Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 300??

Produkter
(logga in för att koppla)

pimme_84

Ny medlem
funderar på att köpa en begagnad canon eos 300 som nybörjarkamera!! är det en bra förstakamera??...har också kollat på en begagnad canon eos 500n. vad e skillnaden på dom?

300 är nyare. Kolla efter 300N eller helst 300X, som är den senaste. 300X är fullspäckad med funktioner. Jag antar att Canon varit frikostiga eftersom det inte kommer så många fler filmhus. Betala inte för mycket bara. Jag hittade en perfekt EOS 3 för 3500kr.

EOS 300 är som sagt en bättre kamera än 500:an. Skillnaderna är inte stora men några enstaka funktioner saknas på 500:an (ingen nedbländningsknapp för skärpedjupskontroll, färre autofokussensorer).

vart brukar dom ligga i pris då? begagnat?...850 är det billigaste jag hittat!!....men finns det nån annan kamera man hällre ska satsa på?`..runt tusenlappen!?

De största skillnaderna mellan kamerorna är antalet fokuspunkter och ljusmätningen. 300 är en något nyare kamera med fler fokuspunkter (7 mot 3 på EOS 500n) och fler zoner på ljusmätningen (35 mot 6).

I realiteten är troligen båda dessa utmärkta kameror som borde gå att få för under en tusenlapp. Som Paco säger bör du kanske leta efter de senare varianterna av 300 om du inte redan har hittat en.
Ett alternativ kan också vara att försöka få tag i en EOS 30 som troligen inte blir särskillt mycket dyrare men bland annat erbjuder ögonstyrning och lite snabbare slutare.

men om man ska kolla utanför canon-ramarna då!?..minolta ska väl vara bra å?...lr är det med canon man får mäst för pengarna?

Om du bor åt Stockholmshållet kan jag sälja min EOS 300 billigt (i skick som ny i det närmaste, har kanske gått 30-talet rullar film genom den, med nya batterier), ids inte skicka den med post.

Eos 300

Eos 300 (eller v eller x) är en väldigt bra kamera.Klart värd sina pengar. Jag kör den med en 50/1.8 lins oftats och det är väldigt svårt att ta dåliga bilder med den kameran (och linsen).

Instämmer. Jag har länge kört med EOS 300, EF 50/1.8(@4-5,6) i manuellt läge och den inbyggda blixten som standard "kompaktkamera". Det enda som går att göra fel (med färgneg) är egentligen fokus.

ANNONS