Annons

Canon eos 40D vs 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-j

Medlem
Har funderingar på att uppdatera min utrustning. Har nu ett 350D hus och funderar på att köpa ett 40D eller 50D.

Men det jag undrar över och vill har råd om är vilket av husen man ska köpa, priset skiljer sig ganska rejält mellan husen.

Ska man spara sina slantar eller ska man satsa på det nyare huset?

Den enda anledningen jag skulle välja 50D före 40D är den bättre displayen. Men skillnaden tänker man ändå inte på efter att man använt kameran ett par gånger. Du kommer vara nöjd med displayen på 40D också. Jag rekommenderar dock främst en begagnad 5D. Ännu sämre display, men mycket bättre bilder för pengarna. :) Om du nu inte ska fota motorsport eller fåglar dagarna i ända och behöver snabbaste AF eller seriebildstagning för pengarna.

Mycket macro så är 50D det givna valet mht till den bättre bildskärmen.
Om du har sjukt skarpa telen och så mycket ljus att du kan köra dem på f/8 och basiso utan att köra IS så är också 50D ettt bättre val.

Annars så är 40D ett bättre val och snart så kommer ändå 60D och den lär nog bli ett större lyft än vad 50D (vilket var ett hetsläpp av Canon) var så 40D och nästa byte om ett år eller så till en lätt begagnad 60D :)

ANNONS
Götaplatsens Foto