Magnus Lindberg
Aktiv medlem
Hej
Enligt rykten så släpps canon eos 40D i augusti 2007!
Men rykten är ju alltid rykten.....
Enligt rykten så släpps canon eos 40D i augusti 2007!
Men rykten är ju alltid rykten.....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Slowfinger skrev:
Erik: Jag bytte från Nikon D200 till Canon 30D trots att jag hade en massa Nikonobjektiv. Jag tycker att 30D totalt sett är en lika bra kamera som D200 - till ett lägre pris.
Nikon är nog bäst på det mesta, men Canon 30D var bäst på bildkvalitet och pris. Och det vägde tungt i min vågskål. Och jag är väldigt nöjd med mitt val...
Nikon gör kanonkameror med halvruttna sensorer. Canon gör bra kameror med kanonsensorer...
Damocles skrev:
Epep - bra att veta när du överhuvudtaget överväger kameror som inte är släppta är att Canon normalt betingar en 18 månaders produktcykel mellan sina olika modeller för konsumenter. Längre för proffs-modellerna som 1D-serien.
Både xxxD och xxD har haft 18 månaders produktcykel ganska länge nu. 20D kom hösten 04'. 30D kom våren 06'. En 40D borde komma hösten 07.
epep skrev:
30D har i alla tester som jag har läst, fått sämre betyg vad avser bildkvalitet än D200, bortsett vid högre iso.
/erik
Slowfinger skrev:
Då vet jag inte riktigt vilka tester du har läst Erik. På höga iso är det solklart att Canon vinner, men min egen erfarenhet är att det är oavgjort på låga iso. Sedan har D200 bandningsproblem fortfarande som ger sig till känna redan på iso 200.
För en jämförelse av bildkvalitet. Se länken. Denna sida och sidorna efter:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page20.asp
Ta en särskilt titt på råkonverteringarna på låga iso.
"We have to consider every camera as a whole, the sum of its parts. Compare it to the competition and it's clear that the 30D really can hold its own. The primary competition coming from Nikon's excellent D200, a camera which in many ways betters the EOS 30D, user interface, features and flexibility are all a step up. However as we have noted there's no significant difference between eight and ten megapixels (especially considering the EOS 30D's "crisper" per-pixel sharpness) and that the D200's sensor just isn't as good as the Canon CMOS at higher sensitivities (ISO 1600 / 3200). "
Som sagt - mycket är bättre på D200, men bildkvaliteten är det inte...
epep skrev:
Jag har läst den jämförelsen på dpreview säkert hundra gånger.
Du läser däremot jämförelsen som fan läser bibeln. Om du läser själva jämförelsen ser du att D200 HAR bättre bildkvalitet (utom på höga ISO), MEN att skillnaden inte är så stor, OCH det är *precis* vad som står i det du refererar.
Översatt till svenska:
"Som vi dock har noterat så är det inte någon signifikant skillnad mellan 8 och 10MB (speciellt med hänsyn tagen till EOS 30Ds "krispigare" per-pixel skarphet) och D200s sensor helt enkelt inte är så bra som Canons CMOS vid högre sensitivitet".
Dvs dpreview anser inte att skillnaden är signifikant, MEN SÄGER INTE ATT DET INTE FINNS NÅGON SKILLNAD vid lägre ISO.
De säger att de uppfattar skillnaden som EJ SIGNIFIKANT.
Andra utdrag från samma jämförelse:
"is a slight visible resolution advantage to the D200"
"This is about as neutral a comparison as is possible, RAW converted using the same RAW converter with the exact same sharpening applied. The same comments as JPEG apply, there is a slight detail advantage with the D200 but it's really pretty slight. It's probably also fair to say that the EOS 30D image looks very slightly sharper 'per pixel' hinting that the anti-alias filter on it is lighter than that used on the D200."
Tag också en titt på upplösningsdata från den jämförelse du refererar.
Om du sedan läser tex på imaging-resources, så står där:
"It's most logical competition is the Canon EOS-30D on one side and the Canon EOS 5D on the other. Within Nikon's own lineup, it competes surprisingly well with the D2Xs. Relative to the Canon 30D, it holds a slight edge in image quality, but opens a vast gulf in build quality and features. The Canon EOS-5D beats it handily in the image quality arena, but the D200 still wins hands down on the build and feature fronts."
Utifrån båda dessa jämförelser tillsammans såväl som var för sig kan man INTE dra någon annan slutsats än den jag drog. D200 har bättre bildkvalitet än 30D vid låga ISO (även om det är marginellt).
Totalt sett, över hela iso-området, har dock 30D bättre bildkvalitet, men det är inte något som jag vid något tillfälle kommenterat. Vid låga iso är dock D200 något bättre vad avser bildkvalitet, och sedan får man värdera den sämre bildkvaliteten vid högre iso mot övriga fördelar som d200 har som tex bättre sökare (tydligt bättre när jag jämförde dem).
/ep
Slowfinger skrev:
Jaja, vi bråkar inte om det här mer. Skillnaderna är ändå så små att ingen kan se dem i tryck. Dessutom handlar det ju ändå till syvende och sist om att ta bra bilder. Det kan man göra med både Canon och Nikon. Jag är i varje fall nöjd med mitt byte.
Ska vi tjata mer om bildkvalitet handlar det mycket mer om objektiv än om kamerahus. Den där marginella skillnaden i upplösning som du refererar till har i praktiken ingen betydelse eftersom det numera oftast är objektiven som limiterar upplösningen.