Annons

Canon EOS 400d...endast hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dekoratören

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har enbart kört analogt innan men har nu bestämt mig för att köpa en digital systemkamera vilket känns spännande men jag känner mig helt vilsen måste jag säga.

Jag har nu bestämt mig för en eos 400d och har hittat en på elgiganten för 7990 kr, då ingår ett objektiv 18-55 eller på kameradoktorn för 7295 kr men då enbart huset....jag har flera objektiv till mina analoga canon och har hört att dom ska passa men hur bra är det egentligen???? Vad skulle ni ha valt? Någon som har tips på någon annan butik där man kan beställa kameran? Det verkar inte som den kommit ut ännu...hur lång til tror ni det tar att få den om man beställer genom internet? Ska jag hellre vänta tills den kommer ut i butik??? Den blir väl dyrare då kan jag tänka mig...kanske helt knäppa frågor för er experter?

Ha det gott!

Hanna

Om din analoga Canon inte är allt för gammal, passar dina objektiv även till en 400D. Det skall stå EF på objektiven, FD eller FDn passar inte. Dina gamla gluggar blir inte sämre för att du monterar dem på en digital systemkamera, men du kommer att uppleva en "brännviddsförlängning" med faktor 1,6, detta beroende på att sensorn är mindre än en småbildsfilmruta. Dvs ett 50 mm normalobjektiv blir som ett 80 mm.
Cyberphoto eller Scandinavian Photo är 2 bra svenska nätbutiker.

Kitobjektivet är inte så roligt (plastig, tråkiga färger o oskarpt) så skippa det du. Brännviddsbeskärning är det nog snarare än brännviddförlängning. T ex ett 30mm objektiv beskärs bildvinkeln ungefär till ett 50mm. Ska du köpa nåt nytt objektiv till din 400D så kanske du ska titta på något av dessa (givetvis lite beroende på vad du har nu):

- Tamron 17-50mm/f2.8
- Canon EF-S 17-55mm/f2.8 IS (lite dyrt förstås)
- Sigma 17-70mm/f2.8-4
- Canon 17-85mm/f4.5-5.6 IS

Varav jag tror att den först nämna är mest "valuta för pengarna".

Sigma objektiv då?

Tack Karin och Curt för era svar....hm, jag hade visst bara ett canonobjektiv, 35-105, som jag tycker allra bäst om och sen var det två sigma objektiv: 70-210 samt 28-80...funkar dom oxå tro?

KRAM
Hanna

Jag har en 350D och två sigma, ett 70-300 och ett 28-105. 70-300 funkar bra medan 28-105 ger err 99 i displayen beroende på att elektroniken i det inte är helt kompatibel med nyare canon-kameror. Det går att fixa med "omchippning" av objektivet men jag misstänker att det inte är riktigt lönt.

Du får helt enkelt prova dina objektiv på kameran, kanske ta med dom till butiken och testa. Är dom inte allt för gamla så borde dom funka.

När det gäller Sigmas, och andra tredjepartstillverkares, äldre objektiv så är det inte säkert att de fungerar.

De nyare objktiven som är märka med DG för Sigma (Digital Generation) och Di för tamron ska fungera på ditigalare (iallfall med de som finns idag...)

Själv hade jag ett sigma 100-300 som fungerade på min gamla digitala systemkamera D30 (som man inte ska blanda ihop med en 30D), men inte på min nyare 20D.

För vissa objektiv, framförallt äldre proffsobjektiv, så finns möjligheten att "chippa om" dessa gratis hos grossisten.

35-105mm objektivet kan du ju behålla o kanske komplettera det m nåt m mera vidvinkel o ljusstarkare t ex Tamron 17-50mm/f2.8

Har hört att äldre Sigma objektiv funkar så där på nya digitalkameror men ta med o prova så får du ju svar direkt.

Tack snälla ni

för bra svar! Jag vill inte chansa på att mina sigmaobjektiv inte kommer att passa så jag bestälde med objektiv. Jag får återkomma senare med hjälp om val av nya objektiv till er kunniga.

Nu väntar jag på min 400d som jag beställde från elgiganten igår.....vill att den ska komma NU!!!

Ha det så bra!

KRAM
Hanna

ANNONS
Götaplatsens Foto