Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Ni kör som både Nikon och Canonsystemen kan väl ge lite av de positiva fördelarna till varför man valt behålla Canon istället för att ta fram nackdelarna istället.
Åtminstone en av er hävdar ni kör båda. Informationen kan gynna fler som är intresserade av nya 5DS.
Jag körde under 9 år Nikon och Canon parallellt. Berodde på att jag hade ett Niknsystem och även deras första dslr-kameror sedan 1999. År 2003-2004 tröttnade jag en aning på Nikons kamerahus och Canon hade utvecklat modeller som 1Ds och 1D samt 1DMKII med cmossensor.

Skaffade 1DMkII och den hade så många fördelar jämfört med Nikons dåvarande kamerahus att jag skaffade ett antal gluggar och var mycket nöjd. Även deras mellankameror som 10D och 20D var mycket bra vid den tidpunkten jmf med Nikon, ansåg jag. Dessutom hade Nikon ingen FF-kamera. Så det blev även en 1DsMkII.

Men jag hade behållit mina Nikongluggar och 2007 började Nikon göra ett ryck med D3 och D300 som jag provade.

Men vad jag saknade hos Canon då var en pixeltätare variant som kunde ersätta en bakstyckes MF. Nikon kom med D3x och Sony med A900 som jag provade och fann D3x mycket bra och noterade en Dr-ökning jmf med Canons kameror samt att bandning inte uppstod så lätt. Dock fanns ju 1DsMkIII och 5DII så rent upplösningsmässigt fanns ingen skillnad direkt.

Men så fick jag en D800 i handen, provade den för 3 år sedan och sålde hela Canonutstyre lite senare eftersom Canon inte då svarade upp med något liknande upplösningsmässigt. D800 hade allt jag efterfrågat. Hög upplösning och en enastående DR. Den kunde i många lägen fungera som en mer portabel MF.

Skaffade även för Canonpengarna en Sony A7R och några Zeissgluggar som komplement. En liten och smidig kamera med samma sensor som D800. Vidare adapter så jag kunde köra mina Nikongluggar på den.

Detta med dessa kamerors höga DR (som många verkar tycka är mer eller mindre onödigt är viktigt för min typ av fotografering). Canons kameror tyckte jag om, men inte förrän nu verkar de ha något att sätta emot rent upplösningsmässigt (och med viss råge).

Hade kanske skaffat en 5DsR om jag inte stött på Nikons D800-serie och förmodligen inte bytt system. Det är ju så att det man inte upplevt i sin egen fotografering saknar man inte. Jag skulle sakna DR. Den gör nytta för mig. Nu har dessutom Sony kommit me A7RII och bakbelyst sensor på 42mp. En sådan lär säkert hamna i Nikons kameror också. Kanske ännu fler pixlar.

Med detta skrivet vill jag inte starta något nytt VS ang DR utan bara redogöra för hur jag personligen har tänkt och vad som jag känner passar mig.

En kompis på rena amatörstadiet tittade in med en Nikon D3200 (Aps-c med 24 mp) som han köpt ny med kitoptik för c:a 3000:-. Han ville testa en lite vassare glugg. Även den instegskameran har förvånansvärt hög DR och med en bra glugg en fantastisk detaljåtergivning. Var tvungen att kolla på Dpreview om andra upplevde att en sån billig liten plastkamera kunde prestera så. Och det visade sig ligga till på det viset.
Bara tillagt som lite kuriosa och åter förstärka vikten av hög DR.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl bra och fint, men förstår inte riktigt din kommentar/inställning.

Utvecklingen kommer ju att fortsätta framåt, och fortsätta att resultera i allt bättre produkter (oftast, på lite längre sikt iaf, och även för Canon).

Varför skall vi vid ett visst slumpmässigt ställe sätta oss ner och säga;
"Nej, tack; vi vill inte ha bättre produkter med bättre egenskaper" ?
Vi som har en stor mängd Canonobjektiv klamrar oss förstås fast vid hoppet att Canons sensorer kommer duga den närmaste tiden också. Det kan vara väldigt dyrt att byta. Speciellt om många Canonfotografer byter samtidigt ...

Nu tycks det ju som att Canon i EOS 5Ds(r) har lyckats få till en lite bättre sensor än föregångarna, även om den inte har samma DR som en del av konkurrenternas, och då känns det väl som Canonfotograf bra att utvecklingen åtminstone går lite framåt.
 

Okenfält

Medlem
Jag vill ha.
Man går in på butikernas hemsidor, mycket information om kamerorna men lagersaldo 0.
Varför släppa en kamera som bara ett fåtal kan få.
Medan andra får vänta i månader.
Det är som butiken i gamla Öststaterna man gör reklam för varan men butikernas hyllor gapar tomma.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ska man tolka det som att i England är marknaden mättad eller att Sverige är en lågprioriterad marknad??
Tilldelningen mellan länder beror till stor del på uppskattningar i förhand från respektive landskontor. De olika länderna beställer helt enkelt så många som de tror de behöver.

Med tiden kan produkter flyttas inom kontinenterna om det uppstår stora brister är för stora lager.
 

robert nordin

Aktiv medlem
tagit några bilder än, första intrycket?

hur resonerade du när du valde R varianten, dela gärna med dej! :)
Man har ändrat lite i menysystemet , bla finns det mer info i schimpansskärmen, för resp tagen bild, som visar kamerainställningarna för respektive bild. Infot finns givetvis även för mk3 , men då får man rota runt i menyerna. 50mpxel verkar iofs inte helt överraskande, ställa högre krav på såväl kortets storlek som hastighet. Jag köpte ett kort som hade hastigheten 90MB/s, och det var märkbart långsammare än ett 160MB/s-kort.
Bildfilerna blir givetvis något större runt 60-70MB, jmf 25-30 MB för Mk3.

Canon har , liksom Sony, delat upp manualen i två delar. Dels en introduktionsdel som finns i pappersform,
dels en avancerad del, som fanns på CDn. Varför använder man CD/dvd istället för en USB-sticka?
Då jag inte hade någon sådan läsare tillgänglig, blev det till att ladda ned en Pdf istället.

Varför Jag valde R? Jag tvekade faktiskt, men efter att dels läst här på fotosidan och diskuterat det med några fotokompisar kom jag fram till att R-versionen var den intressanta. Risken för oönskad moaré verkade övertrumfas av detaljeringen, huruvida det verkligen är på det sättet återstår att se. Den andra versionen fanns ju faktiskt tillgänglig någon månad tidigare hos en del säljare. Använde den senast ikväll för lite mingelfoto.
 

martinot

Aktiv medlem
Mitt största skäl att köra vidare med Canon är mina 10 L-objektiv samt all annan kringutrustning som blixtar och triggers GPS-mottagare mm.

Sedan gillar jag deras kameror och menyer. Ergonomiskt passar Canons kameror mina händer och sätt att fotografera. Gillar också deras AF.

Att sälja av allt detta och skaffa samma utrustning för Sony skulle kosta en stor summa pengar.

Under lång tid var Canon långt före Nikon. Nu är det tvärt om.
Har full förståelse för det. Jag hade inte heller gjort ett dugg annorlunda i din situation.

Canon kommer knappast att låga sig ner och dö på grund av detta inom de närmaste åren. De har nog större problem med att de inte har ett bra erbjudande inom segmentet spegellösa kameror. Fast det har inte Nikon heller.
Nikon ligger ju snarare ännu längre efter Canon på detta området. Här är det tillverkare som Sony och Fuji som regerar.

Så jag kör vidare med Canon. Nästa blir en 5Ds R.
Som komplement blir det en ny Fuji X-trans när de kommer med en ny sensorgeneration inom cirka 6 månader. Troligtvis en bakbelyst Sony sensor på 24 Mp som Sony ännu inte själva släppt.
Låter extremt intressant även för mig med nästa generations Fuji-hus med nya Sony-sensorer. Ser fram emot detta!

Tycker att Sonys egna kamerahus ibland ligger lite väl högt i pris relativt prestanda, även om deras senaste A7RII ser ut att bli väldigt intressant och lite banbrytande på området.
 

martinot

Aktiv medlem
Vi som har en stor mängd Canonobjektiv klamrar oss förstås fast vid hoppet att Canons sensorer kommer duga den närmaste tiden också. Det kan vara väldigt dyrt att byta. Speciellt om många Canonfotografer byter samtidigt ...
Kan absolut förstå det. Precis som jag kommenterade en annan postare nyss, så hade inte heller jag förmodligen gjort annorlunda i en sådan situation.

Man får någonstans ta det onda med det goda oavsett vilket kamerasystem man väljer att investera i.

Nu tycks det ju som att Canon i EOS 5Ds(r) har lyckats få till en lite bättre sensor än föregångarna, även om den inte har samma DR som en del av konkurrenternas, och då känns det väl som Canonfotograf bra att utvecklingen åtminstone går lite framåt.
De har ju tagit ett rejält kliv förbi Sony/Nikon gällande upplösning på FF/småbild.

Även bra IMHO att de verkar att numera prioritera lite mer gällande IQ och färgåtergivning på normalare ISO, framför extremt höga ISO-egenskaper.

Ser båda de sakerna som ett stort positivt steg i rätt riktning för Canon.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag körde under 9 år Nikon och Canon parallellt.

...

Men så fick jag en D800 i handen, provade den för 3 år sedan och sålde hela Canonutstyre lite senare eftersom Canon inte då svarade upp med något liknande upplösningsmässigt. D800 hade allt jag efterfrågat. Hög upplösning och en enastående DR. Den kunde i många lägen fungera som en mer portabel MF.

Skaffade även för Canonpengarna en Sony A7R och några Zeissgluggar som komplement. En liten och smidig kamera med samma sensor som D800. Vidare adapter så jag kunde köra mina Nikongluggar på den.

Detta med dessa kamerors höga DR (som många verkar tycka är mer eller mindre onödigt är viktigt för min typ av fotografering). Canons kameror tyckte jag om, men inte förrän nu verkar de ha något att sätta emot rent upplösningsmässigt (och med viss råge).

...

Med detta skrivet vill jag inte starta något nytt VS ang DR utan bara redogöra för hur jag personligen har tänkt och vad som jag känner passar mig.

En kompis på rena amatörstadiet tittade in med en Nikon D3200 (Aps-c med 24 mp) som han köpt ny med kitoptik för c:a 3000:-. Han ville testa en lite vassare glugg. Även den instegskameran har förvånansvärt hög DR och med en bra glugg en fantastisk detaljåtergivning. Var tvungen att kolla på Dpreview om andra upplevde att en sån billig liten plastkamera kunde prestera så. Och det visade sig ligga till på det viset.
Bara tillagt som lite kuriosa och åter förstärka vikten av hög DR.
Precis som du, Mats, Anders R, och många andra så uppskattar även jag den höga DR som moderna kameror med sensorer ifrån Sony ger. Skönt att inte behöva köra med HDR eller andra trix lika ofta för lite knivigare ljusförhållanden.

Då jag själv är en ren amatör på området så var det dock extremt intressant att höra din historia som yrkesfotograf gällande din användning av olika kamerasystem, och lite av deras +/- gällande deras egenskaper.

Kan förstå att även om vissa är lite besvikna på Canon gällande DR, så är förmodligen 5Ds/5Ds R ändå ett mycket intressant steg och alternativ för många yrkesfotografer.
 

__omega__

Medlem
Jag fick iaf min R-variant i torsdags, å andra sidan bokade jag min när den blev officiell i februari.
Fick oxså min Canon 5dsR i torsdags och jag måste säga den levererar. Jag är imponerad. Har tagit flygbilder med den. Kört med 200mm 2.0L 100-400 II etc. Snabb och mycket säker AF . Fantastisk kamera såhär långt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja imponeras av hur Canon lyckats med att skyffla 50mp med 5b/sek, man ser hur marigt det har varit för flera tillverkare att få lite mera fart när man ökar pixelmängden, redan 24mp på en FF-sensor har ju inte öppnat bps till fri fart precis, flera stannar runt 6bps eller den hittills bästa 6,5 bps. Man kan tro att om 5DSR stannat vid 36mp så hade dom säkert fixat 7bps.



//Bengt.
 

snap01

Aktiv medlem
Precis som du, Mats, Anders R, och många andra så uppskattar även jag den höga DR som moderna kameror med sensorer ifrån Sony ger. Skönt att inte behöva köra med HDR eller andra trix lika ofta för lite knivigare ljusförhållanden.

Då jag själv är en ren amatör på området så var det dock extremt intressant att höra din historia som yrkesfotograf gällande din användning av olika kamerasystem, och lite av deras +/- gällande deras egenskaper.

Kan förstå att även om vissa är lite besvikna på Canon gällande DR, så är förmodligen 5Ds/5Ds R ändå ett mycket intressant steg och alternativ för många yrkesfotografer.
Det jag tycker är lustigt är att mänga är besvikna på nätet utan att ens hållit i nya Canon än mindre tagit någon bild. För att kunna bedöma hur en kamera är då ska man testa den mot tex d810 eller liknande o sedan se på fysiska bilder. Då kan Man göra en korrekt bedömning hur det skulle se hur kameran är mot det man fotar.

Det var en länk tidigare till en som hade kört med Sony/nikon o han var helt nöjd med nya Canon o visade bilder han hade lyft med 4 steg från en kolsvart underexponerad bild o han ställde frågan (räcker det ?

Jag har själv testat flera kameror mot varandra o jag kör med nikon o skillnaden är typ omöjlig att se om man jämför dagens dslr. Det man brukar kunna se är när upplösningen skiljer på större bilder men att se skillnad på DR på en vanlig bild då säger jag lycka till;)
Dom som är mest besvikna är dom som inte har kameran utan kör med nikon eller Sony o som prenumerar på dxo siffror. Lägg fram en enda ägare som klagar på nya Canon o vill sälja den omgående.
för en yrkesfotograf är kameran ett verktyg jag har aldrig haft problem med att livnära mig som yrkesfotograf oavsett om jag kört nikon eller Canon om tror att det är det som är avgörande då bör man kanske jobba med något annat.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det jag tycker är lustigt är att mänga är besvikna på nätet utan att ens hållit i nya Canon än mindre tagit någon bild. För att kunna bedöma hur en kamera är då ska man testa den mot tex d810 eller liknande o sedan se på fysiska bilder. Då kan Man göra en korrekt bedömning hur det skulle se hur kameran är mot det man fotar.

Det var en länk tidigare till en som hade kört med Sony/nikon o han var helt nöjd med nya Canon o visade bilder han hade lyft med 4 steg från en kolsvart underexponerad bild o han ställde frågan (räcker det ?

Jag har själv testat flera kameror mot varandra o jag kör med nikon o skillnaden är typ omöjlig att se om man jämför dagens dslr. Det man brukar kunna se är när upplösningen skiljer på större bilder men att se skillnad på DR på en vanlig bild då säger jag lycka till;)
Dom som är mest besvikna är dom som inte har kameran utan kör med nikon eller Sony o som prenumerar på dxo siffror. Lägg fram en enda ägare som klagar på nya Canon o vill sälja den omgående.
för en yrkesfotograf är kameran ett verktyg jag har aldrig haft problem med att livnära mig som yrkesfotograf oavsett om jag kört nikon eller Canon om tror att det är det som är avgörande då bör man kanske jobba med något annat.
Kan hålla i mycket dus skriver. Det jag framfört som motiverade mitt byte till Nikon/Sony är strikt personliga preferenser, men inte heller jag hade några svårigheter att sälja bilder och fullgöra uppdrag under mina många år som Canonanvändare.

Jag pratar alltså om en jämförelse mellan de Canonkameror som DÅ fanns (åkte med ända upp till 5DII och 1DsMkIII) och de nu aktuella FF-kamerorna från Nikons D800-serie samt Sonys A7-serie. Och jag har funnit dem bättre i just avseendet DR.

Jag har laddat ned filer från 5DsR och jämfört. Helt klart har kameran en imponerande upplösning, men inte så att man säga "f-n vilka skillnad". Blir lite som att jämföra en 12 och en 15mp kamera. Vad jag däremot noterat är att den verkar fri från bandning vilket besvärade mig med tidigare modeller.

Jag har alltså på inget vis dömt ut den. Tvärtom har Canon gjort en riktigt bra kamera.

MEN, jag föredrar den DR-fördel som Nikon/Sony ger på sina FF-modeller eftersom den är viktig för mig.

"Normala bilder" som du nämner utan jättestora differenser mellan hög- och lågdagrar klarar vilken kamera som helst idag om inte fotografen har slarvat. Och där är det svårt att se någon skillnad på stora printar.

Men i väldigt kontrastrika motiv där det skiljer många EV mellan de ljusaste och mörkaste partierna man vill ha full teckning i märks det på printarna.

Den som då exponerar efter mellandagrar kan givetvis lyfta lågdagrarna även med en kamera som har relativtt lågt DR vid basiso. Men högdagrarna är då för alltid förlorade. Och exponering efter högdagrar ger förlust i lågdagrarna.

Här hjälper verkligen att på lägre iso ha 2-3 stegs bättre DR. Och det är viktigt för mig i min nuvarande fotografering.

Däremot dömer jag på inget vis ut 5DsR. Det har klargjort tidigare och gör igen.

Sedan har vi Sonys nya A7RII med 42mp och bakbelyst sensor. Vad den kan göra kan vi bara teoretisera om ännu, men jag TROR att den kommer att röra om i grytan rejält vad gäller DR, lågljusegenskaper etc.

Mvh//Lennart
 

Okenfält

Medlem
Var på Scandinavian photo Mölndal i början av Juli och tänkte ställa mig i kö, fick reda på att det är ingen ide det är så många där redan. Har jag tur kan jag få en kamera i Oktober vid samma leveranser som nu.
 
ANNONS