Annons

Canon FS4000US

Produkter
(logga in för att koppla)

adsten

Aktiv medlem
Hej på er!

Hoppas att de flesta av er har eller har haft en skön sommar med eller utan kamera. Har själv haft det alldeles utmärkt. Har idagarna bestämt mig och beställt en filmscanner (se rubrik). Tänkte då höra mig för om det finns någon annan här på f-sidan som använder denna filmscanner. Ni/Du kanske har några tips och råd till mig som om några dgr kommer att dyka ner bland dior och negativ.

Kommer att köra scannern ihop med min G4 733mhz 512mb/40gb (mac) som är ansluten till en 19" NEC FE950+. Till detta har jag PS 5.5 & 7.0 till förfogande.

Hälsningar

Mats

Vet inte hur den fungerar med Mac, men jag har följande tips.

1. Testa och köp Vuescan, det är bättre än Canons egen programvara.

2. Har du brott om och är lite kunnig med datorer, fundera allvarligt på om du kan använda SCSI för överföring.

3. Ta tid på dig för att lära den och programvaran. Det är en trevlig liten sak, men som så mycket annat, den kräver att du lär dig lite.

4. Förvänta dig inte att skanningen blir bra medetsamma. Det kräver lite experimenterande.

Jag har skannat in mycket i sommar och vill påstå att jag numera är en hajare på att använda nivåer och kurvor i Photoshop. Övning ger färdighet.

Tack för din snabba respons!

Har laddat hem Vuescan och väntar nu bara på scannern. Är medveten om USB'n stora nackdel när det kommer till överföringshastighet, SCSI finns ju ej längre som std på mac numer. Så det blir väl att komplettera med ett kort om det går på tok för långsamt.

Har ju provat och lekt i PS själv under en tid, men det blir rätt lätt långtråkigt med bara ett fåtal bilder. Du har ju rätt i att det blir ju "en del" exprimenterande under hösten för min del.

Hälsningar

Mats

Forum för FS4000 , där finns bra tips ang FS4000. Undvik t ex att ta nätströmmen från samma uttag som resten av datorn. Scannern kan vara känslig för störningar, men ger utmärkt resultat när den används på rätt sätt.

Tack Fredde_67 och berga för era svar. Skulle nu vilja kolla med någon som kör denna filmscanner med Mac samt använder canons eget program FilmGet. När jag scannar in bilder med 2000 lpi eller högre så får jag ett felmeddelande som säger "insufficient memory.." i Vad beror detta på? Jag har provat att tilldelat PS 7.0 mer minne.

Tacksam för svar.

Hälsningar Mats Adsten

Jag fick själv scannern i förra veckan och den är super bra. Har hunnit att göra förstoringar från dia som jag har skickat in till fotolaba och kan bara säga att den verkligen rockar. Har jämfört med Nikons 18 000 kr scanner och kan bara säga att jag tycker denna är minst lika bra om inte bättre p ga högre upplösning och störe färgdjup.

Jag har använt SCSI och USB, om jag ska vara ärlig så använder jag bara USB nu av två anledningar:
1. Du kan stänga av scannern och slå på den när du behöver utan att starta om datorn. Är du som jag som alltid har datorn igång, dygnet runt...

2. Den längsta tiden utgör själva scanningen och det skiljer inte sååå många sekunder på övreföringen. Har du för dig att scanna alla dina bilder i 4000dpi och 42 bitars färgdjup så använd SCSI (filerna blir upp till 150 mb), men det är ju sällan man behver den upplösningen. Men det är klart ska du göra meterkopior så :)

necromancer skrev:
Jag har använt SCSI och USB, om jag ska vara ärlig så använder jag bara USB nu av två anledningar:
1. Du kan stänga av scannern och slå på den när du behöver utan att starta om datorn.
Ursäkta, du skojar? Du menar att Microsoft fortfarande inte kan handskas med SCSI på ett ordentligt sätt?

Nu blev jag lite nyfiken, vilken OS-version av Mac tog bort problematiken med SCSI?

Sist jag jobbade heltid med Mac var fem år sedan och då gällde start av skanner först.

Skall nog sätta mig med OSkryss snart och lära mig lite.

mipert skrev:
Nu blev jag lite nyfiken, vilken OS-version av Mac tog bort problematiken med SCSI?
Sist jag jobbade heltid med Mac var fem år sedan och då gällde start av skanner först.
Skall nog sätta mig med OSkryss snart och lära mig lite.
Min Mac på jobbet, en G3 med OS 8.6 behöver inte startas om. Vår bärbara CD-brännare som är SCSI är det bara att koppla in eller ta bort utan att starta om burken.

Jag har med nöje använt min Canonskanner på jobbet i några veckor. Allt är bra utom dynamikomfånget som kan vara lite begränsande i vissa fall, men så kostar den hälften mot Nikons motsvarighet. Det bästa är damborttagningen.

Min skanner hemma, en Polaroid Sprintscan 35 Plus, har bättre dynamikomfång och får med hela tonskalan lättare. Men efter att klonat bort damm i timmar skannar jag hellre på jobbet.

ANNONS
Götaplatsens Foto