Annons

Canon EOS 7D

Kan ingen starta en tråd om hurvida man tjänar på att köpa kamerautrustning från utlandet eller inte ?


Jag tycker inte den diskusionen hör hemma i en specifik kameratråd som denna.

Skulle startat en sådan tråd själv men vet inte riktigt var den hör bäst hemma så jag överlåter detta åt andra.


//Photographer
 
Förstår inte riktigt hur de tänkte på 7D. Där har de skapat en ny knapp, kallad M.Fn. Det borde de ju ha tänkt sig ska stå för Multi-Function eller nåt sånt.
Men det går bara att lägga in fyra funktioner på den knappen. Hur Multi är det?
Många vill ju exempelvis ha en spegeluppfällningsknapp. Här hade de ju haft möjlighet att skapa en, utan att det tar bort någon annan knapp. Direkt åtkomst av 8 bilder/sek kunde vara en annan praktisk funktion.
Byta till registrerad AF-punkt kan man göra med andra knappar, men inte med den.

Jag är väl övermåttan gnällig förstås.
Känns som om de hade chansen, men stannnade vid Mini Function...

Menar du att knappen är bara för AF-funktioner? Trodde att man skulle kunna lägga in vilka fyra funktioner som helst där, ungefär som i "Min meny"... Men så är det inte alltså?
 
Åter till kameran då :)
Jag hittade en intressant tråd om diffraktion på POTN som förklarar fenomenet utan en massa matematik. Den förklarar också varför det syns tidigare med högre upplösning men att man inte behöver oroa sig för det. Upplösningen blir inte sämre än en kamera med större pixlar även på höga bländartal, fördelen blir bara mindre.
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=747761
 
Menar du att knappen är bara för AF-funktioner? Trodde att man skulle kunna lägga in vilka fyra funktioner som helst där, ungefär som i "Min meny"... Men så är det inte alltså?
Flash Exposure Lock, AE Lock, omedelbar RAW+JPEG och vattenpass är de fyra olika sakerna man kan ha den till. Enligt dpreview. Någon bruksanvisning till kameran tror jag inte finns ute än.
Känns som att det finns utrymme för lite till där.
 
Åter till kameran då :)
Jag hittade en intressant tråd om diffraktion på POTN som förklarar fenomenet utan en massa matematik. Den förklarar också varför det syns tidigare med högre upplösning men att man inte behöver oroa sig för det. Upplösningen blir inte sämre än en kamera med större pixlar även på höga bländartal, fördelen blir bara mindre.
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=747761

Klockren förklaring! Det märks att Daniel Browning "gått i skola" hos Emil Martinez och DSPographer.

Vad tror du om alla s.k. mikroskakningar, även vida omtalalade behov av stativ, som våra 21 Mpix FF-kameror ska vara så skänsliga för? Beror det på att dom har en tyngre spegel eller för att dom har en pixeltäthet motsvarande 350D, 20D eller 30D? (Undrar lite så där osökt på varför 40D och 50D INTE är mer "stativberoende"?..)
 
Flash Exposure Lock, AE Lock, omedelbar RAW+JPEG och vattenpass är de fyra olika sakerna man kan ha den till. Enligt dpreview. Någon bruksanvisning till kameran tror jag inte finns ute än.
Känns som att det finns utrymme för lite till där.

Hmm... Finns det inte en särskild knapp redan för att växla mellan RAW resp RAW+JPG?

Jag tror att DPR får studera kamerans specar lite bättre istället för att hålla på med alla heltåtskogenbildkvalitetjämförelser dom håller på med!
 
Njaeo... :)

Det som inte syns (eftersom han inte gick till/över F/22) är att vid en viss punkt så kommer 5D ha HÖGRE upplösning än 1Ds3. Se tidigare förklaring. I verkligt användande med helt slumpmässigt placerade kontraster är dock denna skillnad obefintlig.

Ren upplösningsmässigt finns det alltid praktiska fördelar med en fler MP, men det som många missar är att kameran måste bli betydligt bättre på punkter som t.ex läsbrus och förstärkningsbrus för att inte bruset som effekt över hela bildbredden ska öka.
Läsbrus och ISO-förstärkarbrus måste sjunka med lika mycket som upplösningsförändringen, dvs roten av (högre MP dividerat med lägre MP). Detta har aldrig hänt, men eftersom Canon även ökat mängden ljus som sensorn klarar att "mäta in" per mm2 så förskjuts effekten.

Och nej, detta är inte "per pixel" - utan med båda bilderna skalade till samma storlek.

