Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G1 X Mark II eller Canon G7 X?

Produkter
(logga in för att koppla)
De är ju lika i mycket - men det skiljer rätt mycket i storlek. Vill man ha en liten kamera - ja då är G7 X det givna valet. Vill man ha en större kamera så lutar det nog åt G1 X, men då börjar man ju närma sig t ex 100D i storlek...

G1x har lite större sensor, å andra sidan har G7x ljusstarkare objektiv.

G1x är förmodligen robustare, å andra sidan får G7x plats i fickan.

G1x har blixtsko och möjlighet att sätta på elektronisk sökare.

Min fru har en G1 X mark 2
hon vill ha en kamera som tar bra bilder till hennes blogg men inte släpa runt på en systemkamera

så det var jag som föreslog denna modellen, den förra hon hade var en Panasonic Lumix LX 5

när jag införskaffade denna kamera till henne så hade jag inte en tanke på G7:an eller jag hade ingen koll ens på att den fanns

båda två är mycket bra kameror så jag tror inte att man blir besviken vilken man än väljer

hade jag stått i valet mellan dessa två idag så hade det nog blivit en G7 pga att den tar mindre plats i fickan/väskan och det är en ganska viktig egenskap om man ofta vill ha kameran med sig

vad jag kan förstå så är det relativt stor skillnad på sensorstorlekarna på dessa kameror vilket åtminstone borde betyda att G1:an har bättre förutsättningar för bilder i svagt ljus utan blixt
kanske kompenseras det av att G7:an har mer ljusstark optik det vet jag inte?

jag har själv tagit en del bilder med fruns kamera och visst tar den fantastiskt bra bilder det är inget snack om saken dock har jag några mindre invändningar dels gäller det när det finns bilder med högdagrar så blir det lätt helt utfrätta

http://www.traningsnarkomamman.se/wp-content/uploads/2014/11/löpsalm.jpg

som på ovanstående bild, se på ansiktet det var på em ganska nyligen och solen höll på att gå ned i diset så det var väldigt mjukt o fint ljus egentligen. hon fotar inte i RAW så möjligheten att fixa detta i efterhand är begränsade

sen har den också lite svårt med vitbalansen ibland exv i köket har vi halogenlampa i taket som ger ett varmt ljus men samtidigt kommer det in dagsljus från fönstret då blir den helt förvirrad och kan välja att göra bilden överdrivet varm och röd att det ser konstigt ut, detta ser man ju på sökardisplayen direkt och kan korrigeras innan man tar bilden

bortsett från detta så är det en kanonbra kamera och det är ju roligt att kunna ta bra bilder med en så pass liten kamera jämfört med en större och tyngre systemkamera.

de flesta (inte alla) av bilderna på hennes blogg är tagna med G1

www.traningsnarkomamman.se

hon är knapp alls intresserad av att göra något med bilderna innan de publiceras, möjligtvis att beskära dem lite men inga övriga korrigeringar eller förbättringar så de blir ofta använda precis så som de är tagna direkt ur kameran

en annan sak jag kom på nu är att hon vill kunna ta bilder med kort skärpedjup och där spelar ju/väl sensorns storlek in, ju större sensor desto kortare skärpedjup, men det kanske oxå kompenseras av att G7 har en större bländare som i sin tur ger ett kortare skärpedjup.

om man tar ett porträtt i teleläget på största bländare 3,9 och placerar motivet så nära kameran som är möjligt samt ser till att bakgrunden kommer så långt bort som möjligt så tycker jag att man får en tillfredställande oskärpa men då behöver man ju känna till detta för att lyckas med det

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto