge i kameraskärmen? (350D)
 

scrappy

Aktiv medlem
hostklint skrev:
Jag funderar trots problemen på detta objektiv.

Är det någon som vet hur stor del av objektiven som är drabbade? 10, 20, 99% ?

Om jag handlar i butik, hur gör jag bäst för att kolla på plats att det är en schysst glugg?
Är felet tillräckligt stort för att se det i inzoomat läge i kameraskärmen? (350D)
Jag tror att fler än 50% av gluggarna har problemet. Jag själv testat 6 slumpmässiga gluggar och 6 st hade problemet. På DPreview gick fstopjojo igenom 7st gluggar innan han hittade en som var ganska ok.

Man kan inte se felet i skärmen på 350D, det misstaget har jag redan gjort. Ta med en portabel dator till butiken - det är den enda lösningen. Eller köp en 70-200 4L.

PS
Jag äger ingen 70-300 längre, även min sista hade problem i kanterna vilket jag upptäkte efter ett tag. Jag tjatade på min butik varje dag och bad dem kontakta Canon, till slut köpte Canon tillbaka gluggen. Nu sitter jag med en 70-200 2.8L och ler varje gång jag ser bilderna från denna. :)
 

Enicar

Aktiv medlem
Fick pengarna tillbaka.

Blev i förmiddags uppringd av fotobutiken som meddelade att Canon nu fattat att det är fel på optiken. Leveranserna är stoppade och i butiken tyckte dom nog att det hade varit bra att få reda på det lite tidigare.
Jag fick alltså pengarna tillbaka och köpte 70-200/4 L
Kommer nog att sakna IS men tror jag blir nöjd med bildkvalite´n.
Ni som inte har problem med 70-300 IS kan vara glada tycker jag. Det är mycket som är bra med den optiken.
Ångrar jag att jag uttryckte mig en aning onyanserat igår? Inte ett dugg.
Tycker fortfarande att Canon hanterat problemet skitdåligt och agerat respektlöst mot kunderna.
Man har rätt att bli arg ibland.
Någon kompensation för att jag varit utan telezoom i 2 månader var inget som Canon kände för.
Antagligen finns det ett lätt beg. Manfrotto (725?) på andrahandsmarknaden eftersom någon befriade mig från mitt som jag glömde kvar på cykeln medan jag köpte ny glugg. Så där rök en tusing till.
Trevlig helg
 

scrappy

Aktiv medlem
Samma visa igen...

Canon köper sig ur problemet så som de gjorde med mina två exemplar.

Jag undrar dock om de verkligen stoppat leveranserna, det låter som tomma ord. Canon (RCC Mölndal) har ju länge sagt att de tittar på problemet utan att något har hänt.

När man sedan ringt dem och frågat hur det går har de ingen aaaaaaaaaning om att det skulle vara fel på den nya 70-300 IS, det har de aldrig hört.
 
ANNONS