Annons

Canon ef -> eos r adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Om jag var i sitsen att ha en R-kamera men ingen adapter ( efter lång väntan) samt en massa EF-optik skulle jag direkt skaffa en pirat. På e-bay kan man köpa en Viltrox-adapter för 500 spänn med fri frakt. Moms, tull samt avgifter tillkommer naturligtvis.
Sedan kan man i lugn och ro vänta in en Canon-adapter om man nu önskar en.

Beträffande priser tycker jag inte att dessa Canon-adaptrar är dyrare än andra `märkes-adaptrar´ som Rayqual, Voigtländer, Novoflex etc. Min adapter med kontrollring är utan tvekan av L-kvalitet och med suverän passform.

/Stephan
 

mickeflying

Ny medlem
Jag har letat länge efter en adapter till min RP och har nu fått tag på en Commlite adapter som jag köpte på KAMDA.SE och den fungerar perfekt med mina EF objektiv. Det var bara ett gammalt 70-200 objektiv som den inte ville snacka med. T och A funkar men inte AF.
 

lcasper

Aktiv medlem
Har beställt en meikon adapter från för 650.- får se hur den funkar har fått bra betyg . Men verkar dåligt med rf objektiv på marknaden också
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag ställde mig på kö hos Cyberphoto i mitten av december, då på både Viltrox piratadapter och Canons egna enklaste adapter. Man sade då på Cyberphoto att de som fick sina leveranser av Canon-adaptrar då hade stått i kö runt två månader. För ett par veckor sedan ringde de och erbjöd mig en Viltrox-adapter, så runt 6 veckor på dom hos Cyberphoto då. Då hade jag haft turen att hitta en JJC piratadapter i Köp och Sälj här på Fotosidan som jag kunde hämta under julhelgen bara ett par mil från där jag firade jul, så då kunde jag tacka nej till Viltroxen.
Jag väntar fortfarande på besked om Canon-adaptern.

För övrigt fungerar JJC-adaptern riktigt bra. Viltrox säger dock Cyberphoto att det finns ett glapp i.

Om alternativet är att välja på att inte använda kameran och att köpa en piratadapter skulle ja köpa piratadaptern direkt, det fungerar klockrent. Jag är inte förvånad över det heller, den innehåller ju ingen optik eller elektroniska kretsar.
 

Arioch

Medlem
Jag har en veltrox adapter och jag tycker den är lite klumpig. Delvis så bygger adaptern en del avstånd som gör objektivet märkbart större. Min kan också glappa ibland så att autofokus inte funkar, då måste jag vrida på adaptern så att kontakterna kommer i kontakt igen. Har man råd så satsa på RF optik eller i alla fall Canon original adapter.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har en veltrox adapter och jag tycker den är lite klumpig. Delvis så bygger adaptern en del avstånd som gör objektivet märkbart större. Min kan också glappa ibland så att autofokus inte funkar, då måste jag vrida på adaptern så att kontakterna kommer i kontakt igen. Har man råd så satsa på RF optik eller i alla fall Canon original adapter.
Att adaptern bygger på objektivets längd är en egenskap som per definition måste finnas, så i den delen spelar det ingen roll om det är Canons eller någon annans. Förhoppningsvis så glappar inte Canons egen dock...
 

martley

Aktiv medlem
Att adaptern bygger på objektivets längd är en egenskap som per definition måste finnas, så i den delen spelar det ingen roll om det är Canons eller någon annans. Förhoppningsvis så glappar inte Canons egen dock...
En liten poäng kan ändå finnas i resonemanget. Om vi t.ex. jämför EF 50/1.8 med RF 50/1.8 så är båda objektiven ca 40mm långa från objektivfattning till filtergängan. Ska man skruva på EF-objektivet på en R-kamera med adaptern emellan så måste den sticka ut mera, dvs i det här fallet ungefär lika mycket längre som längden på adaptern. Å andra sidan kostar adaptern mera än RF 50/1.8, åtminstone den adaptern med filterhållare, så det är kanske inget bra exempel.
 

