Sök i forumet. Finns säkert hundra trådar som belyser ämnet om köp av kamera och objektiv. 350 och nu 400d är väl de vanligaste förekommande kameror som diskuteras. Om vilket objektiv man ska köpa finns det hur många trådar som helst också. De flesta brukar föreslå något typ av zoomobjektiv (somliga, även jag skulle avråda från kitlinsen 18-55 som håller en tveksam kvalité). Själv tycker jag att det är konstigt att så få här på FS föreslår fasta objektiv. Riktigt bra fasta objektiv kan man ofta få för en lägre summa än halvbra zoomobjektiv. Fasta objektiv har också den fördelen att oftast vara betydligt ljusstarkare än zoomobjektiv. Tycker att det finns en fördel med att använda fasta objektiv då begränsningen gör att man inte fastnar i ett slött zommande, istället för att röra sig närmare och längre från motivet för att på så sätt ändra bildvinkeln. En fast glugg kan inte sällan åka kreativiteten. Annars tycker jag inte att denna typ av diskusiion behöver en ny tråd, eller knappt en tråd överhuvudtaget då det finns recensioner här på FS som är skrivna av medlemmarna här om massor av objektiv samt kameror. Läs dessa istället och de andra recensionssidor som finns på Internet.