Annons

Canon EF80-200 2.8L, gammal modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

marturt

Medlem
funderade ett slag på att köpa detta objektiv. det är tydligen första generationen av modellen. nu är det väl 70-200 som gäller?

någon som vet om det är värt att lägga 5500kr på detta (lite äldre?) objektiv?
 
Nu har jag inte testat den gluggen och kan inte ge dig några synpunkter på det. MEN: För 5500:- så se till att du får med stativfätste. Hopplöst omöjligt att få tag på beggat.

Behöver du det sista steget jämfört med bländare 4? Om inte, kolla på 70-200/4L. Mindre, lättare, samma skärpa som storebror 70-200/2,8.
 
marturt skrev:
funderade ett slag på att köpa detta objektiv. det är tydligen första generationen av modellen. nu är det väl 70-200 som gäller?

någon som vet om det är värt att lägga 5500kr på detta (lite äldre?) objektiv?


Jag gav själv 5500 kronor för ett sådant objektiv utan stativfäste, objektivet är klart prisvärt och har väldigt fint glas. Photodo´s MTF tester visar bättre kvalitet än den nyare versionen 70-200/2,8L. Om du inte får något stativfäste med det så går det att köpa ett fäste som manfrotto har som går att använda till många fler teleobjektiv. Vad som mer kan tilläggas är att det inte går att använda Canon´s egna telekonvertrar utan man får tillförlita sig till eftermarknadens versioner t.ex. Kenko Pro serien eller Soligors Pro variant (samma som Kenko).
Som sagt jag är väldigt nöjd med linsen och skulle inte vilja byta bort den mot den ljussvagare 70-200/4L som Tobias föreslår, 80-200/2,8L är skarp även vid fullt öppen bländare.
 
Jag gav 3500:- för min 80-200 2.8L med stativ fäste. Gluggen är Superskarp! Mkt bra köp ångrar inte det en sekund, kör den med en kenko 2x pro konv och även då är fortfarande gluggen mkt skarp.
 
ANNONS