Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

strongman81

Medlem
Hej
Jag undrar om det finns nån som skulle kunna ge mig ett tips på ett bra Macro objektiv i den lägre prisklassen till min Eos 350D?
Tack på förhand.
Jimmy

Soligor 100/3,5 eller Sigma 50/2,8. Fördelen med Soligor är att du får ett längre avstånd mellan kamera och motiv så att du inte skuggar eller stör det du ska plåta.

Sigman är å andra sidan kanske mer praktisk till porträtt.

Tamron är bra, men dyrare.

Ändra gärna rubriken på tråden till "makro till 350D". Den befintliga rubben är intetsägande.

Hej!

Vad är din budget?

Skulle rekommendera ett Canon EF-S 60/2,8 USM Macro därför att det inte växer på längden när du fokuserar vilket t.ex. Sigma EX 50/2,8 DG Macro och
Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di gör.

Utav dessa är Sigmat klart billigast på ungefär 2500:- och Canon och Tamron lite dyrare, ca. 4000:- får du ge för något utav dessa.

Snikvariant: Ett EF objektiv tex EF 50 1,8 och Soligor mellanringsats 12/20/36mm som kan kombineras ihop och ger upp till 68mm.
Fungerar inte med EF-S !
Mvh/ Stefan

Bilagor

• ef 50_1_8_12mmext_rspceb-01.jpg
    ef 50_1_8_12mmext_rspceb-01.jpg
    39 KB · Visningar: 393
Objektiv Eos 350D

Min budget är ca 4000kr och jag har funderat på
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro
Det ska användas för närbilder i naturen framför allt.

Varför inte leta efter beggat Canon 100mm f 2,8 superbt macro enligt mig! Om du hittar på version 1 så bör du kunna få den runt en 2000-3000 beroende på skick!

USM versionen tror jag spräcker budgeten lite, men jag har sett några som säljer för 4000 jämnt!

Lycka till!

hej!

Jag har en canon 350D och en Canon EF-S 60/2,8 USM Macro , jag kan varmt rekomendera det, är super skarpt och mycket bra macro och portrait objektiv!

ANNONS
Götaplatsens Foto