Annons

Canon EF-S 17-85 IS tillsammans med Speedlite 430Ex

Produkter
(logga in för att koppla)

Ostman

Avslutat medlemskap
Tjenare
Undrar av er som kan hur ni tror ovanstående kombination kan fungera som allround utrustning. Tänkt att fota allt möjligt med detta och har hört att objektivet inte är så speciellt ljuskänsligt men tycker att blixten borde kunna kompensera för detta.
Bilderna som det mest blir är mingel, kalas, bröllop you name it. Utöver det blir det lite detaljbilder, vybilder och kanske lite actionbilder.
Tror ni att det kommer att fixa det. Actionbilderna såsom motorcross, snöskoter och bil kommer att ske dagtid då bra ljus finnes.

Fungerar det trots dåligt ljus vid mingelbilder osv fast obejktivets sämre ljuskänslighet?
Om inte vad rekomenderar ni istället för utrustning?

Mvh/Per

Blixten är bra och gluggen är ett bra allround objektiv med stabilisering MEN du radar upp nästan all typ av fotografering som finns! :)

Att försöka lösa dessa uppgifter med endast ett objektiv blir aldrig optimalt.

Gluggen är

- lite för kort för motorsport.
- för ljussvag för svåra inomhussituationer
- för liten bländare för riktig bra borträtt

Om du skall ha optimalt resultat blir det nog till att dela upp arbetet på 2-3 olika objektiv.

Hur stor är budgeten? Vilken kamera skall det sitta på?

Jag avråder dig från att köpa det objektivet, det är allt annat en bra, speciellt när man tänker på vad det kostar, det är inte bättre än kitzoomen optiskt, det du betalar för är IS och bättre byggkvalitet.

Satsa på någon av tredjeparts tillverkarnas snabba (f2.8) normalzoomar istället.

/kent

Jag fick med mitt 17-85 i paket med min 40D - var så sugen att köpa ny kamera att jag inte kunde vänta tills det fanns enbart hus inne! Sorgligt men sant! :)

Nåväl, jag hade läst mycket om att 17-85 var ganska dåligt och tanken var att sälja det så fort som möjligt.

Nu har jag inte kommit mig för, jag tycker det är riktigt trevligt. Skärpan är mycket bättre än vad jag befarat och rent allmänt är det en trevlig glugg som nu sitter på min 400D och därmed utgör en smidig backupkamera.

Jag håller dock med om att det inte är något topp alternativ och en 2.8 zoom från Sigma eller Tamron är nog ett bättre val.

Då lär man dock behöva ytterligare någon glugg för att täcka in tele.

Senast ändrad:
AFJ skrev:
Jag fick med mitt 17-85 i paket med min 40D - var så sugen att köpa ny kamera att jag inte kunde vänta tills det fanns enbart hus inne! Sorgligt men sant! :)

Nåväl, jag hade läst mycket om att 17-85 var ganska dåligt och tanken var att sälja det så fort som möjligt.

Nu har jag inte kommit mig för, jag tycker det är riktigt trevligt. Skärpan är mycket bättre än vad jag befarat och rent allmänt är det en trevlig glugg som nu sitter på min 400D och därmed utgör en smidig backupkamera.

Jag håller dock med om att det inte är något topp alternativ och en 2.8 zoom från Sigma eller Tamron är nog ett bättre val.

Då lär man dock behöva ytterligare någon glugg för att täcka in tele.

Kör sigma 18-50 2.8 mqcro och komplettera med ett 70-200 f4L IS är mitt tips. SÅÅÅÅ mycket bättre.

Tack för svaren!
Kameran det gäller är en EOS 350D som jag har båda kitobjektiven till. Dvs EF-S 18-55/3.5-5.6 och EF 55-200//4,5-5,6 II USM.

Budgeten ligger kring 7000kr just nu.
Vill kunna fotografera lite miljöer och människor(kalas osv).
Porträtt är inte min grej, än så länge iaf.
Är blixt en bra investering eller kan jag lika gärna klara mig utan det så länge?

Ge mig bra tips på lämplig optik eller tips på hur ni tycker jag ska göra är ni vänliga!

Om jag vore du skulle jag börja med att köpa blixten och se hur lång det räcker. En extern blixt gör verkligen stor skillnad gentemot den inbyggda.

Om du fortfarande inte är nöjd med resultaten så gå vidare och köp det föreslagna Sigmat eller Tamrons motsvarighet.

Du bör kunna hålla dig inom budget.

ANNONS
Götaplatsens Foto