Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon-nytt 2010

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Det blev en EOS 550D och ett 70-200mm f/2.8 II IS under CES, inget under PMA. Kanske Canon inte tycker att de stora mässorna är dagens melodi längre.

Ingen EOS 60D eller 1Ds MkIV.

Det betyder med största sannolikhet att vi inte får se något nytt förrens till hösten. Då är det 24 månader sedan 50D kom ut.

Det kan ju vars så att Canon har en Digic 5 på gång och att den hamnar i nästa hus och att de inte är klara med den riktigt.

Den som lever får se. Jag hade dock hoppats på nya gluggar men icke sa nicke på det heller. Men ändå är det rätt skönt, jag har ju EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM att börja med. :D

//Daniel

För den som bara måste spendera går det bra att skicka pengarna till mig istället. Lennart hade inte heller fullt i spargrisen.

Det finns mycket kul man kan tänka sig:

EF-S 11/2,8 USM fisheye
EF-S 17/1,4L USM
EF-S 10-25/2,8 IS USM
EF-S 17-200 IS USM MOTORZOOM

EF 16-40/4L IS USM
EF 20-50/2,8 IS USM
EF 100-300/2,8L IS USM el. 200-400/4
EF 400/5,6L IS USM
EF 600/5,6L IS USM
EF 1200-1700/5,6-8L IS USM

Det kan ju vara roligt att spekulera om vad som komma skall, men det är ju svårt att spå särskilt om framtiden. Kanske sådant som tidigare funnits återkommer i nyare tappning, t.ex. ögonstyrd AF, eller varför inte något revulutionerande som tankestyrd AF. Förr fanns utbytbara sökare till vissa modeller, kanske kommer utbytbara sensorer, Ricoh har ju visat vägen, då kan man få välja hög upplösning eller suverän högisoprestanda, sensorstolek, osv. Och så beroende på vad som händer med företagen som; uppköp,sammanslagningar, etc. så kam man kanske också få välja märke, kanske det viktigaste för en del.

Jag skulle vilja efterlysa en 50/1,4 i klass med sigmas med lite gummiringar och om de kan få in en lins som kan dansa lite så skulle det sitta fint.

Det verkar som att Canon tror att det bara är proffs som köper ljusstarka fasta gluggar. Det är nämligen bara dessa som Canon uppdaterar. 50mm f/1,4 har hängt med sedan 1993 och den lär säkert vara kvar i sortimentet 2013! Canon har en lustig filosofi att bara släppa uppdateringar på billiga EF-S objektiv och svindyra L-objektiv. Sortimentet därimellan verkar få hänga med hur länge som helst.

//Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto