Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

macrobild

Avslutat medlemskap
Varken Joakim eller jag har testat kameran, vi har gått igenom rawfiler från kameran 7d som finns att tillgå från I-R och jämfört dessa mot andra kamerors rawfiler.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den dubbla AF-punkten i mitten är alltså inte dubbel under användning.
Att den kallas för dubbel beror på att de tidigare lösningarna bestod av en linjär med normal känslighet, korsad med en annan linjär med hög känslighet (1D).
Eller så bestod de av en korsformad med normal känslighet tillsammans med en linjär med hög känslighet (5D).

40D var först med en korsformad med normal känslighet kombinerad med ytterligare en korsformad med hög känslighet i mitten. 50D och 7D har samma lösning. 7D då med ytterligare tio korsformade med normal känslighet innanför de andra nio punkterna.

Så i en 7D används den korsade med normal känslighet för optik som inte klarar f/2.8 och den med hög känslighet om optiken är minst f/2,8.

Det finns också separata sensorer (linjära) i mitten för att detektera extrem felfokus (teleoptik ställd på närgränsen när man tittar på något långt borta). Exakt hur den används tillsammans med AF-elementen för högre precision specificerar inte Canon, vad jag har sett.
 

mmmphoto

Aktiv medlem
Yttre fokuspunkter

Hur den presterar på dom yttre fokuspunkterna (jämfört med 1dII/III) kommer vara mycket intressant. Nån som av specifikationen kan utläsa hur det ser ut teoretiskt?

(i väntan på tester)
 

apersson850

Aktiv medlem
Tittar man på specifikationen, vilket ju precis som du säger är det enda vi har än så länge, så kan man se följande:

7D har AF-punkter på samma ställe som 40D.
Alla dessa punkter är korsformiga, som på 40D.
Tre horisontella punkter klarar att detektera extrem felfokusering, liksom på 40D.

De yttersta punkterna på 7D är utspridda på ungefär samma ställe som de yttersta punkterna på en 1D Mark III. 1Ds Mark III är relativt sett sämre, då den har en större bildvinkel, men AF-sensorn kan av tekniska skäl bara använda samma centrala del av optiken.

7D har 10 extra punkter, jämfört med 40D. Samtliga sitter innanför de nio som är likadant placerade. 7D har alltså betydligt bättre yttäckning än 40D.
1D Mark III har 45 punkter inom något större yta. Dock har 1D Mark III 45 linjära AF-element vid f/5,6, ytterligare en linjär med hög precision i mitten vid f/4 (så att mittpunkten då blir korsformad) och ytterligare 18 linjära med hög precision vid f/2,8. Vid f/2,8 blir alltså 19 av 45 punkter i 1D Mark III i praktiken korsformade, där halva korset har hög precision. I en 7D är det mittpunkten som blir korsformad med hög precision vid f/2,8. Övriga kvarstår som normala kors.
För optik med f/5,6 eller f/4, har alltså 1D Mark III 45, eller 46, fokuselement aktiva. En 7D har 38 (19 kors). Detta kan kanske vara intressant för fågelfotografer eller så.

När det sen gäller inställningar har 7D praktiskt taget hela arsenalen som 1D Mark III förfogar över. Dessutom tillkommer några funktioner:

Möjlighet att välja en förminskad AF-punkt, för att kunna fokusera på exempelvis djur i bur.
Möjlighet att välja automatiskt AF-punktval inom en av fem zoner, inte hela uppsättningen.
Möjlighet att ha olika punkter/zoner valda beroende på om kameran hålls för horisontellt eller vertikalt format.
Visning av vilken AF-punkt som följer motivet vid Servo AF.
Sammankoppling av exponeringsmätarens färgmätning och AF, för att kunna kompensera för olika våglängders och belysningskällors inverkan på fokus.
Möjlighet att starta Servo AF med automatisk överlämning till olika AF-punkter från vilken punkt som helst, inte bara från mittpunkten.
Canon säger att 7D har en speciellt anpassad AF för makrofotografering, om man nu till äventyrs vill använda autofokus då. Exakt vad det innebär har jag dock inte sett någon beskrivning på.

Liksom 1D Mark III, men till skillnad från 40D, har även 7D expanderad AF-punkt för både Servo och One Shot, registrering av en viss AF-punkt för omedelbart val med en knapp, liksom registrering av hela Servo AF-inställningen för direktval med knapp.

50D har samma funktioner som 40D. 40D har inga inställningar alls för att finjustera Servo AF.

Vad sen detta är värt i praktiken i en 7D ska bli mycket intressant att se, för att uttrycka det milt. Själv har jag länge önskat mig en kamera med AF och serietagning som 1D Mark III men med sensor och pris som en 40D. Nu kom ju 7D som ett slags kompromiss där. <Slickar sig om munnen./>
 

macrobild

Avslutat medlemskap
bra sammanfattning, det märkliga är att 7d inte kunde detektera och ställa in sig i samma låga ljusvärde som 50d i en test jag såg, det talades dock om att det var ett preexemplar som de testade.

Rob G har testat http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-10042-10239-10240

Canons beskrivning av 7d AF
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3049&productID=329&articleTypeID=5

Har detta tagits upp tidigare (har inte lusläst tråden) så ignorera inlägget
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Den större tätheten mellan punkterna runt mittcirkeln, och "zon-valen" var säkert en direkt nödvändighet för att kunna hålla det som Canon (antagligen) förutsatte sin utvecklingsavdelning att göra - Ge Canon en crop-kamera med riktigt bra "action" prestanda.

Lite tätare mellan punkterna = mindre chans att saker som du kör ex följande AF på "slinker imellan" under korta perioder av en sekvens. För AF-systemet är detta direkt katastrof (utan överdrift, faktiskt) - eftersom följande AF arbetar med förutsägningar, den kan ju inte "mäta-skjuta" som när man fokuserar på ett följande mål.

Kameran försöker alltså "rita upp en kurva" över hur förändringen i fokusavstånd löper i tid, så att den kan "dra ut kurvan" framåt i tiden en dryg tiondel - tiden det tar för spegel, AEmätning osv... Om något rör sig mot dig/från dig så finns ju risken att bara denna tiondel gör att målet hunnit röra sig ut ur fokusdjupet i bilden...

Tänk er själva vad som händer när man helt plötsligt mitt i alltihopa sätter in ett mätvärde som är helt åt skogen (för att man ingen sensor träffat målet "rätt"). Detta felaktiga mätvärde kommer "bocka till" kurvan som kameran drar ut framåt i tiden, och inte bara det - den ställer till för närstkommande mätning också. Nästkommande mätning kommer ju titta på DENNA mätningen för att räkna på hur förflyttningen har varit...
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Mycket intressanta inlägg om AF tack !
Men kan någon säga om 7D har fått bättre Live View ett snabbare hoppas jag i.o.m. alla dessa andra förbättrade inställnings möjliheter som 7D har fått.

Samt vet någon om den valiga avtryckaren används nu istället för ännu en knapp för AF ?
Sony förstår vikten av användarvänlighet i detta fall, och har tagit denna funktion tilsig i sin nya serie A330 A380 mm.

Sedan ännu en fråga om AF.
Finns det någon sensor som mäter mindre ljusinsläpp än f/56 och hur mycket sämre AF i % får man vid f/8 ? Eller mäter inte kameran alls vid sämre ljus ?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Finns det någon sensor som mäter mindre ljusinsläpp än f/56 och hur mycket sämre AF i % får man vid f/8 ? Eller mäter inte kameran alls vid sämre ljus ?
Om man använder ett objektiv med mindre än f/5,6 som största bländare funkar inte AF på 7D. I vissa situationer kan man lura kameran, t ex tejpa tre kontakter när man använder en extender. Då funkar AF, fast inte så bra som den ska.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Om man använder ett objektiv med mindre än f/5,6 som största bländare funkar inte AF på 7D. I vissa situationer kan man lura kameran, t ex tejpa tre kontakter när man använder en extender. Då funkar AF, fast inte så bra som den ska.
Tack !
Men då uppför sig inte 50D på samma sätt som 7D antar jag för med mitt Tamron som har f/3.5-6.3 så fungerar AF vid f/6,3 utan problem.

Att en nyare kamera sänker funktionalliteten förstår jag inte.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jodå, objektivets största bländare är ju f/3,5 vilket är bättre än f/5,6 -- alltså funkar AF. Både på 50D och 7D.
Nja är det inte så att när man Zoomar så blir ljusinsläppet f/6.3 och därmed kan inte kameran få ljus ifrån det bättre värdet. Eftersom objektivet inte zoomar tillbaka vid exponerings ögonblicket.

Att Tamron lurar kameran kan ju vara ett sätt förståss.
Men isåfall lurar den 7D också.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja är det inte så att när man Zoomar så blir ljusinsläppet f/6.3 och därmed kan inte kameran få ljus ifrån det bättre värdet.
Kameran bryr sig inte om det faktiska ljusinsläppet, utan bara de uppgifter som objektivet berättar. Det är därför man kan få AF att funka även om största möjliga bländare är t ex f/8 genom att blockera tre kontakter på extender/objektiv.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Upp till en viss gräns. F/5.6 ger en viss vinkel mellan de strålgångar man mäter på, och denna vinkel kan skilja lite mellan olika objektivkonstruktioner även om objektivet är EXAKT F/5.6.

F-talet mäts ju från framsidan av objektivet, hur objektivet sedan bockar runt ljuset inne i objektivet gör mycket skillnad. En vinkel på framsidan behöver inte bli densamma på baksidan, om vi uttrycker det väldigt enkelt.

För att ge lite spelrum så kan alltså en F/5.6-känslig sensor mäta upp mot säkert F/7 utan problem - beroende på objektivet. Det är inte säkert att det fungerar med alla objektiv.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jaha så nu kan man inte ens gå efter dom tekniska upplysningar längre.
Om inte det är det faktiska ljuset som mäts och ger info till kameran utan en elektrisk inrormation från objektivet som gäller så kan ju alla tillverkar fixa till vad som helst för att få produkten att fungera.

Hur som helst så syns det väl på slutliga bilden.

Svar önskas på nedan fråga.
Men kan någon säga om 7D har fått bättre Live View ett snabbare hoppas jag i.o.m. alla dessa andra förbättrade inställnings möjliheter som 7D har fått.

Samt vet någon om den valiga avtryckaren används nu vid Live viww istället för ännu en knapp för AF ?
Sony förstår vikten av användarvänlighet i detta fall, och har tagit denna funktion tilsig i sin nya serie A330 A380 mm.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den vanliga avtryckaren (halvtryck) används för AF i live view i 7D. Det står i bruksanvisningen.

Vad du egentligen menar med din första fråga begriper jag inte riktigt.

...bättre live view ett snabbare hoppas jag...

Är det snabbheten på fokus du undrar om, eller vad?

Visst kan du gå på tekniska upplysningar. Optiken måste rapportera en bländare om minst f/5,6, annars fungerar inte AF på en 7D. Men AF sensorn måste ha lite marginal, så den kan jobba hjälpligt med mindre bländare än så, bara ingen talar om för den hur illa det är.

Vid följande AF kan man ju förvisso klara av att ingen punkt ser målet under någon viss tid. Då sätter man in det avstånd som det borde varit på, enligt den kurva man har skapat sig, och låtsas som om det vore en mätning. Är det sant är det bra, är det inte blir det oskarpt.
Sen beror det på hur länge kameran är inställd att tåla att det inte går att fokusera innan den ger upp och försöker hitta något annat. På mer avancerade modeller, som 1D Mark III eller 7D, kan man påverka den tiden/antalet mätförsök. Enklare modeller (5D Mark II eller 40D, exempelvis) har bara en standardinställning.

Specifikationen för lägsta ljusnivå för fungerande autofocus är densamma för kameror som 7D, 50D, 40D och 30D. Man får gå till 1D Mark III för att hitta något bättre, och då ändå bara ett halvt steg mörkare.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jo bättre Live view så menar jag just snabbare AF som huvudfrågan handlade om.
På 50D finns 3 lägen var av det första ska vara snabbast och känns segt.
Först och främts att man måste trycka på en annan knapp för fokus, och sedan den tid det tar innan den exponerar. Motivet hinner ju dö innan man tagit kortet. Dom 2 andra är ännu långsammare och helt oanvändbara.

Skulle 7D med sina 2 processorer klara detta bättre så finns där ett starkt kort. Om sedan skärmen hade gått att vinkla hade ännu en förbättrring skett.

På den tiden jag filmade med vanliga VHS kameror så gick det utmärkt att få fokus vid mörka tillfällen samt att en ljusförstärkare kunde kompplas in för bilder i mycket mörka tillfällen. Att dagens annars så tekniksa kameror blir värdelösa i mörker verkar konstigt. En funktion skulle införas i kamera kroppen som sänder ut sk. illumaitons ljusumönster som kameran kan fokusera efter.
 

hsb

Aktiv medlem
På den tiden jag filmade med vanliga VHS kameror så gick det utmärkt att få fokus vid mörka tillfällen samt att en ljusförstärkare kunde kompplas in för bilder i mycket mörka tillfällen. Att dagens annars så tekniksa kameror blir värdelösa i mörker verkar konstigt. En funktion skulle införas i kamera kroppen som sänder ut sk. illumaitons ljusumönster som kameran kan fokusera efter.

Ljusförstärkaren kallas ISO i din kamera.

Nikon använder diod för att lysa upp det som kameran ska fokusera på när det är mörkt. Canon använder blixten för att lysa upp.
 
ANNONS