Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 5d eller 50d?

Produkter
(logga in för att koppla)

mogge123

Ny medlem
Hej.
Det är dags för mig att köpa en ny kamera men behöver lite hjälp med att välja rätt.
Det står alltså emellan en Canon eos 5d mk1 eller en eos 50d. (5D mk2 går bort pga att jag helt enkelt inte har råd)

Jag har tidigare kört på en 40d och tyckte då det var en bra kamera som höll måttet för min kapacitet som fotograf. Nu blev jag av med den för nästan ett år sedan och har gått på det analoga fram tills nu.
Nu när det var dags för en ny digital så var jag i stort sätt 100 på att köpa en 50d eftersom en 7d/5dmk2 känns lite för mycket för min del just nu. Men så kom jag på att man faktiskt kan köpa en begagnad 5d mk1 som ligger i samma prisklass och prestanda på ett ungefär.
Det som talar stort för en 5d är såklart fullformatet som vore jäkligt gött att ha, men samtidigt har jag fått för mig att en 50d kan vara snäppet bättre i övrig prestanda.

Så, hjälp mig! Beggad 5dmk1 eller ny 50d?

Jag tror att du måste ta dig en fundrare på om fullformat skulle passa din typ av fotografering eller ej, sen borde valet vara lätt ;)

För mig är svaret enkelt, 5D.
Men jag har tyvärr inte råd, så jag får dras med min 20D ett tag till. Det enda som skulle locka med en 50D för mig är filmningen.

Passande objektiv!?

Fullformataren tar inte alla objektiv (inte EF-S) och kräver generellt dessutom hyggligare objektiv för att komma till sin rätt. Vilka objektiv har du nu? Hyggligare objektiv kostar mer än en billig zoom, så jag undrar om du verkligen behöver en fullformatare? Jag har själv en 5D mkII och en radda bra objektiv, men min gamla 40D var egentligen tillräckligt bra om man inte skall göra jätteförstoringar. Du kanske rent av skall köpa en begagnad 40D (om du inte måste ha filmningen) och lägga resten på bra objektiv?

ANNONS
Götaplatsens Foto