Annons

Canon eller Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnusss

Aktiv medlem
Har beställt en canon powershot G3,men är lite osäker..kanske är Olympus C5050 bättre?

Vilket är det bästa köpet?
(kanske är det någon helt annan modell?)
Tacksam för svar..
/Magnus
 

Magnusss

Aktiv medlem
Tack för ditt svar,det låter klokt.
Problemet är att jag måste ha kameran innan december(skall ut och resa).

Men finns det någon efterföljare som har blivit sämre?Jag är amatör och har lite svårt att jämföra kameror.Jag kan bara jämföra med allt annat inom teknik..blir ju efterföljarna bara bättre,snabbare interminne,bättre upplösning,buggfixar mm.
Men eftersom jag är en novis inom foto,så kan jag inte allt det här med inställningar på kameran,så jag vet inte vad jag behöver så att säga..

Kanske är det inte värt dom extra pengarna som man får betala för att en uppdaterad prudukt??.. kanske skall man lägga dom extra pengarna på ett extra batteri,micro drive,blixt eller kanske filter..

hmm..*kliar mig på huvudet*
 

sagan

Avslutat medlemskap
om man går bara efter kalla fakta så tycker jag Olympusen ger mer för pengarna.
5mp (G3, 4mp) f1.8-f2.0 (G3, f2.0-f3.0)
slutartid 16-1/2000s (G3, 15-1/1000s) åh, andra sidan får du mer tele med G3, 35-140mm (35-105mm)

en fördel med olympusen är att den tar 4 olika typer av minneskort: SmartMedia 8-128MB, xD, CompactFlash typ I och II, MicroDrive

medans G3 tar CompactFlash typ I och II, MicroDrive

och jag tycker det verkar vara värt pengarna att köpa de uppdaterad produkterna, mindre risk för att du blir besviken än om du köper de äldre varianterna, tillbehören kan du ju köpa allt eftersom.
 

Magnusss

Aktiv medlem
hmm..börjar bli mer sugen på olympus,frågan är om den hinner komma innan jag åker?

Jag ringde till canon (för en vecka sedan)för att höra(talade med produkansvarig)när g3an skulle komma.
Jag blev något förvånad när han svarade oktober/november.Jag frågade vad det kom sig att han inte visste bättre än återförsäljarna.under november blev hans slutliga svar.
Man tycker ju att dom borde kunna pricka in lite bättre när dom skall släppa produkter!
nåja..

Angående minnes kort så känns det som att man vill ha ett stort sådant,och micro driven på 1gig verkar härlig,eller störs kameran på något vis av en ett stort minneskort?
Bäst pris hittade jag på www.digitalnytt.com där dom tog 2595:-
 

sagan

Avslutat medlemskap
om de hinner komma..igen aning ;-)
nä, det ska inte vara något problem med 1gb..bra pris.
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Oj oj den Olympusen ser ut som om den skulle vilja bli min nästa kamera. Finns endel funderingar, som att min nuvarande har problem med autofokus i mörker. Men å andra sidan så har den den ljuskänsligaste optiken... Öh. Priset ser ju ut att bli acceptabelt iaf.
 

Hassan

Aktiv medlem
En sak man bör ha i åtanke är att Olympusen har trängt ihop 5 Mpixel på ett 1/1.8 CCD. Jag har inte sett bildexempel från den tekniken ännu. Risken är att bildkvalitén inte blir lika bra som med 4Mp-kameror med samma chipyta eller 5 Mp med 2/3 CCD.
Det kan betyda mer brus, dåligt dynamiskt omfång (utbrända högdagrar), mer läckage mellan pixlar (blooming) t.ex.

Mvh / Hasse
 
ANNONS