Annons

Canon EOS 450D objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

södrakorset

Ny medlem
Hej,

Jag skulle vilja få lite tips och råd då jag är nybörjare! Jag äger en Canon EOS 450D ( med ett sönderslaget 18-55 mm objektiv) sen ett gäng år tillbaka. Jag skulle gärna vilja investera i ett par nya objektiv men undrar först och främst eftersom 450D har ett gäng år på nacken om jag även borde investera i ett nytt kamerahus eller om jag kan köpa objektiv som sedan är kompatibla med ett nyare kamerahus? Vad tycker ni? Jag är inte så kunnig och tar gärna alla tips och råd jag kan få.

Jag skulle vilja ha tips på ett objektiv som fungerar bra till att fota stjärnhimlen. Fotade stjärnor med mitt gamla objektiv (18-55) förut men upplever idag att jag lika gärna kan använda min mobilkamera
Sedan är jag intresserad av lite av ett allt-i-allo objektiv som ger utrymme för att utvecklas (diffust kanske?). Jag skulle helt enkelt vilja hitta tillbaka till att fotografera med systemkamera och inte känna att mobilen är bättre..

Min budget ligger på ca 15k.

Tacksam för svar
 

martley

Aktiv medlem
Ja, 450D är inte så jätteny, men fungerar den så kan den väl få följa med ett tag till eller åtminstone fungera som andrakamera. Det har dock hänt en hel del utvecklingsmässigt skulle jag tro, som möjlighet till videofilmning och LiveView-fotografering, så visst kan man "villhöva" en nyare kamera. I det prisspann du anger finn ganska mycket att välja på.

Angående objektiven så kan du lugnt köpa objektiv till 450:an. 450D har samma opjenktivfattning som alla nyare Canon spegelreflexkameror med APSC-sensor, dvs. alla objektiv med EF och EF-S passar både 450D och på nyare kameror. Enda undantaget är de kameror med större sensor, ofta kallade FullFormat, som EOS 1D, EOS 5D, EOS 6D där endast EF-objektiv fungerar.
Ditt kraschade 18-55mm är förmodligen det kit-objrktiv som en gång följde med kameran. Ett sådant går att hitta begagnat för en väldigt billig peng. Här är några tips på bra canonobjektiv i stigande brännviddsordning:

EF-S 10-18 f4.5-5.6 IS STM,
EF-S 24 f2.8 STM,
EF 50 f1.8 STM,
EF-S 18-135 f3.5-5.6 IS STM,
EF-S 55-250 f4-5.6 IS STM

Vilken brännvidd man vill ha beror på vad man vill fota naturligtvis. Fasta objektiv är kanske lite mindre flexibla men har å andra sidan oftast bättre ljusgenomsläpp.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vissa versioner av EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 har bara en bra egenskap. De är billiga. Men de senaste versionerna av objektivet är ganska bra. I alla fall i förhållande till priset.
Objektiven som nämns ovan är alla vettiga. Ytterligare ett som kan vara lagom för att få med en bit stjärnhimmel är EF 28 mm f/2,8 IS USM.
 

bach7617

Aktiv medlem
Ett trevligt och billigt objektiv till din 450D är Tamron ljusstarka 17-50mm f/2.8. Det saknar moderniteter som bildstabilisering men du får mycket foto för pengarna. Leta begagnat - det borde gå att hitta för mellan 1.000-1500:-
Om du skall fotografera stjärnhimmel så ska du söka efter en kamera med bra egenskaper i dåligt ljus. Canon 6D är en jättetrevlig fullformatskamera som du också bör kunna hitta beg till ett relativt blygsamt pris (3000-5.000). Jag har den kameran själv och använder ett manuellt Samyang 14mm utan bildstabilisering till nattbilder. Objektivet borde väl dyka upp för nån tusenlapp beg?
Lägg pengarna på ett bra stativ och varma kläder istället ;-);)
Tamronobjektivet 17-50mm fungerar inte till en 6D eftersom Canon 450D har en aps-c sensor. Ifall du vill ha ett objektiv att växa med som klarar fullformat den dagen din 450D har gjort sitt skulle jag välja ett fast Canon EF24mm (eller motsvarade Sigma, Tamron)
 
Senast ändrad:

Artis

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle vilja få lite tips och råd då jag är nybörjare! Jag äger en Canon EOS 450D ( med ett sönderslaget 18-55 mm objektiv) sen ett gäng år tillbaka. Jag skulle gärna vilja investera i ett par nya objektiv men undrar först och främst eftersom 450D har ett gäng år på nacken om jag även borde investera i ett nytt kamerahus eller om jag kan köpa objektiv som sedan är kompatibla med ett nyare kamerahus? Vad tycker ni? Jag är inte så kunnig och tar gärna alla tips och råd jag kan få.

Jag skulle vilja ha tips på ett objektiv som fungerar bra till att fota stjärnhimlen. Fotade stjärnor med mitt gamla objektiv (18-55) förut men upplever idag att jag lika gärna kan använda min mobilkamera
Sedan är jag intresserad av lite av ett allt-i-allo objektiv som ger utrymme för att utvecklas (diffust kanske?). Jag skulle helt enkelt vilja hitta tillbaka till att fotografera med systemkamera och inte känna att mobilen är bättre..

Min budget ligger på ca 15k.

Tacksam för svar
Vill du säkra ditt köp för framtiden så köp helst ef objektiv och helst Canon. Köper du ef-s då blir de inte kompatibla med FF kameror. Köper du ett annat märke än Canon då kan det visa sig att de slutar fungera när du köper en ny kamera från Canon. Vad gäller nyare kameror än din 450 då kan du titta på begagnade 6D eller 7D II.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Du har inget att egentligen hålla kvar idag. Visst är EOS 450 fortfarande OK, jag har en själv och använde den senast för ett år sedan men du kan få så mycket bättre för 15 000:-

Hade jag valt nytt system idag så hade jag satsat på Sony A7. Generation 2 har väldigt bra stabilisering i huset. Har man en gång haft det vill man inte vara utan.
Sony A7 II med 28-70/3,5-5,6 för 13 000:- räcker för din budget.
 
Senast ändrad:
ANNONS