Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 600D eller Nikon D3200 eller något annat ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilos

Ny medlem
Hej, kan jag få tips, ska jag köpa Canon EOS 600D eller Nikon D3200 ? Jag vill ta foto på djur natur, vilken kamera är bäst för nybörjare ?

Kameravalet kanske är sekundärt egentligen. Nikon har lite bättre täckning i lågdager (större dynamiskt omfång) men annars är kamerorna mer lika än olika. Den stora frågan är om du tänker investera i dyrare objektiv för Canon har billigare bättre telen än Nikon (300/4 L utan IS kostar 4000:- beg och 70-200/4 L utan IS kostar ca 5000:- ny eller 3.500:- beg) medan Nikons AF-S 300/4 och 70-200/4 VR (då i o f s bildstab) kostar mycket mer. Nikons 18-200 och 18-300 är bättre byggda än Canons 18-200 å andra sidan.

Skall man inte investera i dyrare objektiv spelar val av system ingen roll: alla är bra, bland spegelreflex alltså Nikon, Canon, Sony, Pentax.

Faktiskt om man kan lägga ut ca 6000:- och inte vet att man vill ha dyrare objektiv skulle jag vilja påstå att Pentax K50+18-55WR+55-200WR är bland det mest prisvärda idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto