Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon iP4500 -Tvärgående linjer på utskriften

Produkter
(logga in för att koppla)

Buddha

Aktiv medlem
Jag har precis sparkat igång min nya skrivare och har två problem;

1. Jag får tunna vita linjer som går tvärs över bilden med ungefär en centimeters mellanrum. Jag har kört rengöring av skrivarhuvud, men det hjälper inte.

2. Bilderna blir mörkare och rödare på utskriften än vad jag upplever dom på skärmen. Dom ser faktiskt ganska dassiga ut.

Var gör man inställningar för skrivaren på en iMac? Skall färprofiler o.likn. ändras i programmet från vilket man skriver ut, eller finns det en "central" inställning?

Har varit med om samma sak (dom där tunna linjerna) och efter mycket huvudbry visade det sig att det berodde på att "högsta kvalitet" inte var förbockat i utskriftsinställningarna. Det gällde visserligen en IP4300, men det är väl i stort sett samma skrivare, o det är ju inte säkert att det är det problemet du har, men det är retfullt enkelt att missa (tydligen) :eek:) ..så det kan kanske vara värt att kolla.

mvh/Johan

Jag kommer inte dit när jag har Photoshop (CS) öppet. Fil - Utskriftsformat leder bara till en dialogruta där jag kan välja stående/liggande format, pappersformat, skala. Inga egenskaper för skrivaren.
Jag provade att göra en utskrift ur PS också, men även den ser ut som skit.

jo men då är du väl rätt ute...längst ner till höger ska man kunna klicka på "skrivare" och då få upp en ruta "utskriftsformat" och där klickar man på "Egenskaper" sen ska rutan där man väljer kvalitet på utskriften dyka upp...

Bilagor

• 786876.jpg
    786876.jpg
    34.1 KB · Visningar: 879
Nja... Så här ser rutan ut som jag får upp. Oavsett vart jag klickar så får jag ingen möjlighet att välja "Egenskaper" eller liknande.

Bilagor

• bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    14 KB · Visningar: 803
hm...det såg lite annorlunda ut, men jag har ju PC..
Men testa att välja: "Arkiv"-"Skriv ut..." ...om jag gör det får jag upp en stor ruta, och i övre delen av den i mitten ungefär så finns det en knapp som heter "Utskriftsformat..." o klickar man på den så kommer man till den där sista dialogrutan "Egenskaper" där man kan välja kvalitet på utskriften, åtminstone funkar det så på min PC...

Bilagor

• 765908.jpg
    765908.jpg
    36.5 KB · Visningar: 824
Nej, det är tyvärr helt annorlunda på Mac. Jag kan välja "Utskriftsformat" direkt i arkivmenyn, men det leder bara till samma ruta som jag har postat en bild på. =(

Tack i alla fall!

ahh vad dumt :eek:( Nåja, hoppas att det löser sig i alla fall. Det dyker säkert upp nån Maconist snart som kan hjälpa till! :eek:)

Så där är det på min 4500 med. Har inte provat högsta kvalité dock.
Det ser ut som det är matarhjulen som gör myrstrecken över hela bilden. Upptäckte att flickvännens epson gör samma sak, så jag antog att det är så med färgskrivare.

Problemet fanns inte på min HP Photosmart 3310, och jag tvivlar på att det är något man ska behöva leva med.

Sådär, nu har jag skrivit ut för att testa. Jag bytte papper från Glossy Photo paper till Photo paper plus glossy och ändrade i skrivaren till högsta möjliga kvalité. Nu får jag leta efter att finna några myrspår överhuvudtaget.Vet dock inte om det var pappret eller kvalitén det berodde på. Får jag testa framöver.

PeterWem skrev:
Så där är det på min 4500 med. Har inte provat högsta kvalité dock.
Det ser ut som det är matarhjulen som gör myrstrecken över hela bilden. Upptäckte att flickvännens epson gör samma sak, så jag antog att det är så med färgskrivare.
Jag får det problemet med tunnare fotopapper på min Canon. Papper på runt 250 - 300 g/m2, samt tunna icke-fotopapper, verkar klara sig klart bättre.

Jag har skrivit på flera olika papper, bl.a. Canon Photo Paper Pro (PR-101). Man tycker ju att den åtminstone borde ge schysta utskrifter på det..

Finns det ingen som är hemma på Mac som kan hjälpa mig? Pretty please, with sugar on top...?

Kan du inte ändra till typ skrivarinställningar i inställningar rutan och där få upp informationen?

Myrstrecken får även jag om jag använder canons tunnare papper på en ip6600d, men dom försvinner om jag går upp på lite dyrare papper.

Prova att mata papper från kasett

Jag är medveten om bristen på (uppenbar)logik men för en i familjen försvann strecken vid byte av matning från arkmatare till kasett.

Tobias; Nej, jag har inget sådant alternativ. Jag kan bara välja mellan "sidinformation" eller "spara som förval".

Bo; Linjerna uppkommmer oavsett vilket fack eller pappersformat jag använder.

Jag har mailat Canon om problemet, och postar svaret här.

ANNONS
Götaplatsens Foto