Annons

Canon EF-S 18-55IS foton!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Canon EF-S 18-55IS foton!

Hur är den jämfört med non is versionen?

Var ett par år sedan jag körde med 18-55 och 18-55II.. de två var identiska. Vad jag minns av dem och jämför med detta så ger denna lite bättre bildkvalitet och skarpare bilder. Glaset ser annorlunda ut. Har fotat runt en del idag och är i stort sett riktigt nöjd med detta objektiv till min 40D.

Litet och lätt och fungerande IS. Ska vara ca 4 stegs IS. Helt nytt analogt IS system som Canon inte använt tidigare vad jag förstår. IS:en är helt tyst men avger ett mycket högfrekvent ljud som dock knappt är hörbart. De flesta hör det nog inte alls skulle jag gissa :)

Ett test med is och utan is?
Is går väl att stänga av?

Ja IS går att stänga av. Finns en "Stabalizer" ON/OFF knapp på objektivet.

Har testat en del både på 18mm och 55mm med IS av och på. Blir skillnad med IS på alla brännvidder men tydligst på 35-55mm. Har inga bildexempel just nu. Köpte den på Cyberphoto för 1790:- .. Dessutom har de ju fri frakt numera. :)

/Niklas
www.nikn.com

Såg på dpreview att någon velade mellan nya EF-S 18-55 3,5-5,6 IS och EF-S 17-85 4-5,6 IS USM.
Den sistnämnda är ju allmänt utskälld för dålig kvalité, eller kanske för kvalité i stil med den mycket billigare kitlinsen.
Men när man gör jämförelsen ska man inte bara ta med området 55-85 mm i betraktande, utan även icke-roterande front och ring-USM, med därtill hörande manuell efterfokusering utan omställningar. Samt avståndsskala, vid de tillfällen man nu behöver det.
Känslan ska vi bara inte prata om, för den som nu tycker det är viktigt.

Du behöver nya dubbar, förresten.

apersson850 skrev:
Såg på dpreview att någon velade mellan nya EF-S 18-55 3,5-5,6 IS och EF-S 17-85 4-5,6 IS USM.
Den sistnämnda är ju allmänt utskälld för dålig kvalité, eller kanske för kvalité i stil med den mycket billigare kitlinsen.
Men när man gör jämförelsen ska man inte bara ta med området 55-85 mm i betraktande, utan även icke-roterande front och ring-USM, med därtill hörande manuell efterfokusering utan omställningar. Samt avståndsskala, vid de tillfällen man nu behöver det.
Känslan ska vi bara inte prata om, för den som nu tycker det är viktigt.

Du behöver nya dubbar, förresten.

Ja exakt, EF-S 17-85 till paketpriset, vad blir det, ca 3000:- ? .. Det är den säkert värd.

Som sagt, nya 18-55IS är väldigt billig i konstruktionen, känns värre än den tidigare 18-55. Men det är som det ska, det ska vara ett skitobjektiv till ytan, annars skulle det konkurrera ganska bra med 17-40L och dessutom ha 4-stegs IS. Det går ju inte. :)

Dubbdäcken? är till salu på blocket ;)

Re: Re: Re: Canon EF-S 18-55IS foton!

nikn skrev:
Litet och lätt och fungerande IS. Ska vara ca 4 stegs IS. Helt nytt analogt IS system som Canon inte använt tidigare vad jag förstår. IS:en är helt tyst men avger ett mycket högfrekvent ljud som dock knappt är hörbart. De flesta hör det nog inte alls skulle jag gissa :)

Den tjuter en hel del. Men går isen bara igång när man trycker på fokusknappen för det var då den pep?

... EF-S 17-85 4-5,6 IS USM.

Fast kritiken mot denna lins har väl snarare varit pris vs. prestanda. Inte att den optiska kvaliteten är skit...

Priset om man inte köper linsen i paket är ju över 6.000:- vilket väl måste ses som högt.

Vid seriösa tester så har väl objektivet ansetts som helt OK i optiskt hänseende och definitivt ett antal hack upp från det sunkiga kitobjektivet 18-55.

Att det sedan flyter runt tester på nätet som kanske inte varit så seriösa och/eller utförts på måndagsexemplar är väl lika självklart som att 17-85 upplevs som sunkig om man t.ex. jämför med mycket dyrare 17-55 2,8, framförallt om man glömmer bort det ganska stora zoomomfånget.

Så kan det också vara. Jag köpte min begagnad, i skick som ny, för strax över 3000 kronor. Det tycker jag definitivt den är värd. Köpte EF-S 17-55 f/2,8 IS USM nytt för ungefär 6000 kronor i USA, och det får väl den anses vara värd.

ANNONS
Götaplatsens Foto