Annons

Canon g9+8G minneskort+RAW=funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Mag

Aktiv medlem
Har en Canon powershot g9.
Använt Sandisc 2GB minneskort och fotat i RAW. Inget problem. Köpte ett Kingston 8 GB minneskort men då kan jag inte överföra RAW formatet till datorn , varken direkt från kamera via USB kabel eller via kortläsare. överföra jpeg går bra.
Prövat att överföra till två olika datorer.
Nån som vet nåt om vad det kan vara för fel

Att det inte går med kortläsaren kan eventuellt bero på att den inte är SDHC kompatiel. Men att det inte skulle gå med USB kabeln från kameran har jag ingen förklaring på.

Hej
På Canon så har man valt att RAW inte syns om du ansluter den till datorn i XP och försöker kopiera i XP.
Du måste använda det medföljande programmen eller tex Breezesys.com : s downloader.

Jag använder downloadern till min G9.

Ang kortläsaren har du redan fått svaret, de nya korten funkar inte för mig i min HP heller, var tvungen köpa en ny extern läsare.

Tack för svar grabbar!
Roine;jag vet inte vad du menar. När jag använder mitt 2 GB kort fungrar överföringen till min dator via min kortläsare, både jpeg och raw.Jag importerar dom till en mapp i Mina bilder. Jag öppnar raw i PSE 5 eller CS3, har hämtat hem senaste raw converten.

Det är överföringen från 8 GB kortet till datorn son inte funkar, Inga rawbilder förs över till datorn medan jpeg bilderna överförs utan problem.

Hej
När det gäller kortläsare och kort större än 2GB har man bytt teknik, så de korten kan du inte alls läsa med en gammal läsare.
Eller menar du att du får över jpg från 8GB men inte RAW i den externa kortläsaren?

Du kan ju tömma kameran med den medföljande usb kabeln, men då får du bara över jpg bilderna om du inte kör Canons eget program, tex arkivprogrammet eller konverteringsprogrammet.

Så prova installera programmen och sen pluggar du in kameran och laddar ner. Kör tyvärr inte dessa, jobbar helt utanför Canons program.

Men Zoombrowsern klarar det, men det finns andra delar i Canons programserie som också kan tanka ur själva kameran.

Dock tror jag din läsare är oanvändbar som Tony påpekade.

Roine

Tack för svaret Roine.
Då förstår jag.
Upskattar att ni tar er tid.
Funderar på att köpa ett SanDisk 8 GB kort med tillhörande kortläsare för en 5-hundring. Det bör kanske funka?
Ha en bra sommar!

det funkar, jag gjorde så, men med 4GB varianten
Den är smidig genom att den passar rakt av i datorn om man har usb kontakten horistontellt

Japp! Det funkar.
Köpte en ScanDisk 8 GB med läsare för SDHC. Funkar perfekt och likaså nu med Kingstonkortet så nu har jag en massa minneskapacitet. Synd att inte försäljaren erbjöd kortet med läsare första gången.

ANNONS