Annons

Canon EF 85 mm f/1,8 USM eller Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM

Produkter
(logga in för att koppla)

eleich

Ny medlem
Hej!

Jag är i behov av råd. Jag har tanken att införskaffa en ny glugg, precis som rubriken säger så står det mellan en Canon EF 85mm f1.8 USM eller Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, men jag vet inte riktigt vilken jag skall slå till på.

Gluggen kommer att användas främst i videosammanhang med min Canon 550d och skall förhoppningsvis fungera som en schysst porträttglugg.

Kan någon kunning individ berätta lite för- och nackdelar med respektive objektiv.

Tack på förhand
 
Till porträtt med en APS-C tycker jag exempelvis EF-S 60 mm f/2,8 macro USM fungerar bättre. Vilket då indirekt även svarar på din fråga.
 
Man brukar ju säga att 85-100mm är perfekt för porträtt, men det resonemanget kommer från småbildskamerans tid, dvs det som idag benämns FF eller fullformat. 24X36 formatet alltså.
Med en s.k. cropkamera motsvarar utsnittet man får ( 60 X 1,6 = 96mm ) som ju ligger mellan de brännvidder du nämner. Många tycker att 85mm eller 100mm blir för långt för porträtt.
Men det går naturligtvis alldeles utmärkt att använda bägge för porträtt också.

När det gäller 85 f/1.8 så är det ett väldigt bra objektiv med fin skärpa och trevlig karaktär.
Fördelen med f/1.8 är att du kan slippa rörelseoskärpa i mörka situationer.

100mm f/2.8 macro är också ett väldigt bra och skarpt objektiv.
Fördelen med macroobjektivet är att du kan komma närmare och ta riktiga närbilder.
 
ANNONS