Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 600d, 1100d eller Canon Powershot SX50 HS?!

Produkter
(logga in för att koppla)

josefinnilsson1982

Avslutat medlemskap
Behöver råd om vilken camera jag ska köpa! Vill ha en bra camera, helst inte alltför otymplig och tung, som man både kan ta närbilder med och zooma på långt håll med. Kommer använda den till bilder på barnen och semesterbilder.
Har inget behov av att kunna filma med den eftersom jag har min filmcamera till det (även om det verkar som att de flesta systemkameror har den funktionen). Detta är min första bättre camera så jag vill ha en instegsmodell.. Snälla, råd mig till vilken jag ska köpa.

För att använda en systemkamera behövs egentligen ingen större kunskap. Automatlägena fungerar väldigt bra. Dock för att använda den till sin fulla potential så krävs mer kunskap.

Du måste alltså bestämma din ambitionsnivå om du vill göra så bra affär som möjligt. Att bara köpa en och lära sig använda den är ju ganska enkelt men kan sedan bli tråkigt om man känner att det där skulle vilja ha på min, och det där, och det där... eller tvärtom att du kastar ut för mycket pengar och inte utnyttjar de funktioner du betalat för.

Grunderna handlar som SD40T-2 säger om bländare, slutartid, ISO och sedan brännvidd, vitbalans etc. Läs på lite på nätet, tex fotosidans fotoskola osv. Det har man nytta av även om man inte har en systemkamera. Bara för att man har en systemkamera tar man inte bättre bilder än med en kompakt.

Sedan finns det andra märken än Canon såklart. Jag har en Canon 600D själv men andra tillverkarna gör ju också bra kameror som är lika bra. Det du ska bestämma är vad du vill använda den till och vilken budget.

Tycker du även skall titta på Canon G1X och Canon Powershot G15.
Du kan inte byta objektiv men har inställningar och funktioner som systemkameror.
En nackdel med kompaktkameror är lite långsammare autofokus gentemot Canon 600D.
Använder G1 X som resekamera och är mycket nöjd med bildkvalitet + liten och lätt = kan alltid vara med.

Läs lite här
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/index.aspx
och
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22576

Hälningar
håhå

Ja, det är ju omöjligt för mig att veta redan innan jag har en systemkamera hur mycket jag kommer använda den o på vilket sätt.. Men vill inte lägga alltför mycket pengar innan jag tagit reda på det. Säg runt 5000 kan jag tänka mig att lägga just nu.

De stora frågorna är ju:
1. Räcker en kompaktkamera i autofokushastighet på rörliga föremål (alltså SX50)?
2. Behöver du fota i dåligt ljus - i så fall är SX50 inte ett bra val.

Fördelarna med SX50:
1. Behöver du 1200mm (jättekraftigt tele) så är SX50 oslagbar
2. Liten risk för damm på sensorn
3. Tar mindre plats (och billigare) än motsvarande zoom på en systemkamera

Tänk dock på att 1200mm är väldigt mycket. Behövs det? Klarar du dig med mer måttliga motsv 480mm är systemkameran med ett överkomligt 70-300/75-300 ett bra val och behöver inte kosta mer än lite över tusenlappen. Ännu bättre är ett Canon 55-250 IS.

Nja, i dåligt ljus menar jag inte fota, ganska mycket utomhus. Som sagt främst på barnen, både rörliga bilder och när de "poserar", men visst om SX50 har en onödigt avancerad zoom, kanske det är onödigt. Tips på annan likvärdig kamera med annan zoom isåfall?

De stora frågorna är ju:
1. Räcker en kompaktkamera i autofokushastighet på rörliga föremål (alltså SX50)?
2. Behöver du fota i dåligt ljus - i så fall är SX50 inte ett bra val.

Fördelarna med SX50:
1. Behöver du 1200mm (jättekraftigt tele) så är SX50 oslagbar
2. Liten risk för damm på sensorn
3. Tar mindre plats (och billigare) än motsvarande zoom på en systemkamera

Tänk dock på att 1200mm är väldigt mycket. Behövs det? Klarar du dig med mer måttliga motsv 480mm är systemkameran med ett överkomligt 70-300/75-300 ett bra val och behöver inte kosta mer än lite över tusenlappen. Ännu bättre är ett Canon 55-250 IS.

Men en systemkamera med 70-300 eller 55-250 blir väl mycket dyrare än tex sx50?

Och en annan fråga, om jag nu väljer Eos 600d eller 1100d, klarar jag mig med medföljande objektiv 18-55? Eller är jag dum om jag inte köper till ettt objektiv tex 28-135 eller bättre?? Vi ska åka till Kap Verde om en månad, och där är stränderna ofantligt breda och långa, så min tanke är att jag behöver zoom ifall ska jag få till någa naturliga bilder på barnen, där de inte är medvetna om att jag fotar dem..

Och en annan fråga, om jag nu väljer Eos 600d eller 1100d, klarar jag mig med medföljande objektiv 18-55? Eller är jag dum om jag inte köper till ettt objektiv tex 28-135 eller bättre?? Vi ska åka till Kap Verde om en månad, och där är stränderna ofantligt breda och långa, så min tanke är att jag behöver zoom ifall ska jag få till någa naturliga bilder på barnen, där de inte är medvetna om att jag fotar dem..

Du vill säkert ha minst 200mm (motsv 320mm) för detta. 1200mm är mer än de flesta fågelfotografer har.

Beroende på val av systemkamera måste det inte alls bli mycket dyrare. Tittar man runt på t ex prisjakt dyker det ibland upp ett Canonhus +18-55+55-250 för 5000:-. Och då är sensorn avsevärt mycket större än i SX50.

ja, det vore ju nåt. men det är inte så att jag har tid att vänta direkt på att nåt billigt ska dyka upp.. vi åker ju om en månad nu, och jag vill gärna lära känna kameran innan det är dags att åka..

Det jag hittar just nu är Canon EOS 1100D + 18-55/3,5-5,6 + 75-300/4,0-5,6 för 5089 kr.

Är det ett bra pris?? Det verkar inte va nån (IS) bildstabilisator på denna..?

Eller är detta: Canon EOS 600D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS en bättre affär? Kostar 6490 kr.

Detta är en avsevärt bättre affär än 1100D paketet både avseende kamera och objektiv. Nu kostar ju 600D+18-55 IS ca 4700:- och 55-250 ca 1800:-, så man sparar lite på 55-250 i paket, men man kan välja att bara köpa 600D+18-55IS till att börja med.

Eller sista alternativet: Canon eos 1100d + 18-55 IS för 3295 kr och så köper jag till ett Canon 55-250 IS för 1890 kr. Alltså 5185 kr.

Sx50 verkar kanske visserligen smidig att ha med sig, men jag antar för att kunna utnyttja den otroliga zoomen måste jag ha ett stativ för att bilderna ska bli bra?

Och jag kanske får en bättre camera för samma pengar om jag väljer nån av de andra?

Detta är en avsevärt bättre affär än 1100D paketet både avseende kamera och objektiv. Nu kostar ju 600D+18-55 IS ca 4700:- och 55-250 ca 1800:-, så man sparar lite på 55-250 i paket, men man kan välja att bara köpa 600D+18-55IS till att börja med.

Kommer jag kunna ta bra bilder på avstånd med bara 18-55 då? Och då menar jag kanske 50 meter eller mer bort.

ANNONS
Götaplatsens Foto