Annons

Canon EOS-1N

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Efter att ha blivit inledd i frestelse av Johan Falkman har jag blivit extremt sugen på en EOS-1N.

Jag tittade på Canon Camera Museum och hittade 1N RS som jag tyckte verkade vara bra, med tanke på att den har fast spegel. Johan berättade dock att man kan förlora upp till ett bländarsteg i och med den semi-transparenta spegeln. Låter vettigt. Någon som har erfarenheter av detta?

Den vanliga plain EOS-1N verkar ha allt man kan önska sig, men för säkerhets skull vill jag att nån 1N-ägare bekräftar. Jag vill kunna kontrollera skärpedjup, multiexponera, bracketa, pressa - the lot, you know.

Tacksam för alla svar.

PS. Perfekt för Nikon vs Canon-krig, eller hur? Övertala mig att köpa EOS-1N, eller peka på en likvärdig Nikon :)

/Joakim
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
EOS 1RS har en fast spegel som gör att man tappar 1/3 del i ljusstyrka. En annan liten nackdel är att man måste vara lite extra försiktig med att inte tumma eller få damm på spegeln då det vid svåra fall kan ge en viss softning på bilden.
Både EOS 1N och RS har utgått ur Canons sortiment d.v.s. Canon tillverkar den ej längre. Kanske har Scandinavianphoto någon kvar annars är det andrahandsmarknaden där det finns mycket. 1V är ett annat alternativ.

Vilken kameramärke man skall välja är ju helt efter tycke och smak men det enda jag kan säga att
av de systemkameror som finns på marknaden så har Canon det största sortimentet av gluggar.
Kanske är jag lite "färgad" men faktum är att jag använde Canon långt innan jag började på företeget.

Köp en EOS 1N !

mvh Patrik,Canon
 

steinick

Aktiv medlem
Jag har haft EOS-1N sedan oktober 1994 och den har allt - om du inte jämför med EOS-3 och EOS-1V. Det är en otroligt robust och pålitlig kamera, men det märks att den har några år på nacken vid jämförelse. Autofokusen (om du inte tillhör fotosidans purister som bara fokuserar manuellt) är inte lika bra som på 3 och 1V. Ljusmätaren har endast 16 mätzoner och inte 21. Sökarbilden är ljus, men inte lika ljus. Et cetera.

Allt som allt: Om du inte måste ha det senaste finns det ingen bättre kamera att lägga pengar på. Observera: Nikon-fantasterna behöver inte påpeka hur bra F3, F2 eller F är, vi vet, vi vet!
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Det är en bra kamera, köp den.Även om det "bara" är 16 mätzoner så exponerar den bra.Autofokusen är snabb med 2,8 eller ljusstarkare objektiv.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Det mesta tycker jag låter positivt...
Har hittat en EOS-1N i B-skick för 8400, och en i C-skick inklusive booster NC för 6875.

Jag vill ha ett batterigrepp med avtryck - eventuell boostning av fps:en struntar jag i - men har ingen aning om vad ett sånt kan tänkas ha för modellbeteckning. Det finns tydligen en booster som heter NC och en som heter E1. En EOS-1N med booster E1 ska enligt Canons kameramuseum heta EOS-1N HS, och den är rätt mycket dyrare...

Vågar man sig egentligen på att köpa en kamera i C-skick?
 

abbebus

Aktiv medlem
jbomelin skrev:

Det finns tydligen en booster som heter NC och en som heter E1. En EOS-1N med booster E1 ska enligt Canons kameramuseum heta EOS-1N HS, och den är rätt mycket dyrare...
Här har du rört ihop begreppen lite. Det finns en booster som heter Power Drive Booster PB-E1. NC är ingen booster, utan en batterisats till PB-E1 (uppladdningsbar Ni-Cad). För att kunna använda denna bör du också få med en laddare, vilken annars är mycket dyr att köpa.

Man kan köpa ett paket med kamera+booster, det kallas då EOS 1N HS (I detta ingår dock inte den uppladdningsbara batterisatsen).