acke

Avslutat medlemskap
En liten poäng kan ändå finnas i resonemanget. Om vi t.ex. jämför EF 50/1.8 med RF 50/1.8 så är båda objektiven ca 40mm långa från objektivfattning till filtergängan. Ska man skruva på EF-objektivet på en R-kamera med adaptern emellan så måste den sticka ut mera, dvs i det här fallet ungefär lika mycket längre som längden på adaptern. Å andra sidan kostar adaptern mera än RF 50/1.8, åtminstone den adaptern med filterhållare, så det är kanske inget bra exempel.
Visst är det så att R-systemet kan konstrueras mer kompakt eftersom RF-objektivets bakre linsyta kan placeras mycket närmare sensorn. Det finns ingen spegel att ta hänsyn till.
Men när man läste kommentaren från Arioch så fick man intrycket att en adapter av ett visst märke skulle vara speciellt lång och klumpig. Så är det inte. Alla EF-RF-adaptrar måste vara exakt lika långa, oavsett märke, annars fungerar de inte på rätt sätt. Adapterns enda syfte är ju att placera EF-objektivet på rätt avstånd från sensorn.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Visst är det så att R-systemet kan konstrueras mer kompakt eftersom RF-objektivets bakre linsyta kan placeras mycket närmare sensorn. Det finns ingen spegel att ta hänsyn till.
Men när man läste kommentaren från Arioch så lät det som att en adapter av ett visst märke skulle vara speciellt lång och klumpig. Så är det inte. Alla EF-RF-adaptrar måste vara exakt lika långa, oavsett märke, annars fungerar de inte på rätt sätt. Adapterns enda syfte är ju att placera EF-objektivet på rätt avstånd från sensorn.
Ja, visst är det så. Att ta bort spegeln och därmed kunna korta avståndet mellan objektiv och sensor ger en del fördelar vid objektivdesign. Så även om ett EF 50/1.8 och ett RF 50/1.8 är i stort sett lika stora utanpå så ser det sannolikt väldigt olika ut inuti. Men rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig en adapter med en större längd, men då är att man får man samma effekt som att lägga dit en mellanring för macrofoto.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ja, visst är det så. Att ta bort spegeln och därmed kunna korta avståndet mellan objektiv och sensor ger en del fördelar vid objektivdesign. Så även om ett EF 50/1.8 och ett RF 50/1.8 är i stort sett lika stora utanpå så ser det sannolikt väldigt olika ut inuti. Men rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig en adapter med en större längd, men då är att man får man samma effekt som att lägga dit en mellanring för macrofoto.
Javisst! Rent tekniskt är adaptern konstruerad precis som en mellanring. Inget glas, bara elektriska överföringar mellan objektiv och hus. 🙂
 

Arioch

Medlem
Visst är det så att R-systemet kan konstrueras mer kompakt eftersom RF-objektivets bakre linsyta kan placeras mycket närmare sensorn. Det finns ingen spegel att ta hänsyn till.
Men när man läste kommentaren från Arioch så fick man intrycket att en adapter av ett visst märke skulle vara speciellt lång och klumpig. Så är det inte. Alla EF-RF-adaptrar måste vara exakt lika långa, oavsett märke, annars fungerar de inte på rätt sätt. Adapterns enda syfte är ju att placera EF-objektivet på rätt avstånd från sensorn.
Vad gäller just min adapter så bygger den såklart inte mer på längden än någon annan adapter. Den har dock ett stativfäste på sig som gör den extra klumpig. Det är dock första gången som jag använder adapter och personligen gillade jag inte riktigt den extra förlängning som adaptern innebar. på ett stort och långt objektiv, 100-400 eller 150-600 så kanske det inte spelar så stor roll, men jag kommer inte använda adaptern till normalobjektiv då jag tycker det är för klumpigt. Detta gäller säkert alla typer av adaptrar, oavsett fabrikat.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag hämtade ut min Canon adapter av enkel modell idag efter strax över 2 månaders väntan. Skillnaden mot JJC-adaptern är att Canons har en rejäl packning för vädertätning mot kamerahuset.
 
ANNONS