FWC för 7D verkar ligga på ca 30k, vilket är IMPONERANDE med tanke på pixelstorleken... För foton i bra ljus så kommer kameran vara en betydligt bättre kamera än t.ex 50D. Ett klart steg framåt.

Tyvärr har Canon "fuskat" som vanligt, NR "off" motsvara ungefär NR "standard" på en Nikonkamera. Det VERKAR även som att NR inte går att stänga av över 1600 i raw ens... :-/ Det finns VÄLDIGT tydliga färgkanalsbearbetningar synliga även om man sätter kameran i "NR "off". Detta är svårare att se på lägre ISO, men tills jag kunnat plocka ut rawfilerna ordentligt med ett program som är "ekvivalent" med ett annat standardprogram så kan jag tyvärr inte se det. Det krävs ett par bilder på varje ISO-steg för att bekräfta sånt här, EN räcker bara till misstankar.

Nästa punkt är att kameran kräver ett tredjedelssteg mer ljus för att exponera "lika" mot 40D/50D - inflationen har drabbat ISO-förstärkningarna ytterligare en gång. Verklig ISO på "1600" skulle jag gissa ligger på ca ~1000-1050, där t.ex 50D ligger på 1150.

I ett annat sammanhang tog jag fram en jämförelse mellan 40-50-7D och Nikon D5000, och den finns på:

http://pici.se/pictures/JZYAvkiqA.jpg

Alla bilderna är omsamplade till samma upplösning (mitt mellan 50D och D5000) och alltså är 7D nerskalad och 40D upskalad. Eftersom jag inte kan omvandla 7D-bilder vettigt (DPP kan, men jag litar inte på inställningarna ang. brusreduceringen längre än vad jag hade kunnat kasta Chuck Westfall...) så har jag använt NR "off" -jpg varianterna för alla Canonkamerorna. De brusreducerar KRAFTIGT allihop på denna inställning. I Nikonkameran har jag försökt efterlikna Canonkamerornas färgbrus för att jämförelsen ska vara så rättvis det går. Det kan hända jag brusreducerat D5000 för mycket, och detkan också hända att jag brusreducerat mindre än Canonkamerorna. Jag vet inte.

Nästa POSITIVA sak med 7D:
Dom har fått till det med färgfilterna verkar det som! Inget klödd med ojämnt balanserad färgstyrka längre - neutralt över hela spektrat. Canonkameror de senaste tre åren har haft betydligt svagare färgfiltrering än t.ex Nikon och Sony, bl.a för att släppa igenom mer ljus till sensorn och vinna lite brusavstånd på det sättet. Det verkar som om detta är åtgärdat, iaf enligt Gretag-kartan. Vi får se mer exakt när raw-beskeden kommer... :)
 
Klockren förklaring! Det märks att Daniel Browning "gått i skola" hos Emil Martinez och DSPographer.

Vad tror du om alla s.k. mikroskakningar, även vida omtalalade behov av stativ, som våra 21 Mpix FF-kameror ska vara så skänsliga för? Beror det på att dom har en tyngre spegel eller för att dom har en pixeltäthet motsvarande 350D, 20D eller 30D? (Undrar lite så där osökt på varför 40D och 50D INTE är mer "stativberoende"?..)

Jag vete katten, har aldrig märkt något med min 5D mkII mot min 5D i den vägen. Använder ytterst sällan stativ, känner mig hindrad av det.
 
Att bli "stativberoende" kommer sig ju av bildvinkel och kameravikter...

Du använder kortare brännvidder på APS-C för at få samma bildvinkel. Fler MP kommer alltså alltsid rent "teoretiskt" vara mer skak-känsligt, det har inte med pixeltätheten att göra om vi uttrycker det så i stället.

Men... Spegelvikten och vikten på den den flyttbara massan i slutaren är säkert 3ggr högre på en stor sensor... Ytan är ju 2.5 ggr större, och då måste man med allra största säkerhet öka tjocklekarna på materialet lite för att uppnå samma stabilitet. Mer massa ska accelereras, mer skakningar överförs till kamerahuset. På samma bildvinkel, samma slutartid borde alltså en 50D/7D vara mindre skakkänslig än en 5D2, även om de båda crop-kamerorna har högre pixeltäthet per mm.
 
Någon som observerat om dom petat in funktion för färgblödning/CA i 7D? Eller är det en typisk Nikonfunktion för jpg-vänner?
 
Att bli "stativberoende" kommer sig ju av bildvinkel och kameravikter...

Du använder kortare brännvidder på APS-C för at få samma bildvinkel. Fler MP kommer alltså alltsid rent "teoretiskt" vara mer skak-känsligt, det har inte med pixeltätheten att göra om vi uttrycker det så i stället.

Men... Spegelvikten och vikten på den den flyttbara massan i slutaren är säkert 3ggr högre på en stor sensor... Ytan är ju 2.5 ggr större, och då måste man med allra största säkerhet öka tjocklekarna på materialet lite för att uppnå samma stabilitet. Mer massa ska accelereras, mer skakningar överförs till kamerahuset. På samma bildvinkel, samma slutartid borde alltså en 50D/7D vara mindre skakkänslig än en 5D2, även om de båda crop-kamerorna har högre pixeltäthet per mm.

Här kommer en annan synpunkt från en vanligtvis välunderrättad källa på dprs forum:

Ett konstaterande:
"For increased megapixel number ergonomics of a camera must be changed in order to allow less slap, less vibration, more stabilization. For handholding it looks like 12 megapixels is the point of diminishing returns in traditional dSLR; and there are many things that can bring more advantages than megapixel count increase."

Min fråga:
"A question: Is D300 more sensitive to this than D3?"

Svaret:
"In my experience, yes."

Länk:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=32919422

Rätta gärna ev fel här ovan eller faller resonemanget inom dina "spegelvikter ovan?
 
Att jämföra D3 med D300 angående vibrationer kanske är lite orättvist... :) Den ena kameran väger betydligt mer och har en betydligt mer påkostad och dämpad spegelkonstruktion.

5D2 och 7D väger på ett ungefär samma, har på ett ungefär samma grepp, men sen vet vi ju inte hur kameraskakkänslig 7D är...
Med tanke på hur många fps den ska klara så är nog spegelaccelerationen ganska hög, vi får väl helt enkelt se hur de har klarat dämpning osv.

Annars är ju frågan enkel -
Kan du handhålla en 50D med en 200F/2.8 stadigare/mindre stadigt än en 5D2 med 300F/2.8?
Kamerakombinationen med FF väger mer och är stabilare - påverkas alltså mindre av spegelslag, men spegeln väger å andra sidan mer.
Summa = ?
 
Lägre priser?

Tjo!

Jag har varit borta ur diskutionen ett par dagar, men nu märkte jag att det finns betydligt lägre priser på 7D-huset än 19k.

Om ni kollar på prisjakt så finns den för ca 16K på vissa svenska butiker.

Härligt! Men vad beror detta på? Lyssnar Canon på kritiken? Kan priset komma att sjunka ytterligare innan releasedagen?
 
Tjo!

Jag har varit borta ur diskutionen ett par dagar, men nu märkte jag att det finns betydligt lägre priser på 7D-huset än 19k.

Om ni kollar på prisjakt så finns den för ca 16K på vissa svenska butiker.

Härligt! Men vad beror detta på? Lyssnar Canon på kritiken? Kan priset komma att sjunka ytterligare innan releasedagen?

Jag tror inte att alla Canons underleverantörer har kommit ut med pris än. Så dom som inte handlar direkt av Canon vet inte vilket inköpspris dom får, och chansar på ett pris.

Och varför inte sätta ett lockpris för att hamna högt upp på pricerunner? Om dom inte har någon kö, där dom blir tvugna att faktiskt sälja kameran till det nu utsatta priset, är det bara för dom att höja när dom väl börjar sälja kameran. Lätt sätt att få gratis reklam och fler som besöker sidan (sen att deras trovärdighet sänks, är en helt annan sak).

Tex dom tre på Pricerunner som ligger lägst i pris, är inte direkt dom största och mest kända:
- Tindra Express
- GMP
- Multitronic

Mer seriösa butiker har antingen kösystem där dom säljer kameran till utlovat pris, även om det blir en förlustaffär, alternativt sätter ett säkrare högre pris, för att inte lura kund.

Visst ja, du var inne på Prisjakt och inte Pricerunner. Prisjakt toppar med ännu mindre (och okända) butiker:
- Click
- Hyltebruks Färgfoto
- 128 bit.se
- Combit Data
- Tindra
- Gmp
- Multitronic

Sen kan det absolut vara så att några av dom ovan kanske köper in 5-10 kameror och räknar med förlust på dessa tack vare lägre utpris än inpris, men att dom räknar hem det i form av att ligga högt upp på Prisjakt och bli mer kända.

Ja, sen får man lite Kameraexpertenvarning... Vilket är riktigt trist, att man ska behöva misstro butiker man inte känner igen bara för att det finns någon promille som är lurendrejare.
 
Senast ändrad:
ANNONS