Annons

Canon EOS 450D objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

södrakorset

Ny medlem
Hej,

Jag skulle vilja få lite tips och råd då jag är nybörjare! Jag äger en Canon EOS 450D ( med ett sönderslaget 18-55 mm objektiv) sen ett gäng år tillbaka. Jag skulle gärna vilja investera i ett par nya objektiv men undrar först och främst eftersom 450D har ett gäng år på nacken om jag även borde investera i ett nytt kamerahus eller om jag kan köpa objektiv som sedan är kompatibla med ett nyare kamerahus? Vad tycker ni? Jag är inte så kunnig och tar gärna alla tips och råd jag kan få.

Jag skulle vilja ha tips på ett objektiv som fungerar bra till att fota stjärnhimlen. Fotade stjärnor med mitt gamla objektiv (18-55) förut men upplever idag att jag lika gärna kan använda min mobilkamera
Sedan är jag intresserad av lite av ett allt-i-allo objektiv som ger utrymme för att utvecklas (diffust kanske?). Jag skulle helt enkelt vilja hitta tillbaka till att fotografera med systemkamera och inte känna att mobilen är bättre..

Min budget ligger på ca 15k.

Tacksam för svar
 

martley

Aktiv medlem
Ja, 450D är inte så jätteny, men fungerar den så kan den väl få följa med ett tag till eller åtminstone fungera som andrakamera. Det har dock hänt en hel del utvecklingsmässigt skulle jag tro, som möjlighet till videofilmning och LiveView-fotografering, så visst kan man "villhöva" en nyare kamera. I det prisspann du anger finn ganska mycket att välja på.

Angående objektiven så kan du lugnt köpa objektiv till 450:an. 450D har samma opjenktivfattning som alla nyare Canon spegelreflexkameror med APSC-sensor, dvs. alla objektiv med EF och EF-S passar både 450D och på nyare kameror. Enda undantaget är de kameror med större sensor, ofta kallade FullFormat, som EOS 1D, EOS 5D, EOS 6D där endast EF-objektiv fungerar.