Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Fine Art papper. Bara med kanter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rawshooter

Aktiv medlem
Går det inte att skriva ut kantfritt med Canons Fine art papper?

När jag väljer Canon Fine Art Preminum Matte (FA-PM1 A3+) framtvingar skrivaren kanter på utskriften. Med andra papper går det bra att skriva ut kantfritt, men inte med FA-PM1. Ska det vara så och i så fall varför? Finns det någon teknisk begränsning?

Skrivare: Canon Pixma Pro 9000. Canons tillhörande print-program och pluggar för CS2.

Ja så är det.

Du kan ställa paperstypen till vanliga MATT och sedan manuellt välja färgprofil till Fine Art Matt. Gäller om du t.ex använder photoshop mm.

Ev nackdel kan vara om Canon har vissa skrivarinställningar för finart paper hårdkodat i drivern. Vissa källor hävdar att så är fallet, andra hävdar att de inte ser någon skillnad.

Hur som helst, jag svär över samma sak på min pro 9500.

Orsak till detta har jag sett två versioner av:

1. Canon påstår att i fotokonst branchen skrivs allt ut med bred marginal och att det skall vara så.

2. Canon har jort denna begränsning för att slippa diskussion om kvalitetsbrister i utskrift på ramområdet.

För min del verkar sista alternativet lite mer logiskt som skäl.

Andra pappersleverantörer med liknande papper (t.ex Red River) har inte denna begränsning.

Tack för svaret Peter.

Jag ska prova om skrivaren sväljer den där fuskisen. Det vore bra om det gick för det finns billigare kanter än fotopapper om man vill ha kanter.

Jag provade skriva ut från Easy photo print EX med inställningen "matte photo paper" och resultatet blev helt rätt, förrutom aningen låg mättnad men det är lätt att justera upp.

Jag använder vanligtvis Photoshop.
I drivern väljer jag matt paper. Sedan väljer jag att Photshop skall bestämma färger, och sätter icc färgprofilen till Fine Art Matte (samt stänger av autoval i drivern för färgprofil).

På det sättet får jag ett väldigt bra resultat.

Easy photo print EX kan om jag mins rätt nu, inte ställas in separat i drivern på samma sätt som Photshop, utan väljer färgprofil själv efter val av papper. Och där kan jag mycket väl tänka mig att du tappar i mättnaden. Då får färgprofilen för MP-101 istället för FA-PM1.
Men som du mycket riktigt säger. Det är lätt att korrigera.
Och det är ju vesäntligt bättre att göra det jobbet istället för att tappa utskriftområde p.g.a. marginaler.

Från det ena till det andra. Jag upptäckte ganska omgående att drivrutinerna som följde med på CD till min 9500 var nätt och jämt fungerande i XP. Jag tog hem senaste versionen från Canon USA, och är nu nöjd.

Senast ändrad:
Tack Peter för den ytterligare förklaringen. Ska prova med PS just som du beskrev. Blir det helt rätt direkt utan fibblande med mättnad så är det naturligtvis bara bättre.

Jag har haft lite problem med drivisen till min 9000. Emellanåt sriver den inte över hela CD:n, den lämnar ett vitt fält i kanten. Löser sig genom att installera drivisen på nytt, får göra det några gånger per år. Tog ett tag innan jag kom på det för supporten kunde inte lösa det. Inte fel på datorn, provat med 2 olika.

ANNONS
Götaplatsens Foto