Annons

Canon eos 600d HELKROPPSFOTO - objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

marlene_e

Medlem
Hej!
Jag är nybörjare inom detta.

Jag har lyckats sätta upp en liten hemmastudio för att ta egna modellbilder,köpt blixtpaket,radiosystem,bakgrund,fjärrutlösare osv. Allt funkar bra men när jag tar helkroppsbilder (står en bit ifrån), så blir det ju inte knivskarpa bilder ,hur än man fokuserar. Frågan är vilket objektiv jag behöver,som inte är alltför dyrt? så de blir bra skärpa/pixlar med helkroppsbilder.

Tacksam för svar! :)

Vilket objektiv har du idag?
Vilket avstånd fotograferar du ifrån?
Längd på modell (tex barn eller 1.95 man)?
Vad har du för budget?
Zoom eller fast?

Kolla först om skärpan skiljer vid olika bländare.

Du kontrollerar ju ljuset, så du kan fota vid ƒ/8 utan problem. Är det lika illa där? Hur ser det ut om du fokuserar manuellt med live view? Vad fotar du med för ISO?

Om inte objektivet är defekt på något sätt är det sällan objektivets fel att det inte glänser när man pressar det till max. Låt objektivet jobba mitt i sin komfortzon så ser det förhoppningsvis bättre ut.

Jag tror att det skulle underlätta om du visar en sån bild som du upplever som inte tillräckligt skarp, men med EXIF kvar i bilden, så att man kan se vilka inställningar du hade, och att du berättar hur du gör när du tar bilden.

Allra bäst är det om du kan visa en bild i full storlek, helst om du kan lägga en RAW på något ställe där du kan få plats med en sån, så att man kan öppna den och titta på den.

Om du har köpt kameran med kitobjektiv, så ska det objektivet räcka fuller väl för att få skarpa bilder, både porträtt och helkropp och allt däremellan. Men ibland händer det att kameran helt enkelt inte ställer skärpan rätt, så det är inte fel om du också kontrollerar med ett skärpetest om din kamera fokuserar rätt med objektivet som du har. Om felet är fram- eller bakfokus, kan det inte bli skarpt.

Men innan man ser bilder är det en gissningslek, så för att få ett omdöme om var felet ligger, är det allra minsta du kan göra att visa en sån "oskarp" bild.

"...,hur än man fokuserar." säger du.
Jamen, låt oss börja där: Hur fokuserar du?

Är t.ex alla autofokuspunkterna på? Isåfall kanske nån av dem lägger fokus på nåt annat än du vill?

Vad händer om du fokuserar manuellt?

ANNONS
Götaplatsens Foto