Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 1D mark I vs Canon eos 30D och 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Lindberg

Aktiv medlem
Hej
Är det någon som kan redogöra vilken kamera som är bäst i bildkvalité om man jämför canon eos 30D/400D och canon eos 1D mark1.

Jag kommer nog inte syssla så mycket med delförstoringar men kommer canon eos 1D klara bildkvalitén om man gör förstoringar i formatet 20x30cm dvs A4 storlek.

Magnus Lindberg skrev:
Hej
Är det någon som kan redogöra vilken kamera som är bäst i bildkvalité om man jämför canon eos 30D/400D och canon eos 1D mark1.

Jag kommer nog inte syssla så mycket med delförstoringar men kommer canon eos 1D klara bildkvalitén om man gör förstoringar i formatet 20x30cm dvs A4 storlek.

Jag skulle nog föredra 30D. 1D i all ära, är ett professionellt verktyg, har 4 år på nacken.
30D 1 år gammal dubbelt så mycket info. från sensorn.
Om du inte har nytta av en fruktansvärt snabb kamera (1D) så är ett köp av 30D bättre.

/ Gustav

Magnus Lindberg skrev:

Svar Ja ! A4 klarar alla gamla dinosarier utan problem, man tog bra bilder för 4 år sedan också :)

kent

det är lite andra saker än bara bildinformation som man kanske skall fudnera på när man väljer kamera, ex.
så har 1D en klart grymmare autofocus, 45 punkter och klarar att focusera med största bländare 8.

den är väderskyddad och med rätt objektiv så är lite regn inga problem.

cropfaktorn är mindra 1,3x mot 1,6x

i mina ögon är det endast upplösningen som är till 30D's fördel. fast det är jag det.

Jag hade en 1D en kort tid, men jag bytade till en 20D pga dom betydligt bättre brusegenskaperna på 20D. Så för "nomal" fotografering är en 20/30D ett bättre val. Om du däremot plåtar i dåligt väder och/eller är fågelfotograf och har nytta av den något snabbare AF och dom 45 AF punkterna ska du kanske kolla lite extra på en 1D. Framförallt om du inte brukar plåta med högre ISO än 400..

ANNONS
Götaplatsens Foto