Annons

Canon Eos 350D med Carl Zeiss optik och adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

dcn

Medlem
Hej!
Har en 350D som jag vill köra med Cz-optik. Ska försöka lära mig plåta gatufoto, men har en fundering vad gäller hyperfokalinställningen: På 350D så blir det ju brännviddsförlängning på 1,6*, ändras då hyperfokalen på objektivet,eller blir den densamma? Är 2meter på CZ,s avståndsskala 2 meter även på 350D, eller ändras den?
Tacksam för svar,
Vh Daniel

Om adaptern tillåter fokusering på oändligt, vilket den gör, så borde avstånden vara samma. Det är bara utsnittet som ändras med 1,6x. Om det påverkar hyperfokalen vet jag inte.

Vad som gäller för t.ex Canon 50/1.8 objektivet på en Canon 350D, gäller för t.ex CZ 50/1.7.

Problemet blir att hitta en adapter som gör det möjligt att fokusera på oändligheten. En adapter som fungerar på vissa objektiv gör det inte på andra och detta oberoende av adapterns pris. Vad många gör som använder CZ-objektiv på Canon kameror är att man anpassar adaptern till respektive objektiv dvs det fungerar oftast inte att ha många objektiv och en adapter.

Men å andra sidan är CZ-objektiven trevliga så lite lidande kan det vara värt :)

Tack för era svar.Reidar, hur gör man när man anpassar adaptern? justerar man någonting och i så fall vad? finns det någon bra sida om hur man gör?
Vh Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto