Annons

Canon EOS 7D

Av det svenska "ockerpriset" är 25 % moms vilket, tro det eller ej, faktiskt inte är fotoaffärernas påhitt.

En mer rättvis jämförelse är faktiskt ta det omomsade priset i bägge länderna, dvs 15200 kronor i Sverige.

Alltså en verklig prisskillnad mellan butikerna på 2800 kronor.

En del av den skillnaden beror sannolikt på att svenska kronan är svagare mot japanska yenen än den amerikanska dollarn. Tycker du det är de svenska ockerhandlarnas fel?

Sedan tillkommer den enkla faktor att en stor fotoaffär i USA kan betjäna en kundkrets som många gånger större än den som de största butikerna i Sverige har tillgång till. Alltså kan de kosta på sig en lägre marginal per såld enhet. Även detta har faktiskt en svensk fotoaffär lite svårt att påverka.

Så du vill bojkotta svenska fotohandlare för att vi har moms, en liten valuta och ett glest befolkat land, tja, det är väl förstås din ensak.

Ang sista meningen, jag äter svenskt kött. Det får räcka

Kontentan är, köper jag kameran i USA som privatperson så betalar jag 12.400 jämfört med 19.000 om jag hade köpt den i Sverige.

Med andra ord, flyger jag dit och hämtar den så skulle jag få hela semesterresan betald.
 
Ang sista meningen, jag äter svenskt kött. Det får räcka

Kontentan är, köper jag kameran i USA som privatperson så betalar jag 12.400 jämfört med 19.000 om jag hade köpt den i Sverige.

Med andra ord, flyger jag dit och hämtar den så skulle jag få hela semesterresan betald.

Vad svenskt kött hade med priset på 7D att göra går lite över min horisont ... :)

Du får gärna åka till USA och köpa din kamera, ett besök på till exempel B&H i New York är en kul upplevelse för alla fotointresserade.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på varför du tycker att vi övriga skall bojkotta svenska affärer för en prisskillnad som de faktiskt inte kan göra så mycket åt? Du nämnde ordet ocker, det vore kul att höra hur du motiverar ett såpass starkt omdöme.
 
Ang sista meningen, jag äter svenskt kött. Det får räcka

Kontentan är, köper jag kameran i USA som privatperson så betalar jag 12.400 jämfört med 19.000 om jag hade köpt den i Sverige.

Med andra ord, flyger jag dit och hämtar den så skulle jag få hela semesterresan betald.

Var man köper sin kamera och hur man värdesätter annat än prislappen är ju upp till var och en. Men jämför man priset rakt av World Wide haltar jämförelsen alt. att man värdesätter inte garanti och den service man har möjlighet till om man handlar den över disk i närheten av där man bor! Men som sagt var den värderingen är ju olika för olika personer!

INGEN gillar att betala mer än nödvändigt och alla har inte lika god ekonomi att de inte behöver bry sig (jag inkluderad). Men jag skulle tro att majoriteten förstår att det rent logiskt måste vara en prisskillnad om man också skall hantera garantiärenden/svara på frågor/support jämfört med att packa prylen, skicka hem den till dig/mig och därefter inte ta något ansvar alls!

Nåväl, jag tror att denna diskussionen lär vara avklarad vid det här laget för den handlar ju inte om 7D utan om priser generellt varför diskussionen bör ses som OT!

Over and out!
// Niklas
 
Glöm inte bort att i NYC tillkommer VAT med ca 8,9%, amerikanska priser är exkl moms vilket man lätt glömmer bort.

Ang sista meningen, jag äter svenskt kött. Det får räcka

Kontentan är, köper jag kameran i USA som privatperson så betalar jag 12.400 jämfört med 19.000 om jag hade köpt den i Sverige.

Med andra ord, flyger jag dit och hämtar den så skulle jag få hela semesterresan betald.
 
Att den inte skulle rå på 5D Mark II i det avseendet trodde jag inte hellre. Men då är den, framtung med pixlar som den ändå är, inte sämre än min 40D enligt hans åsikt. Alltså kan jag köpa på mig alla andra finesser utan att ha besvär med att få sämre bilder, brusmässigt.

Det är precis i de banorna jag tänker. Jag kommer att köpa en 7D, inte för att i första hand för bättre bildkvalité, utan för alla de andra finesser som jag tror mig uppskatta. Om sedan bilderna blir något bättre än 40D så är det en extra bonus. Huvudsaken är att de inte är sämre och den slutsaten borde man väl kunna dra efter de initiala testerna.
 
GaborSch har tittat och mätt på rawfiler.

The 7D is excellent in the noise department.
The "read noise" on pixel level is equal to or slightly lower than the 40D and 50D with ISO 100 and 200. From ISO 400 the 7D is somewhat better, and ISO 3200 (the top useful ISO of the 7D with raw) is quite better than the 40D.
All that is with 80% more pixels.
However, there is no question: this is far from the 5D2. Pixel (sensel) size does matter.


Att den skulle vara bättre än 40D på pixelnivå är lovande. Tillsammans med den högre upplösningen bör det bli en märkbar förbättring. Det är nog rimligt att hoppas på ca 1 steg som mellan 5D och 5D mkII. För mig är det steget en viktig förbättring i så fall.
 
Någon som har en uppfattning hur 7d står sig emot 1dmarkIII vid ISO 1600 och 3200?
Jag tycker 7d upvisar rätt mycket brus vid ISO1600 jämfört vad jag är van vid med min 1d, men det är ju ganska stor skillnad i upplösning så man kan ju lura sig.
 
Blixtstyrning?

Någon som har förstått hur blixtstyrningen går till? Det sägs att den ersätter Canons ST-E2 transmitter. Men ST-E2 styr via infrarött och på 7D antar jag man fäller upp blixten och att blixtljuset styr. Men då kommer man väl inte ifrån att blixten även lyser upp motivet rakt framifrån - vilket man kanske inte alltid vill utan bara ha sidoljus från en extern blixt?
 
Oj så långt efter ni Canonister ligger inom blixtstyrning:)

Nikon men framför allt Minolta har löst detta för läääänge sedan. Kameran (och blixten) använder förblixtar för att mäta upp motivet innan själva huvudblixten fyras av. Det är samma förblixtar som sedan används till att styra den externa trådlösa blixten.

Dvs kameran kommer att beordra den styrande (commander på Nikons språk) blixten att fyra av förblixtar för att mäta upp motivet om du använder TTL. Avstånd etc. I nästa sekvens av förblixtar så meddelar "commandblixten" (den på kameran gissningsvis) den externa trådlösa exakt hur den skall fyra av sitt ljus. På en Nikon går det välja om commandblixten (kan vara både den inbyggda eller en extern blixt monterad i blixtskon) skall delta i själva exponeringen eller bara styra en eller flera trådlösa. När den styrande blixten bara skall styra de andra så fyrar den INTE av sitt ljus vid själva exponeringen.

De trådlösa går att köra i fullständig automatik och därmed helt styras från kameran eller i manuellt läge. I vissa lägen fungerar det sämre att köra den trådlösa i fullauto ttl läge. Då är det bättre med manuellt läge

DIn beskrivning skiljer sig väl inte nämnvärt från hur det funkar om man har två Canonblixtar. Jag kan inte detaljerna i tekniken, men ttl, automatik, master/slav etc funkar ungefär som du beskriver (bland annat med förblixtar). Det har också funnits en separat sändare man kan ha på kameran för att slippa ha en blixt där som man kanske inte använder för annat än styrning. Men fördelen med 7d är nu, om jag har förstått det hela rätt, att man kan göra denna styrning direkt från kameran, dvs styra ett antal externa blixtar (med lämplig automatik, ttl etc) utan att plutta på någon extraenhet på huset.
 
Vad svenskt kött hade med priset på 7D att göra går lite över min horisont ... :)

Du får gärna åka till USA och köpa din kamera, ett besök på till exempel B&H i New York är en kul upplevelse för alla fotointresserade.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på varför du tycker att vi övriga skall bojkotta svenska affärer för en prisskillnad som de faktiskt inte kan göra så mycket åt? Du nämnde ordet ocker, det vore kul att höra hur du motiverar ett såpass starkt omdöme.

B&H skulle säkert vara trevligt att besöka.

Dustinhome har 16300 som studentpris.
Med andra ord så kan dom göra rätt så mycket på priset om dom bara vill. Därav min uppmaning till bojkott eftersom 16.300 är ett pris som jag tror att jag hade varit villig att betala.
 
Var man köper sin kamera och hur man värdesätter annat än prislappen är ju upp till var och en. Men jämför man priset rakt av World Wide haltar jämförelsen alt. att man värdesätter inte garanti och den service man har möjlighet till om man handlar den över disk i närheten av där man bor! Men som sagt var den värderingen är ju olika för olika personer!

INGEN gillar att betala mer än nödvändigt och alla har inte lika god ekonomi att de inte behöver bry sig (jag inkluderad). Men jag skulle tro att majoriteten förstår att det rent logiskt måste vara en prisskillnad om man också skall hantera garantiärenden/svara på frågor/support jämfört med att packa prylen, skicka hem den till dig/mig och därefter inte ta något ansvar alls!

Nåväl, jag tror att denna diskussionen lär vara avklarad vid det här laget för den handlar ju inte om 7D utan om priser generellt varför diskussionen bör ses som OT!

Over and out!
// Niklas

Enligt din logik så borde det vara lika förmånligt för amerikanarna att beställa från Sverige.
 
Senast ändrad:
Någon som har en uppfattning hur 7d står sig emot 1dmarkIII vid ISO 1600 och 3200?
Jag tycker 7d upvisar rätt mycket brus vid ISO1600 jämfört vad jag är van vid med min 1d, men det är ju ganska stor skillnad i upplösning så man kan ju lura sig.

det skall mycket till för aqtt kompensera de låga brusvärden som du har i din 1dmk3 pga den större sensorn.
Jag tror inte att du har högre upplösning i d7 vid låt oss säga 3200iso, den märkbara upplösningsfördelen ligger i lägre iso
 
Någon som har förstått hur blixtstyrningen går till? Det sägs att den ersätter Canons ST-E2 transmitter. Men ST-E2 styr via infrarött och på 7D antar jag man fäller upp blixten och att blixtljuset styr. Men då kommer man väl inte ifrån att blixten även lyser upp motivet rakt framifrån - vilket man kanske inte alltid vill utan bara ha sidoljus från en extern blixt?

Det blir nog precis som om man använder en 580 EX som master. Den blixtrar en massa signaler men man kan ställa in så mastern inte slår när slutaren är öppen.
 
Ang sista meningen, jag äter svenskt kött. Det får räcka

Kontentan är, köper jag kameran i USA som privatperson så betalar jag 12.400 jämfört med 19.000 om jag hade köpt den i Sverige.

Med andra ord, flyger jag dit och hämtar den så skulle jag få hela semesterresan betald.

Gör det. Så har jag gjort med en del prylar. Risken man tar, förutom att garantin blir obrukbar i Sverige, är att kameran inte finns i lager. Då kostar kameran 19K plus resan. Det kan bli en ganska dyr kamera, men en resa till NYC är aldrig fel.
 
Gör det. Så har jag gjort med en del prylar. Risken man tar, förutom att garantin blir obrukbar i Sverige, är att kameran inte finns i lager. Då kostar kameran 19K plus resan. Det kan bli en ganska dyr kamera, men en resa till NYC är aldrig fel.
Är det inte världsgaranti på prylarna (eller gäller det bara objektiv)?
 
det skall mycket till för aqtt kompensera de låga brusvärden som du har i din 1dmk3 pga den större sensorn.
Jag tror inte att du har högre upplösning i d7 vid låt oss säga 3200iso, den märkbara upplösningsfördelen ligger i lägre iso

Vid ISO 800 är jag säker att 7d har bättre upplösning, vid ISO 1600 är jag tveksam.
Jag kan leva med att förlora lite i brusegenskaper eftersom jag inte behöver använda 1,4 extendern lika mycket och den tar ju ett steg i ljusstyrka.
Men som det ser ut så väntar jag tills 1d MarkIV kommer innan jag tar något beslut det har ju ryktats om att Canon har något på gång som dom kallar Lord of darkness...
Hade 7d varit FF eller 1,3 crop skulle den vara ett gjutet inköp.
 
"Read noise" är bara en liten del av det som bestämmer bruset, men iofs en ganska viktig.

7D måste ha lägre read noise för att komma upp till samma prestanda som 40D, nästan √1.8ggr lägre för att vara exakt... Eftersom ljusintaget per pixel är lägre. Samma prestanda innebär ang denna brustyp att mindre pixlar med mindre ljusintag lik förbannat "bottnar" tidigare, att det naturliga bruset som finns i ljuset blir en mindre del av totalmängden tidigare - detta begränsar brusegenskaperna för höga ISO. Och det begränsar upplösningen och färgsäkerhet tidigare. Exakt VAR detta blir en dominerande faktor vet jag inte än, men som Mikael skriver kan det verka som att detta skulle ske vid ungefär 1600+, vilket är en bra förbättring enligt mig.

På och under denna gräns har 7D alltså en valbar kombination av både lägre brus per pixel OCH högre upplösning :) (än 40D)

Shot Noise - minskar med mängd ljus
Read Noise - är konstant
Pixel Noise - är lika med ((SN+RN)*Isoförstärkningen)+förstärkningsbrus

Read noise finns alltså med väldigt tidigt i kedjan, och förstärks av ISO-förstärkningen senare. Men eftersom det finns 80% fler individuella bruskällor att addera in i 7D så måste varje bruskälla vara mindre än tidigare för att summan ska bli densamma (när man normaliserat till samma upplösning)
 
ANNONS