Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon i9950 vs Canon Pixma PRO9000

Produkter
(logga in för att koppla)

HYB

Aktiv medlem
Hej

Har beställt en Canon i9950-skrivare, tyvärr är beställningstiden ca en månad. Ska jag istället vänta på att köpa en PRO9000 istället? Priset är ungefär detsamma och i9950 är en äldre skrivare jämfört med pro9000. 9950:an får väldigt fin kritik och är säkert jättebra, någon som kan råda mig?

Hälsningar

HYB

Jag har en i 9950 och jag är mycket nöjd med den. Gillar dock inte Canons papper som jag tycker är för tunna utan kör med Ilford.
Till vintern kommer ju Pro9500 som ska ha helt annat bläck (10 separata patroner) och därmed är mkt mer beständigt. Där ska man använda annat papper oxå...Fine Art Photo Rag. Vet inte om det är kraftigare...hoppas det. Så...jag ska byta ut min scanner när den nya kommer ut!
Pro 9500 ska kunna skriva ut särskilt fina svart/vita bilder.

Senast ändrad:
Kajsa220 skrev:

Till vintern kommer ju Pro9500 som ska ha helt annat bläck (10 separata patroner) och därmed är mkt mer beständigt. Där ska man använda annat papper oxå...Fine Art Photo Rag. Vet inte om det är kraftigare...hoppas det. Så...jag ska byta ut min scanner när den nya kommer ut!
Pro 9500 ska kunna skriva ut särskilt fina svart/vita bilder.

Skillnaden mellan pro9000 och pro9500 är stor, eftersom den den första använder så kallat infärgningsbläck, vilket så gott som alla Canons skrivare har gjort hittills, medan pro9500 använder pigmentbläck. Om man ska få någon form av hållbarhet på infärgningsbläck måste man använda vissa bestämda papper. Trots det ger det inte lika bra hållbarhet som utskrifter med pigmentbläck. Med pigmentbläck får man en skaplig hållbarhet på de flesta papper och mycket bra hållbarhet på sådana papper som Fine Art Photo Rag.

Detta papper tillverkas av Hahnemühle, som också säljer samma papper under eget namn. Photo Rag finns i flera tjocklekar, från nästan 200 gram till 500 gram.

Stefan

Ok, tack för svar. I princip har alltså i9950 och Pro9000 ungefär samma prestanda och båda är ett bra köp. Pro9500 är utanför min budget och min idé är att skicka iväg vissa bilder till t. ex firmor som Crimson etc när jag vill ha lite extra hållbarhet på en utskrift

/HYB

HYB skrev:
Ok, tack för svar. I princip har alltså i9950 och Pro9000 ungefär samma prestanda och båda är ett bra köp. Pro9500 är utanför min budget och min idé är att skicka iväg vissa bilder till t. ex firmor som Crimson etc när jag vill ha lite extra hållbarhet på en utskrift

/HYB

På pigmentskrivare, som Canon Pro9500 eller Epson 2100/2400, får man bättre hållbarhet än på färgpapper.

Stefan

Hej Stefan

Har kollat in Epson Stylus Photo R1800. Enligt Cyberphoto ska den ha pigmentbläck. Tror du att den är ett bättre köp än Canon i9950?

/HYB

HYB skrev:
Hej Stefan

Har kollat in Epson Stylus Photo R1800. Enligt Cyberphoto ska den ha pigmentbläck. Tror du att den är ett bättre köp än Canon i9950?

/HYB
Arbetar du mycket med blanka papper är Photo R1800 ett bra val. Jag är inte lika imponerad av resultaten från matta papper med denna skrivare. Vill du ha en pigmentskrivare i denna storlek för blanka och matta papper är Epson 2400 ett bättre val.

Beträffande Canon i9950 vs. Epson R1800/R2400 är det nog mest avgörande om man vill ha pigment eller infärgningsbläck. Pigment har en rad nackdelar men ger bilder med mycket bra hållbarhet. Infärgningsbläck ger ett något större färgomfång, har mindre problem med metameri och skillnader i glans mellan svarta partier och ljusare ytor.

Epson har arbetat med pigmentbläck under lång tid och har lyckats lösa dessa problem i den senaste generationen skrivare på ett bra sätt, tycker jag. Det ska bli mycket intressant att se hur Canon nu lyckas bemästra dessa problem när de nu kommer med pigmentskrivare.

Stefan

Tack för svar, lutar åt att jag går på infärgningsbläck. Har en sådan skrivare idag (Pixma 4000) och är van med den. Skriver inte ut så jättemånga bilder utan bara någon då och då. Fördelen med digitala bilder är ju att de "alltid" finns kvar och om jag vill byta till en skrivare med pigmentbläck om några år så kan jag ju alltid skriva ut några gamla bilder igen. Tack för dina tips

/HYB

Någon som har provat Hahnemühle Photo rag på en 9950? Jag är lite nyfiken på andra papper än canons och sneglar mest på just Hahnemühle eller Crane..

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto