Annons

Canon EOS 300D och parametrar för RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

mindwipe

Aktiv medlem
Jag har en 300D, och undrar om beroende på vad jag väljer för parametrar, blir raw bilden annorlunda, eller "blir den som den blir" oavsett vilka parametrar jag ställer in?

kaw skrev:
Därför att granskningsbilden (JPEG) som bifogas rådatat får de inställningar du valt.

Aha, det är den som visas i Irfranview, och inte raw bilden... :)

Och så till min nästa fråga.
Hur ska man gå tillväga i Photoshop CS för att göra en så bra konvertering som möjligt?
Ska man välja AdobeRBG eller något annat?
Om jag vill kunna "framkalla" en 50x70 bild, ska jag redan vid konverteringen gör bilden större, eller är det bättre att göra det efter konverteringen?

Nu är jag inte 100% säker på hur Canon hanterar detta.

De flesta RAW formatet bygger på att man sparar informationen från CCDn tillsammans med de parametrar som är satta i kameran.

De flesta programmen som används för att visa/konvertera bilderna använder sedan kamerans inställningar för som grundvärden när de räknar ut hur bilden borde se ut, detta gör att bilderna kommer att se olika ut beroende på vilka inställningar som kameran har.

Eftersom bildinformation och parameterinformation är lagrad separat så kan alla parametrar justeras i efterhand.

Sedan är det mycket möjligt att IrfranView inte läser RAW-formatet utan bara den inbäddade JPG-bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto