Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 550D tillsammans med Olympus OM-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

belorios

Medlem
Hejsan allesammans,

Jo det är så att jag precis införskaffat mig min första DSLR kamera, köpte direkt till en adapter för att kunna använda min fars gamla Olympus objektiv, för å vara specifik så vart det denna som införskaffades http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120544008948&ssPageName=STRK:MEWNX:IT.

Problemet är att jag inte kan ställa in bländartalet på något av objektiven, alla objektiv har en bländarring men den gör ingen skillnad om jag så sätter den på 1,8 eller 22. På kameran står det bara F1.4 vilket varken går att öka eller minska, detta beror dock på adaptern vad jag förstått.

Är det någon som har koll på varför Bländarringen inte fungerar?
 
Löst det

Kom på lösningen själv genom att leta upp manualen till min fars gamla olympus kamera. Man skulle tydligen trycka på en liten knapp på objektivet för att bländar valet skulle "gälla".
Efter att ha tittat lite på adaptern och objektivet ser jag nu vad den lilla skruven skulle vara bra för, som jag skruvade av direkt efterssom jag inte kunde förstå vad de var bra för.

Ja lite nytt lär man sig varje dag. :) Tråden kanske kan hjälpa någon som är lika "smart" som mig i framtiden.
 
ANNONS