Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon MP-65 eller EF100 Macro/ Erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

paparazzi

Medlem
Jag skall införskaffa ett fast Macrobjektiv och har kommit fram till dessa, Det jag vill vet är för och nacktdelar med dessa objektiv. Eller man ska inte utesluta sigmas 105 mm macro, jag har fått för mig att Canonen har lite högre kvalitet stämmer detta?
Är ett någon som kan säga mig vilket av objektiven som man kommer objektet närmast? Syftar till 1-5x...? är det då 65*1 till 5ggr?

Canon MP-E65/2,8 1-5x
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 new

Hepp

För att göra valet ännu svårare finns ju ett nytt sigma, 150/2,8 HSM macro. Skulle vara intressant att se lite reviews på det...? Annars tycker jag att canonen är högst intressant med usm och en frontlins som inte växer ut vid fokusering...

/Mårten, också i macrotankar

Tja vet inte om jag blev mer bestämd nu... Mf 65:an fick jag uppfattningen att väldigt bra macro och extrem, MED mycket och många bieffekter.
Men om man nu skall utesluta den/det skall man ha ett runt 100mm eller 180mm vad är arbetsavstånden på de olika alltså om du nu skall foto tex flugor, för det är ju en en ganska stor prisskillnad

Alla tre ~100mm macrona fungerar väl. Alla är skarpa. Sigmas är och Tamrons har jag prövat, Canons har jag bara kollat på. En fördel är att Canons 100mm inte ändrar längd, vilket både Sigmas och Tamrons 105 respektive 90mm gör.

Canons har även USM vilket är rätt trevligt under normal fotografering.

Jag har lånat ett MP-E65 och det var en trevlig men svår bekantskap. Fokusera gör man genom att flytta kameran - du behöver en fokussläde (t ex Manfrotto). Avståndet till motivet är mycket litet, åtminstone vid 5x. Skärpedjupet är minimalt, man bländar gärna ner för att bättra på det något - du behöver en ringblixt. Personligen tyckte jag att det var lite svårt att hitta vettiga motiv jämfört med mitt vanliga makronitti som jag upplever som mera flexibelt. Det blir gärna mycket insektsögon med ett MP-E65 och det tröttnar iaf jag på. Men det finns säkert mera begåvade fotografer som har stor nytta av ett MP-E65.

ANNONS
Götaplatsens Foto