Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-M, en smått ovanlig kamera med lite frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bojan88

Aktiv medlem
Hallå hallå!

Detta är mitt första inlägg här på Fotosidan, men jag har redan fått en skön känsla av forumet efter att ha sökt runt lite och läst lite artiklar! :)

Nu till mina frågor!

Det är nämligen såhär att jag fick intresse för analogt fotande för ungefär en månad sen, och trillade på en Canon EF-M från -91 nån gång för cirka 2 veckor sen!

Objektivet som satt på kameran vid köp är ett Canon EF 75-300mm, f/4-5.6, dvs ett telezoomobjektiv, med en närgräns på 1½ meter, vilket gör att jag känner mig ganska begränsad med det objektivet!

Efter lite tittande på tradera så ropade jag in ett Canon EF 35-80mm f/4-5.6 för ca 200 kronor, och idag när jag var och sprang på loppis så hittade jag ett X-Fujinon 50mm f/1.9 för 50 kronor..

Grejjen är ju att objektivet inte passar kameran, men jag har för mig att det ska finnas adapter-ringar att köpa för att få olika märken att passa till Canon-huset?

Är det någon här som har koll på vad det kan tänkas vara för fattning på X-fujinon objektivet, samt om det finns någon adapterring som passar? :)

Kamerahusets fattning heter EF! :)

EDIT: Hittade just den här länken till objektivet: http://www.pentax-manuals.com/fujica/lenses/x_50f19.htm

Tack på förhand,

// Nyfiken nybörjare! :)
 
Senast ändrad:
Fujica X-objektiv (som X-Fujinon 50/1.9 är) går inte att anpassa till EF med bibehållen oändlighetsfokus, då EF har 44mm mellan fäste och fokusplan, och Fujica X har 43.5mm

Hmm, okej, och det är inte möjligt att schimsa ut objektivet 0.5mm? Förutsatt att det nu finns adapterringar? :)
 
Ut? Objektivet ska 0,5 mm in i kameran.

Okej, ja då är det klart att det blir betydligt svårare! :/

Vad får det för inverkan rent praktiskt då?

Jag kommer inte kunna lägga fokus på saker och ting eller vad? EF-M har ingen AF-funktion, utan det måste rattas in själv, men det har kanske ingen större inverkan här..? :)
 
Resultatet blir att objektivet bara fungerar på nära håll. Hur nära beror på hur mycket adaptern lägger till på måttet. Men det är ett utmärkt sätt att ta makro om du också skaffar mellanringar.
 
Resultatet blir att objektivet bara fungerar på nära håll. Hur nära beror på hur mycket adaptern lägger till på måttet. Men det är ett utmärkt sätt att ta makro om du också skaffar mellanringar.

Hej !

Med lite tur, eller rättare, lite våld kanske det går, ev kan man antingen flytta
ändlägesstoppet för vridet lite, eller flytta hela objektivpaketet en gängingång
i avståndsgängan, om det går i denna, ingen aning.

Försökte med ett Konica hexanon 135 /3,5 men det gick inte, innerdelen tog i
fattningen innan rätt avstånd.



//MW
 
ANNONS