Det finns även en Power Drive Booster PB-E2, men den är avsedd för EOS 3 och 1V. Även denna funkar fint på 1N, men då funkar inte ett par av reglagen på boostern (inmatninsratt + knapp för val av autofokussensor).
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jisses.
För att få kommandorattar och avtryckare vertikalt på EOS-1N måste jag alltså ha PB-E1, och för att kunna köra med uppladdningsbara batterier även NC? Då förstår jag lite bättre :)

/Joakim
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag har en EOS 1 N med booster/motor och har även på det vanliga handtaget då jag vill ha en kompaktare kamera och spara vikt.

Har haft en EOS 1 N RS som bara har boster/motor (8 batterier) som man ej kan byta. Enligt Canon förlorar man 1/3 steg men verkligheten är nog 2/3 bländarsteg. fördelen är om man fotar sport att man får nästan ett omedelbart (6 ms) svar från det man pressar ner avtrycket tills slutaren går. jämfört med en EOS 1N som har 55 ms och vanliga amatörkameror runt 100 ms. Nackdelen är dock att du ej kan ta i servoläge på autofokusen dvs autofocusen måste vara låst vilken drar ner fördelen med det hela.


Är nöjd med min EOS 1 N men tycker nog att Nikon har mer gedigna kameror och även Minoltas kameror är inte fy skam heller.Canon har inte de snabbaste autofokus kamerorna trots USM-optiken.

Skulle jag köpa en ny kamera i dag utan tanke på vad jag har för tillfället skulle jag nog börja med och se på optiken först och sedan kameramärke.
 

abbebus

Aktiv medlem
jbomelin skrev:
Jisses.
För att få kommandorattar och avtryckare vertikalt på EOS-1N måste jag alltså ha PB-E1, och för att kunna köra med uppladdningsbara batterier även NC? Då förstår jag lite bättre :)

/Joakim
Yes, så är det. Men någon kommandoratt finns inte på PB-E1, endast avtryckare och låsknapp för ljusmätningen.
 

abbebus

Aktiv medlem
matnyttige skrev:

Är nöjd med min EOS 1 N men tycker nog att Nikon har mer gedigna kameror och även Minoltas kameror är inte fy skam heller.Canon har inte de snabbaste autofokus kamerorna trots USM-optiken.
Då har du inte testat en EOS 1V.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag tycker att EOS-1N har fått övervägande gott betyg. Det står mellan den och en Nikon F4S, vilken jag inte hittar en enda "officiell" textrad om. Canon har ju sitt camera museum, så redan där känns det som om dom är mer måna om sina kunder, även på begagnatmarknaden...
 

matnyttige

Aktiv medlem
abbebus skrev:


Då har du inte testat en EOS 1V.
Det är riktigt Mikael - jag har inte testad "Ve ettan". Du har nog rätt att den är lika gedigen som min gamla Canon F1 N. Man får dock ge det dubbla för begagnad jämfört med en EOS 1 N.

PS! Fina bilder på din hemsida.
 

abbebus

Aktiv medlem
Ja, i alla fall som Nikons F5 och F100.

Hur den står sig mot F1:an vet jag inte, den lär ju vara en riktig "pansarvagn".

Kul att du gillar bilderna!
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
nu har jag minsann hittat en EOS-1N med booster och NC för 5500:- plus moms. så då vill det till att någon köper min F80 med alla tillbehör :)

känns som en bra sak att byta till Canon eftersom, vad jag har förstått, deras digitalhus är bättre än Nikons.
 

henab

Aktiv medlem
jbomelin skrev:

känns som en bra sak att byta till Canon eftersom, vad jag har förstått, deras digitalhus är bättre än Nikons.
Det vet jag inte om jag kan hålla med om (Även om jag använder ett Canon själv). Proffsmodellerna (D1x/D1h eller 1d) är alla superba kameror, och småsyskonen D60 eller D100 är nog också relativt jämnbördiga. Det som skiljer är små detaljer och ergonomi. Bildkvalitétsmässigt är de alla väldigt bra och nog relativt lika. Det viktigaste när man ska välja en av de ovan är nog de gluggar man har passar :)

Så jag vet inte om jag skulle byta system bara för det, hus kommer och går (speciellt de digitala) :)
 
ANNONS