** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Extender EF 2x II eller Canon Extender EF 2x III

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
Hej ..
Någon som har koll på om det är någon skillnad optiskt på dessa två....det skilljer ju 2000 kr och båda är ju vädertätade.
Canon Extender EF 2x II eller Canon Extender EF 2x III
Mvh
Owe
 
Ställer mig samma fråga. Är på jakt efter en extender till min 70-200 2,8IS II. Men efter att ha läst en del recensioner här på FS om 2xII tillsammans med zoom-objektiv, så har jag förstått att det inte är en bra kombination.

Nu är frågan om den nya 2xIII är vassare även optiskt, eller om nyheterna bara sitter i kommunikationen för bl.a. fokus? Skulle ju sitta fint med en 2x extender som fungerar bra även med en zoom.

Jag har inga förhoppningar, men småhoppas lite. Får väl hålla mig till 1,4xII som enligt flera ger skapliga resultat.

Länka gärna recensioner när de börjar dyka upp...

mvh Patrik
 
test

Ställer mig samma fråga. Är på jakt efter en extender till min 70-200 2,8IS II. Men efter att ha läst en del recensioner här på FS om 2xII tillsammans med zoom-objektiv, så har jag förstått att det inte är en bra kombination.

Nu är frågan om den nya 2xIII är vassare även optiskt, eller om nyheterna bara sitter i kommunikationen för bl.a. fokus? Skulle ju sitta fint med en 2x extender som fungerar bra även med en zoom.

Jag har inga förhoppningar, men småhoppas lite. Får väl hålla mig till 1,4xII som enligt flera ger skapliga resultat.

Länka gärna recensioner när de börjar dyka upp...

mvh Patrik

Här är bägge 2x-konvertrarna testade med 200/2. Knappt märkbar bättre skärpa i mitten men klart bättre ut mot hörnen. Enligt artikeln som finns på sidan är det också mindre CA på nya.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=0
 
Finns väl inga riktigt bra tester ännu, men lite mer amatörmässiga synpunkter återfinns bl a på denna länk:

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=972006

Konstruktionsmässigt är 2XIII något mer komplex med fler linser och ska ge snabbare AF.

2XIII har om jag förstått det rätt varit tillgänglig i bl a USA sedan början/mitten av december, så det är väl där de begynnande erfarenheterna finns. Den går väl fortfarande inte att köpa i Sverige.
 
För ett bra tag sedan så ringde jag Canon och frågade om det var värt att vänta på den nya extendern.

De sa att man antagligen inte ser någon skillnad i bildkvalité om man inte har de nya fasta objektiven som extendern är anpassad för!
 
ser bra ut

Det verkar som som 70-200 2,8ISmkII + extender2xIII ger märkbart mycket bättre kontrast och skärpa än 2,8IS mk1 med 2xII... har ju läst mycket kritik mot just den gamla kombinationen, men får lite förhoppningar på de nya versionerna tillsammans....

Kan det va så att man kommer kunna ha en 140-400mm 5,6 som faktiskt fungerar?

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=6&APIComp=0

Det ser riktigt bra ut!!!
 
Fick tag i 2x III nu i veckan och har kört den lite på min 70-200 2.8L IS II.

Behövs det mer vanliga bilder att spana på så säg till. Själv ska jag lämna tillbaka den pga den inte passar mig i just detta avseendet. Ville känna på hur fokusen var när vi pratar skymning och lite sämre belysning.

Bildmässigt ser den ju kanon ut.
 
Det går inte att stacka 2,0 III med en 1,4 eller 2,0. Det är en skillnad utöver det optiska jämfört med version II.
 
När jag tittar på den tror jag inte det går att stacka en 1.4x III med en annan heller.
Å andra sidan är det väl ändå inte vad man vill göra, om man är rädd om bildkvalitén.
 
Skulle behöva en extender nu när jag ska fota, dåligt ljus är att räkna med.

Jag har ett 70-200 f/2,8L IS USM (Alltså inte nya modellen) , frågan är om det är värt att lägga ut extra pengar på en 1,4x III eller om jag ska satsa på den äldre 1,4x II då jag hörde att förstnämnda enbart är en förbättring om du fotar med de nya telegluggarna i L-serien.
Eller stämmer inte detta och den är värt de extra tusenlapparna?

Någon som har koll på detta? :)
 
Jag tror nog du klarar dig fint med den gamla 1,4x II extendern, den nyare är väl något bättre med nytt glas osv men jag tycker att gamla extendern funkar perfekt och ändå kör jag bara med ett 70-200/4L tele.

/ Magnus
 
Förmodligen är det en sån där kvalitetsförbättring som man bara kan se om man vet att den finns där, och också vet vilken bild man ska tycka är bäst.

Eftersom jag har EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, bland annat, och fick tag på en 1,4x III för drygt 3000, slog jag till på den. Men jag har inget att jämföra med. Ingen annan extender, alltså.
 
Extender eller ej.

All fast optik är optimerad för sin brännvidd.Zoomoptik är kompromisser för att kunna zoomas,
oftast med en något "mjukare" bild.Förstorar du denna bild ex.vis 2X så kommer optikens tillkortakommanden att synas ännu tydligare. Det är det fysikaliska som sätter gränser.
Likväl kan man få ett nästan fullgott resultat om man är noga. Jag har själv Canon 70-200 2.8L
med en 2X III:a. Det fungerar fint tillsammans om man fokuserar tillräckligt noga. I de flesta sökarna är det mycket svårt att avgöra perfekt fokus utan hjälp. Bilderna är för små. Många zoomar in, ställer fokus och zoomar ut igen för att komponera bilden.Fokusera om!!! Det lilla kan vara avgörande. Det är formodligen därför Canon har ny exaktare elektronik i III:an, just för att det är extra svårt att fokusera med extender i de fall man kör AF. Jag har ett astronomiskt teleskop med 1920 mm :s brännvidd. Full fokus har jag på +-0.75 mm. det ger en fingervisning.
Har även ägt en typ 2X II:a. Jag upplevde den som sämre. Bra i mitten men mjukare ut mot kanterna.Skillnaden är dock liten, men dock synligt om man är petig.Något man också måste se upp med är avståndet till objektet. Luftrörelser mellan fotografen och objektet påverkas mycket mer med långa brännvidder. Optiken ska helst ha samman temperatur som omgivningen för att undvika luftströmningar i optiken. Att ta ett "varmt" zoompaket med extender och gå ut för att fotografera en vinterdag kan spoliera många bilder.
Det går bra att stacka flera extendrar om man har massor av ljus och accepterar kvalitetsförsämringen.AF slutar att fungera och i Exiffilen syns bara extendern närmast kameran. Det blir också svårt att hålla kameran stilla. Jag har själv testat och blivit positivt överraskad när jag plåtar jetplan 10 km upp och kan utan problem läsa texten på planets vingar. Även om bilden inte motsvarar knivskarp upplösning visar det med all önskvärd tydlighet vilken enormt fin optik det finns att tillgå idag, trots att man pressar optiken med dubbla extenders långt förbi gränsvärdena.
 
Jag har bara en, så jag har inte testat, men av vad jag har hört och hur den ser ut tror jag inte att Mark III förlängare kan stackas. De passar nog inte på varandra, rent fysiskt.
 
ANNONS