Annons

Canon FD + adapter på EF-hus???

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepang

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns några tester som gjorts med gamla FD gluggar och adapter till nyare kameror med EF fattning?

Jag vet att det funkar men är frågande till hur bildkvalitén blir och skulle gärna få lite tips eller länkar av mina kloka bröder på Fotosidan som har kännedom i ämnet.

Är det någon som vet om det finns några tester som gjorts med gamla FD gluggar och adapter till nyare kameror med EF fattning?

Jag vet att det funkar men är frågande till hur bildkvalitén blir och skulle gärna få lite tips eller länkar av mina kloka bröder på Fotosidan som har kännedom i ämnet.

Har tyvärr ingen länk till test, men har däremot provat själv.

Finns egentligen 4 varianter:
- Utan lins, ingen bildförsämring men du kan inte fokusera på objekt en bit bort
- Canons egna med lins, ska ge ungefär samma bildkvalité som deras vanliga 1.4x converter
- Halvbra typ Novoflex
- Lite sämre från tillverkare i ryssland/asien

Canons egna finns endast begagnade, oftast på eBay och säljs rätt dyrt, och sällan.. Har ej provat den själv, men den ska vara riktigt bra.

Dom andra två brukar ge från 1.25x förstoring till 1.4x. Du förlorar då också 1/2 till 1 stegs ljusinsläpp.

Provade både två (och den utan lins) med olika bländare på ett FD 300/2.8L.

Skulle säga att båda kräver att man bländar ner för att få skarpa bilder. Novoflexen 1 bländarsteg och dom billigare 2-3 steg.

Så tar vi mitt 300/2.8L med den billigare som gav 1.25x förstoring och nedbländat minst 2 steg blir det ett motsvarande 375/6.5

På zoomobjektiv måste man nog blända ner ännu mer och vara ett kvalitétszoom från start.

Intressant tyckte jag det var att köra 300/2.8L med adaptern utan lins. Gick att fotografera så långt bort som 8-10 meter och fungerade riktigt bra som mingelobjektiv för porträttbilder. Kan vara svårt att hinna med att ställa skärpan, men OJ så mjukt och smidigt fokuseringsringen går... Och bra bilder blev det dessutom.

Tack för ditt svar Staffan.

Min tanke är att det finns ju ganska mycket fina FD gluggar till rimliga priser och med en bra adapter så kanske det blir mindre kvalitetsskilnad för pengarna än att köpa en billigare EF optik. Jag inbillar mig att ett gammalt "L" objektiv mycket väl kan mäta sig med en nyare EF glugg som inte är "L" klassad, så frågan är hur mycket adaptern försämrar skärpan och ljusvärdet.

Jag hade tänkt mig en FD 500mm f:2,8 eller liknade. Frågan här är ju oxå vad händer om man sätter på en extender + adapter ??? Klarar den det och framför allt klarar jag det utan att välta framåt av tyngden :)

ANNONS
Götaplatsens Foto